Rakennelmia lapsille

Hei millasia rakennelmia olette lapsillenne tehneet, tai millaisia ideoita teillä olisi? Tekishän sitä mielellään vaikka mitä, mutta tarkoitus olis, ettei sitä hintaa tulis kovin paljoa.

Mulla on rakenteilla 2-kerroksinen huvimaja, johon olis tarkoituksena tehdä ainakin liukumäki, palomiehen tanko ja köysitikkaat. Hiekkalaatikko tulee ehkä siihen alas, ja rekkitanko siellä onkin jo. Nuo näkyviin jäävät puun väriset osat sävytän ruskeaksi.

Kiikku on muuten valmis, mutta siinä on vielä yksi paikka vapaana, mahdollisesti joko kahden istuttavaa keinua, tai sitten vauvan kiikkua varten.

Pari kuvaa (takana oleva talo on naapurin, ja se peltikauhistus on meidän rakennusajan varasto, joka puretaan syksyllä). Katoksi ajattelin ensin mansardikattoa, joka tulee punaisesta palahuovasta, itse mökin väriksi tulee keltainen. Ulkovuoraus mahdollisesti kalanruoto-kuviolla, tai jos jostain sais (edullisesti) panelikuviollista vaneria, niin sitäkin vois harkita. Se kun jämäköittäs vielä enemmän tuota runkoa.

Eikö muut ole muka rakentaneet mitään? Varmasti on, mutta ei halua paljastaa salaisia ideoitaan surullinen

Entä te, jotka ette ole rakentaneet, mutta ideoita on pää täynnä?

Puutarhaunelmissa oli viime jaksossa siis todella upeita lapsia varten tehtyjä tiloja. Jos minä joskus saan lapsenlapsia, teen aivan taatusti myös jonkun majan meidän pihaan heti, kun kuulen uutisen

Se piha oli tosi hienosti lapsia varten suunniteltu, ihania käytäviä ja kätköjä.

Enpäs ole tämmöistäkään palstaa huomannut. Täytynee ensi viikonloppuna ottaa taas kuvia mökkipihalta, meillä on vähän semmoista nollabudjettirakentamista siellä. Ei ollenkaan noin hienoja vempeleitä kuin tuolla OP:n kuvissa. Rengaskeinu on meillä ihan ykkönen, ja sen teko ei maltaita maksa.

Onpas maalaisromanttista...

Näen sieluni silmillä lasten keskittyneet ilmeet kieli keskellä suuta kun tuota on rakennettu. Pitäs melkein kuulua jokaisen lapsen oikeuksiin saada rakentaa oma maja. Hieno äppelbo!

Tosi upea äppelbo! Ihan sydäntä lämmittää tuo vinkkeli mökki. Ja lasten tekemänä! On hienoa, että lapset saavat toteuttaa itseään omassa pihapiirissä, ja oppivat pienestä asti isommiksi remonttireiskoiksi. Valitettavaa on, että nykyään ihmisillä on niin hienoja pihoja, että lapset eivät saa niissä rakennella, eikä "sotkea" paikkoja. Tuo mökki saa minulta 10 pistettä ja papukaijamerkin.

Juuri samaa pohdin kuin memulikin, että nykyään uudet asuma-alueet ovat niin steriilejä ettei sinne voi mitä tahansa rakentaa ja totuus on että oudolta tuo ihana maja ehkäpä näytäisikin sellaisella alueella.

Lapset kuitenkin yleensä tykkäävät eniten ihan simppeleistä jutuista, kuten leikkimökki, aina vaan lasten suosikki ja pojillehan voi rakentaa erityyppisen leikkimökin, joka ei näytä likkojen jutulta. Myös heinäseipäistä olen nähnyt kasattavan pyöreän kodan, josta lapset kovin tykkäsivät. Salamajat pensaikon sisällä ovat ainakin pojille tosi mieletön juttu. Kaikkein eniten lapset tykkäävät kun pääsevät itse rakentamaan tai ihan pikkuiset avustamaan vanhempia, silloin se vasta omalta tuntuu...

Sillon kun olin muksu, niin kovasti tuli leikittyä isojen veljien tekemissä majoissa. Vanhojahan ne olivat ja varmaan super turvallisia, mutta niitä sitten aina paikkaltiin ja voi vitsi, miten hienoa se olikaan. Majat oli siis rakennettu puihin. Sitten itse väsäilin joskus puuliiteriin vanhan huussin katolle oman majan naurua 

Itsekin muistan leikkineeni veljieni tekemissä puumajoissa pienenä, sekä myös siskoltani jääneessä leikkimökissä... Hauskaahan se oli.

Ja me kerrostaloasukkeina lähimetsässä havumajoja naurua

Viherpihalehdessä, tuossa uusimmassa oli juttua miten lasten mielestä "pienikin hoitamaton alue luontoa" on mieluinen leikkipaikka. Jaha, minä tuumasin, ehkä näin.

Olen aivan hermostuneena tuputtanut meidän pojille ikänsä mukaan majanrakentamista itse ensin puutarhaan. Kaksikerroksinen maja piti purkaa hengenvaarallisena ja jäivät sitä ennen kiinni kun maalasivat sitä maalilla, jota ohensivat pissaten maalipurkkiin (naapurin poika oli mukana). (Muistan miten pesimme tätä aina niin hyvinvaatettua poikaa vesiletkulla ulkona ensin).

Sen jälkeen majatyömaa siirtyi vanhaan valettuun lantalaan, joka on nykyisin meillä lautavarastona. Sen pelin vihelsin poikki vuosi sitten keväällä, kun jätelautaa oli muodostunut traktorin viljakärryllinen. Katsoin kustannusten nousevan korkeiksi sen tyypin rakentamiselle.

Nyt olen yrittänyt innostaa poikia jokirannan kalakämpälle, joka on kaksihuoneinen, pellikattoinen pikkuinen mökki. Siinä on jopa ikkunat ja se sijaitsee lähdelammen vieressä, ison kuusen alla. Luulisi sen olevan mahtava paikka mutta ei. Sen sijainti on kuulemma "kaukana", 150 metriä kotoa, joten tulkitsen sen niin että siellä joko pelottaa tai sitten vaativat katkeamatonta huomiota ja ihailua yhä vielä toimilleen. Tuntuu että naapurin pikkupojat ihannoivat kalakämppää ja pitävät meidän poikia omituisina kun ei kelpaa. Ovat nyt 12 - 14 vuotiaita. Kenties vielä innostuvat, varsinkin jos menen mukaan alkusomistamaan paikkaa. Pari vanhaa mattoa ja jotain patjaa sänkyihin niin luulisi innostavan.

Kiikut ja keinut on laitettu meillä puiden oksiin, koska pihassa vanhoja puita on. Kaiken kaikkiaan olen ajatellut että lapsille on parempi tehdä itse kulloisen kykynsä mukaan koska se oli mielestäni kaikkein parasta kun itse olin lapsi.

Toki siinä on vaarana pikku tapaturmat mutta niistäkin oppii. Liiaksi pumpulissa ja valmiiksi rakennetussa ympäristössä on mielestäni tylsempää kuin hiukan villimmässä, mahdollisuuksia ja värkkejä tarjoavassa paikassa. Niin tytöille kuin pojille.

Lasten rakennelmat ehkä näyttävät pahalta puutarhassa ensin mutta paranevat hurjasti aikaa myöden. Ja täytyy antaa tilaa myös epäonnistumisille että virheistään voisi oppia. Jos naapureita haittaa niin voisi tehdä lasten puuhamaan jonka ympärillä on vaikka nopeakasvuista aitaa naurua

Nykyään juniori rakentaa oikeastaan jo mitä tahtoo, ja vanhempi poika hoitelee kaiken missä tarvitaan voimaa ja isoja koneita. Eivät he olisi oppineet muuten kuin sillä että on annettu tehdä, vaikka epäonnistumisienkin kautta.

Tämä on lasten "valtakuntaa" Majan kehikko on aikuisen tekemä ja pressu on siksi että majassa voi olla vaikka sateellakin (vaikka se ei silmään kummoiselt näytäkään) Rakennustarvikkeita (lautoja, tiiliä ym) saavat sitä mukaa kun tarvitsevat, vasarat ja naulat on vapaasti käytössä ja sahan saa pyytämällä (meidän heppu siis täyttää syksyllä 6 vuotta ja naapurin 7 ja 5 vuotiaat ovat usein täällä myös, nuorimmaisemme 2 vee keskittyy pitämään jöötä majahommissa ja topakkana neiti-ihmisenä sen hyvin hallitseekin). Majan päädyssä olevat kepit olivat alunperin tulossa kasvimaalleni tukikepeiksi mutta näemmä päätyivät tuonne. Pääasia että ovat käytössä..silmän iskuLapsille on myös ihan "oikeakin" leikkimökki eli ihan fiilisten mukaan sitten saavat leikkiä missä milloinkin huvittaa.

Meidän pojalla on omat työkalut.. (ehkä siksi omat säilyvät yleensä kohtuuhyvin paikoillaan..) Puukkokin löytyy mutta sitä saa käyttää vain aikuisen valvonnassa ja se säilytetään tietenkin niin ettei sitä saa näppeihinsä muuten kuin aikuisen antamana.

Meidän pojat hukkasivat työkaluja aivan valtoimenaan, välillä isäntä menetti hermonsa kun kalliit työkalut olivat kadotteet tai rikki. Kun lumi suli löytyi tontilta aivan mahdottomia määriä vaatteita, työkaluja, nauloja, ruuveja...tapasin niitä kerätä sankotolkulla kevätsiivouksen nimissä keväisin poikien kanssa.

Mutta näin jälkeenpäin ajatellen tuumii että sekin kannatti. Silloin ei naurattanut yhtään.

Alkoihan tänne poikia jotain keskustelua. Tuo on kyllä totta, ettei nykyään pihapiirissä saa näkyä tuollaisia "lautahökkeleitä", mikä on harmi, vaikkakin kyllä ymmärrän ettei se sovi nykyisten asuinlähiöiden maisemakuvaan. No metsiä täälläpäin vielä onneksi löytyy. Rakennustarpeet ovat vain turhan arvokkaita.

Itsekkin aikoinaan kyhäilin majan äitini kotipaikan liiterin orsien päälle. Tai se oli ollutkin jo aiemmin maja, josta oli sitten lähes kaikki revitty pois. Mieluisa paikkahan se oli kaikille meille, jotka siellä kesää vietimme (yleensä minä ja veljeni, sekä 2-3 serkkua). Kenenkään muun tekemä ei varmasti olis ollu niin hyvä naurua.

OT:

Tuosta rakentamisesta ja oppimisesta (=uusavuttomuudesta). Sapettaa ja välillä naurattaa, kun vanhemmat ihmiset, eli meidän äitit ja isät arvostelevat nuoria, että ne ei osaa tehdä mitään. Miten ihmeessä me osattais, kun meidän äitit, isät, mummut ja papat on olleet aina "tavallisissa" töissä, eikä meille kukaan ole kädestä pitäen opettanut näitä "oikeita töitä", saatikka että oltais kasvettu siinä työn ohessa. Itse en ole mielestäni kovin uusavuton, olenhan sentään rakentanut taloni kokonaan itse, ilman aiempaa kokemusta/koulutusta *proud*, mutta ymmärrän kyllä niitä, jotka on sellaiseksi kasvatettu, kuten molemmat veljeni. Appiukollani oli/on tuohon arvosteluun paha taipumus, joka kävi kyllä selville rakennusprojektin alkutaipaleella. Se ei millään pystynyt tajuamaan, että homma voi olla tosiaan vähän hidasta, kun ei ole ikinä ennen rakentanut. Noh nyt on asiat jo toisinpäin, tosin en viitsi asiasta mainita mitään silmän isku

Pakko vielä kommentoida tuota äpplebota, joka siis lähes täyttää nykyisille rakennuksille asetetut standartit rakennuksen kestävyydessä naurua Tosi hieno rakennelma kaikkine nurkkalautoineen.

Harmi kun tuo oma leikkimökkiprojekti on hieman nyt jäissä, kun pitää saada yläkerta valmiiksi. Oppivatpahan lapset kärsivällisyyttä...tai sitten ei. Ei noihin meilläkään mitään kovin mahdottomia mene rahallisesti (liikaa kuitenkin), kun lähes kaikki tulee ylijäämäpuutavarasta. Mulla noit projekteja kumpuaa kokoajan, nytkin autotallin ja yläkerran lisäksi on tuo leikkimökki ja vielä pyöräkatos. Lisäksi sain idean sillasta, jonka tekisin linkin kuvan tyyliin noin 6m pitkänä, mutta siihenkin tarvitsisi vielä yli 100 eurolla tavaraa (+graniittikivi portaat), vaikka suurin osa löytyisi tuosta lankkuläjästä.

http://www.himanka.fi/matkailu/ELAMYS/kuvat/silta.jpg

Mutta ketäs appiukko huutaa auttamaan kännykkänsä, videoidensa, digiboxin tai DVD:n kanssa? Lapsenlapsiaan tietenkin.

OP, ota lapsukaiset mukaan siihen rakennustyöhön. Heillä täytyy olla rakennustaitogeenit, jos sinäkin opit rakentaessa rakentajaksi

Ovat vielä vähän turhan pieniä (pojat 4 ja 1v), tosin tyttö on jo 6, mutta sitä ei kiinnosta poikien hommat. Oon yrittäny aina ottaa niitä kaveriksi kun vain mahdollista, esimerkiksi renkaiden vaihtoon tai rattikelkan kasaamiseen, mutta etenkin pojalla loppuu kärsivällisyys ja keskittymiskyky yleensä kesken.

Mun mielestä rakennushommat oppii lähes kuka tahansa, mutta sisustushommiin tarvii vähän silmääkin. Eikä niihin geenejä tarvita, vaan periksiantamattomuutta ja perus ahkeruutta. Välillä jopa sitä suomalaista sisua.

Geenitkin ovat varmaan kuitenin kunnossa...

nimim. Metsurin poika ja taiteilijoiden sekä hirrenveistäjien jälkeläinen silmän isku