Rahapuu, Crassula ovata

Jippii! Ensimmäiset juurenalut ovat syntyneet lehdyköihin! Kärsivällisyys on niin meikäläisen laji, eh, EI!

Mitä muuten nuo lehdykät tykkäävät kun niitä sörkkii ja tutkii onko mitään tapahtunut? Kaikki on minulla pienissä saviruukuissa kaktusmullassa ja joka kolmas/neljäs päivä suihkuttelen vähän pintaa mullassa kun on koko ajan niin kuivaa ja vaikka kastelisi kerrallakunnolla niin silti kuivaa päivässä täysin läpi kun aurinkoisella ikkunalla ovat.  

oho

Minä otin juuri pari pistokasta rahapuustani laitoin veteen olen aina laittanut veteen ja ottanut alimmat lehdet pois pistokkaasta juuret tulevat runkoon.....

Taitavat siis tulla samalla tavalla kuin onnenbambussa, löysin nimittäin viikon vedessä olleet latvat täysissä juurissa. Kunpa kaikki kasvit juurtaisivat itseään noin nopeasti ;)

Olen ottanut nuo omat rahapuun pistokkaat vedestä pois kun näyttää siltä, etteivät ne siitä tykkää. Tyvet pehmenevät ja mätänevät, ei auta, pakko odotella juuria mullassa.

Miksiköhän rahapuuni alku kasvattaa ilmajuuria(ko?)? Eli siis oksista kasvaa pieniä valkoisia "häntiä" kieli ulkoa Saako se liian vähän vettä ja koittaa ottaa ilmasta vettä?

Vaikka rahapuu saisikin tarpeeksi vettä, se kasvattaa usein siitä huolimatta ilmajuuria. vai menikö näin???

Rahapuulle mieluummin liian vähän kuin liikaa vettä...minun mielestäni ne ilmajuuret ovat koristeena. Silloin rahapuu on liian kuiva kun lehdet rypistyvät kuin vanhan mummon posket.

minun rahapuuni on kyllä selvästi nyt tykännyt eri hoidosta.. ennen se oli hontelo ja aika ruma.. nyt vietettyään ulkona kesän ja saatuaan vettä kerran viikossa on rahapuuni aivan toisen näköinen naurua kevällä tökkäsin sille lannoitekävynkin.. ennen ei saanut lannoitetta kuin silloin kuin muistin, nyt se kasvaa oikein silmissä....hymy

mulla rahapuu on ollut samalla eteläikkunalla jo neljä vuotta, valoa saa siis esteettä ympäri vuoden (sen mikä talvella paistaa). olen hieman ihmetellyt, kun ei ole juurikaan kasvanut, muttei kyllä näyttänyt kuolemisen merkkejäkään. tänä kesänä annoin sille REILUSTI enemmän vettä kuin aiempina kesinä, kastelin mullan n kerran viikossa kunnolla. eipä näyttänyt huonoa tykkäävän, koko on melkein tuplaantunut entiseen nähden! samoin kävi pikkuriikkisille kaktuksille, jotka jurottivat pikkuriikkisissä ruukuissaan. kastelun ansiosta ovat kasvaneet kuluneen kesän aikana kolminkertaisiksi..

Rahapuukin osaa kukkia, tämä kukkii Monacossa keväällä -06. Tämä on nyt tämmöistä linkityskokeilua, mutta on siinä se kukkakin

OHO Inki, enpäs ennen tuota ole nähnyt, enkä tiennyt mahdolliseksikaan! Upea on oikeissa oloissaan!

rahapuuni tiputtelee lehtiäoho ei ole ennen tehnyt niin... onkos talvi tehnyt tepposet vai kuuluuko sen tiputtaakkin? noh kunhan hengissä pysyy..

ethän kastele liikaa? rahapuu kukkivana, en millään malta olla laittamatta kuvaa. (ei kuvattu sisällä ruukussa kasvavana)

Mun muutaman vuoden ikäisessä rahapuussa osa lehdistä käpristyy, kuivuu ja niiden pinta muuttuu ikäänkuin kiteiseksi ja sitten putoaa. On eteläikkunalla, kastelen vain vähän, kun aiemmin olen onnistunut tappamaan rahapuun märkyyteen. Tietäiskö kukaan, mikä sitä vaivaa?

talvella rahaapuu tiputtaa luonnollisesti osan lehtiään.. kun ei ole saanut viileää kautta?

Mulla on sama ongelma oman rahapuuni kanssa. Itse epäilen, että se on ollut liian vetoisessa paikassa. Kastelutarpeen huomaa kyllä lehdistä: jos ne alkavat muuttua pehmeisksi lötteröiksi, on aika antaa vettä. Kastellaan kerralla enemmän ja sit pidetään kunnon paussi.

Ei ole saanut viileää kautta, kun en edes tiennyt, että sellainen on tarpeen. Kuinka kauan ja kuinka viileässä ja milloin laitetaan? Onko viileän paikan oltava valoisa?

Pahinta mitä rahapuulle voi tehdä, on kastella sitä liikaa. Minua ottaa vieläkin päähän, että muutama vuosi sitten kastelin suuren rahapuuni kuoliaaksi. Se oli talvella vähän nuupahtaneen näköinen ja kuvittelin sen johtuvan vedenpuutteesta. Juuret mätänivät kun kastelin sitä yhtä paljon kuin muitakin kasvejani. Nykyinen rahapuuni joutuu siis olemaan aika kuivana talven ja saa sitten kesän kasvukauden aikana enemmän vettä.

minun käsittääkseni kun kasvukausi päättyy.. siinä syksyllä voi siirtää viileämpään.. 12-15 asteeseen valoisaan huoneeseen.. näin se saattaa kukkiakkin.. tosin viileässä olevaa ei välttämättä talvella tarvi kastella lainkaan.. paitsi jos on patterin lähellä normaalilämpöisessä huoneessa niin tietenkin silloin kastellaan..

Hei, olisiko kellään lähettää parit pistokkaat rahapuusta? Voin maksaa postikulut.

Kyllä löytyy lähetettäväksi asti. Laita vaan tietosi privaan.