rahapuun siemenet itävät hyvin , kokeilin pienen hippusellisen siemeniä, joita sain madeiralta tuliaisena ja nyt taidan laittaa tänä keväänä rairuohon sijasta rahapuu-mattoa pääsiäisvihreäksi.
Ei luulisi rahanpuute vaivaavan kun katselee rahapuun kukintaa.
Ne verkot muurin päällä ovat naapurin kissoja varten.
Siis kukkiiko rahapuu?? Kaikkea uutta sitä aina oppii täällä pentissä.
oon kans kyl ihan haavi auki, hienot on rahapuun kukkaset
Kyllä se vaan on uskottava, on tuo Kalevi semmoinen Multapeukalo. Ja paljon
Saako joku rahapuun kukkimaan Suomen suvessa sisällä tai pihalla?
Tuoksuvatko ne kukat muuten joltain? (Näin meidän rahapuun nuorehkona vanhassa valokuvassa 70-luvun puolen välin kieppeiltä, eikä kukan kukkaa ikinä. Kaksi täyspesua juurineen kaikkineen muurahaisinvaasion takia ja kesät ulkosalla 2000-luvun alkupäästä lukien.)
jos rahapuun saa talveksi viileään paikkaan niin kukkii!
Olen yksityisellä lääkäriasemalla nähnyt rahapuun (ehkä noin puolimetrinen) täydessä kukassa. Käsittäkseni kukka asustaa samalla ikkunalla ympäri vuoden. Tais olla etelä/länsi-ikkuna ja valoa sai paljon myös siksi, että kerros oli aika korkealla, eikä ollut puita edessä.
Jostain luin että rahapuu ei kuki nuorena…vasta yli kymmenvuotiaana!
äää että on hidasta tuohua… syksystä asti on ollut rahapuu eikä senttiäkään ole kasvanut…
Ei kai rahapuu, tai mikään, juurikaan talvella kasva. Mutta nyt kun on taas valoa enemmän niin eiköhän se pikkuhiljaa aloita.
Hei nyt kaivataan apuja.
Joku oli heittänyt roskikseen noin metrin korkuisen rahapuun. Todella vanha, paksu runko, liian pienessä muoviruukussa. Näyttää kaikin puolin terveeltä, paitsi lehdet ovat aivan keltaiset. Onko kasvi ollut hämärässä vai onko tämä jokin tauti? Kuinka suureen ruukkuun pitäisi laittaa? Vanhassa ruukussa multa on sammaloitunut. Haittako? Koitin laittaa kuvaa mutten onnistunut…
Kirjavalehtisen olen kyllä nähnyt, mutta en aureovariegataa…kyllä ne lehdet pitäisi vihreät olla. Pienessä ruukussa on varmaan ravinteiden ja veden puute kellastanut.
Mä tekisin niin, että leikkelisin rajusti, vaihtaisin sopivaan ruukkuun, laittaisin aurinkoisimmalle ikkunalle ja sitten odottaisin hienoa toipumista. Ja vaikka kastelisin, niin kuitenkin niin että pinta kunnolla kuivahtaa välillä, rahapuu on tosi huono uimaan. Luulisinpa että keltaiset lehdet ja sammal kertoo juuri siitä että on voinut huonosti liiassa märkyydessä.
Ihan kaivoinvanhan ison kirjan (Koti kukkii, vuodelta 1981) Sen mukaan nuoret kasvit piristyvät mullanvaihdosta, mutta vanhat toipuvat siitä hitaasti, varataimia on aina pidettävä kasvamassa, otapa siis pistokkaita kaiken varalta. - Kovasti kuivuneena lehtien väri muuttuu, olen huomannut. Jos kastelija ei olisi ollut aikoihin kotosalla. On voinut kasvi ulkoillessaan saada kylmää ja siksi keltainen väri? Selvinnee varmaan muutamassa päivässä.
Ouna, ovatko lehdet kiinteät ja sileät vai jotenkin lötkähtäneet? Veikkaisin kans pakkasta ja liikakastelua.
Lehdet ovat kiinteät ja tiukasti kiinni, eivät varise tai näytä muuten lötkähtäneeltä. Liikaa vettä se tuskin on saanut… Kylmää en usko sen saaneen, sillä asumme barcelonassa. Kasvi on odella kauniin muotoinen (ei tohtisi nyt leikata) ja hyvin terveen näköinen, väritystä lukuunottamatta… lehdet ovat paikoin punaiset kärjestä, ja juuresta pukanneet pienet uudet versot viehertää vähän. Harmittaa kun en saa kuvaa laitettua tähän, siinä ois teille ihmettelemistä… voiskohan kyseessä olla sellainen kirjavalehtinen rahapuu?
Mullan ja ravinteiden puute saatta olla, näyttäis siltä että muoviruukku jossa se nyt vielä on vois hyvinkin olla alkuperäinen ruukku kukkakaupasta, ja kasvin täytyy olla ainakin 10 vuotias sen koon perusteella…
Viime kesänä mun rahapuu unohtui ulos raakaan auringonpaisteeseen ja sen lehdet kellastuivat ja kääntyivät ihan kuperiksi. Niistä ei kyllä kauniita enää tullut myöhemminkään, mutta nyt näyttää hyvältä. Leikkasin versoja voimakkaasti syksyllä ja muotoilin puumaiseksi. Voi Ouna, varmaan siellä olis kaikenlaista ihanaa kuvattavaksi ja laitettavaksi tänne:)
Peesaan Metsätähteä. Kun miehen työhuoneen ikkunalla rahapuu unohtui kastelematta pariksi kuukaudeksi toissa kesänä ja lisämausteena se oli koko päivän porottavassa auringossa, sen lehdet auringon puolelta meni keltaisiksi ja kärjet punaisiksi, mutta kun se sai ensin vähän vettä ja viikon päästä vähän ravinnetta, ne lehdet tuli takaisin vihreiksi. Se on vajaassa viidessä vuodessa kasvanut äärettömän huonolla hoidolla pikkurillin mittaisesta puolimetriseksi ja tosi tuuheaksi puskaksi. (Nyt kun kehun siinä ei varmaan ole viikon päästä yhtään lehteä.)
Ajattelin siksi että olisi ollut liian märässä kun multa oli sammaloitunut. Mutta sama hoitohan se loppujen lopuksi on, oli ollut märkä tai kuiva, eli siis sopiva kastelu nytten. Mun vanha rahapuu on töistä pelastettu, kun siellä siivoojat kasteli joka kasvia saman verran. Tuntui että kaikki pienemmät ui, vettä lillui välillä mullan yläpuolellakin. Isot kasvit puolestaa kitui kuivuuttaan ja säiliöruukut niissä oli aina tyhjät. Silloin tuo märkä rahapuu oli myös keltalehtinen osittain, mutta siitä tuli oikein kaunis