Rahapuu, Crassula ovata

Hei! Minulla on pieni rahapuun oksa, jossa on 4 isohkoa lehteä, niistä 2 on hieman nahkamaisia ja toiset 2 ovat mielestäni OK. Olen pitänyt oksaa vedessä, jossa se on tehnyt 2 pientä lehden alkua, mutta varren katkaistuun osaan ei ilmesty juuria! Nyt "hän" on kosteassa mullassa pikku purkissa, mielestäni lehtiversojen kasvu ei etene. Miten pelastaa "rakas ystäväni"? T. soittajapoika

Rahapuu on mielestäni niitä helppoja lisättäviä. Itse olen vain tökännyt oksan multaan, vähän kosteaan,-ja se on siinä. Vain liika kosteus on myrkkyä. Minulla on mökillä iso kasvi kesät, talvet. Talvella vähän yli 10asteen lämmössä.En juuri kastele sitä, enkä lannoitakaan kuin kesällä.Sehän on sellainen HIDAS kasvi, älä odota liian nopeita muutoksia.

Minulla oli joskus rahapuu. En erityisemmin hoitanut silloin kasveja joten se voi todella hyvin. Annoin sen äidilleni kun muutin paikkakuntaa. Johonkin se äidiltä katosi vihainen... Työpaikalle sain keväällä rahapuun, ei voinut hyvin vaan kuolla kupsahti kesän aikana. Luulen että ylikastelin. Yritin juurruttaa vesilasissa pistokasta. Kun mitään ei tapahtunut niin heitin sen pois. Nyt minulla ei ole eikä tule olemaan rahapuutasilmän isku

(Hiiret käy paremman putteessa syömässä mun rahapuista lehtiä)vihainen

HIIRET oho?! Lemmikit vai luonnon omat? Tosi kiva. Kuulin eilen että mummolassa asustaa hiiri (myyrä, ei pohjosessa oikeita hiiriä ole) joka köllöttelee kaapissa killereitten välissä eikä syö ansajuustoa mutta muuta kyllä. Eikä ole kovin arkakaan, on kai huomannut että sen ei tarvi pelätä kun sitä pelätään.

Myös tämä ostokseni Rahapuu kaipais lajike nimikkeen ihastuin täkän kun oli värilliset reunat lehdissä.

Kaunis rahapuu Raili-45, mulla on yksivärisenä vihreänä samanlainen. Kuka osaisi neuvoa, kun rahapuuni on kasvanut vartta ihan niin paljon, että sitä oli pakko jo tukea kaatumisvaaran vuoksi. Koska rahapuun voi leikata? Ilmeisesti keväällä? vai voiko nyt?

En osaa antaa neuvoja ,ei mulla tietoa tämäkin on mulla ihka ensimmäinen kukka.

No ehkä on turvallisempaa leikata keväällä, ettei nuukahda koko puu.
Koetan vielä, etsiä vanhoista nettikeskusteluista tätä rahapuun leikkausajankohtaa.
Kyllä olet tehnyt kauniit kasviostokset tänään Raili-45!

minä typistelen rahapuutani melkein koko vuooden, ehkä nyt en ihan talvella… mutta minä vähä aikaa sitten typistin omaani…

Kiva kuulla Suhvi. Uskallan minäkin leikata sitten.

Kiikkerää ja painavaa kasvia voi estää katumasta sijoittamalla se isompaan suojaruukkuun, johon on aseteltu kiviä pohjalle ja reunoille. Toimii.

jahoolii kiitos hyvä vinkki, ja saan näitä koristekiviäkin kivasti näkyviinhymy!

tarvitseeko rahapuu kuinka paljon lisävoimaa kasvuun?

Mehikasvit pärjäävät vähemmällä, lannoitus kasvu-aikana, ei talvella. Tavallinen lannoitekin käy, mutta 1/4 annostuksella. Viihtyy parhaiten pienessä ruukussa, kokoonsa nähden. Varjossa kasvaa honteloksi.

sain tänään siskoltani huolittavaksikivan rahapuun :stuck_out_tongue_winking_eye: ,mutta siinä on huonojakin puolia::::ohut runko,oksat pitkät(4)(1katkesi),ja ne oksat on pöydässä kiinni kun ei ole tarpeeksi vahvoja.(ja katkenneen oksan pistin lasiin jossa on vettä pohjalla)

Sain kesällä rahapuun pistokkaita, jotka ovat ihan hyvin juurtuneet, mutta… kastelenko liikaa, vai ovatko liian kuivia kun nuupottavat? Ovat aika pienessä ruukussa niin siksi en tiedä onko multa liian kuivaa vai kosteaa.

Rahapuu ei kovin paljon kastelua kaipaa, joten epäilen että liian kostea.

Täytyy antaa olla kastelematta. Kesällä pääsivät liian kuivaksi ja nuupottivat silloinkin. Se on aina näiden uusien kasvien kanssa vähän sellaista hakemista, että osaa hoitaa oikein.

mie en ole kuin muutaman kerran kastellut tänä talvena rahapuutani, pudottaa vähemmän lehtiäkin…