Mistä löytyisi ranskalaisen rakuunan taimia?? Myykö joku taimimyymälä niitä?? En ole kauppojen yrttitiskeissä nähnyt, että olisi voinut siitä ruveta kasvattamaan. Nyt olisin vähän etelämpänä, niin sekin voisi menestyä, varsinkin jos heittäisi talvehtimaan kellariin. Mutta kun ei löydy alkua, ei sitten mistään...
luomumamma, Voisin pitää täällä silmät auki, jos jostain saisi niitä siemeniä, tai alkuja. Tuo kellarissa talvettaminen on varmaan ihan hyvä juttu, kun siihen on mahdollisuus. Itse olen täällä etelämpänä ja puskat on ollut ulkona lavassa. 2-talvea on säilyneet, nyt en vielä tiedä miten on käynyt. Tuttavani kasvatti yrttejä myyntiin muutama vuosi sitten. Nyt ovat lopettaneet ja eläkkeellä. Voisin kuitenkin kysellä yhteyksiä...
Ostin kymmenen vuotta sitten Rauman torilta pikkuisen alun. Se on kasvanut joka vuosi isommaksi ja isommaksi, mutta viime kesä oli sille aika kova kun en päässyt kastelemaan sitä riittävästi. Vaihteeksi se alkoi pienenemään. Se näyttäisii olevan hengissä koska siinä on pieniä silmuja. Uusiutuuko se jos se löisi lapiolla kappaleiksi ja istuttaisi uudelleen? Jos se onnistuisi, voisin laittaa jakopaloja muillekin. Näin on mahdollista tehdä kun on tullut jokunen kunnollinen vesisade ensin.
Tarleena, onko se ollut sinulla myös koko ajan ulkona, vai oletko talvettanut jossain kellarissa? Minulla on aika pieniä ne pensaat. Vielä en tänään käynyt tutkimassa, mikä niiden kunto on..
Tukevasti pihalla. Olisin varmaan onnistunut teloittamaan sen jos olisin vienyt sen jonnekin paikaltaan.
Kävin tarkistamassa, kyllä minullakin jotain nousee, kun ehtii.. Oletkos tarleena ne paittänyt , minä en laittanut mitään, unohdin autuaasti syksyllä..
Minulla on ranskalainen rakuuna talvehtinut jo vuosia ulkona ja asun 4-vyöhykkeellä. Ranskalaista rakuunaa ei voi lisätä siemenistä, ainoastaan jakotaimista.
Hups,en huomannut aiemmin vastata. En ole koskaan peittänyt sitä. Hyvin se on sieltä aina noussut. Katsotaan keväämmällä saisinko siitä jakopaloja muillekin.
Ranskalainen rakuuna pitäisi jakaa säännöllisesti, muuten käy juuri niin, että se pienenee ja sitten häviää lopullisesti. Näin menetin ensimmäisen rakuunani kolmivuotisena kahden onnistuneen talvehtimisen jälkeen. Uusi on laitettu kasvamaan viime keväänä. Nyt odotan jännityksellä, selvisikö se talven yli. Ranskalaista rakuunaa on kyllä täällä Helsingin seudulla ollut monessa paikassa myynnissä, sekä toreilla että hyvissä puutarhamyymälöissä.
huh! minä olen näköjään seilannut moukan tuurilla. - en ole vuosin (8+?) tehnyt mitään ranskalaiselleni. olisiko kuitenkin jakamisen korvikkeesta käynyt se, että joka vuosi olen lohkonut reunoilta jakopaloja tarvitseville? isolta pehkolta ja hyvin kasvuun lähdössä näytti tänään olevan.
Nyt sitten oikeasti tyhmä ja näsäviisas kysymys: Tekeekö ranskalainen rakuuna edes siementä? Jos tekee, niin minkä maalainen rakuuna siitä tulee, jos siitä ei voi tulla ranskalaista? (Venäläinen? ihme logiikka, mutta hauska)
ei tyhmiä kysymyksiä ole olemassakaan näissä meidän piireissä.
mutta ihan niinkuin olisin joskus kuullut että ranskalainen rakuuna ei tee siemeniä, voin olla väärässäkin.
Sama käsitys mullakin, ainakaan ei voi lisätä kuin kasvullisesti.
Nyt kun googletin, se sanoo samaa kuin trekooli ja farmari: ei tee itävää siementä.
Täytyy olla hyvä kasvi, kun on näinkin pitkälle levinnyt silkoilla jakotaimilla. (pitää joskus tutustua paremmin)
No niin, nyt kun ranskalaisen rakuunan omistajia on edellisellä sivulla muistutettu jakamisen tärkeydestä, ilmoittaudun jonoon, jos jollakin on ongelmia jakojäännöksen sijoituksessa. Voin tarjota jotain vaihtaria, kunhan kerrot, minkätyyppisistä kasveista olet kiinnostunut.
Mullekin kelpaisi, kun omani paleltui muutama vuosi sitten ja taimimyymälässä viime kesänä, kun kysyin heidän rakuunansa kansallisuutta, ei heillä ollut edes tietoa, että sitä on kahta eri lajia.
Ranskalaisen rakuunan löysin kaupan tuoreyrttihyllystä, tuoksu on tarvaallinen ja höystin sillä pussista valmistettua bearnaisekastiketta, rakuunaporkkanat alkuviikon ruokana. Tosi mukavaa, että pussin kyljessä luki selvästi ranskalainen rakuuna, se jossa ei lukenut oli sitten sitä venäläistä.
Vau. Missäs kaupassa niin hyvät valikoimat oli?
Tavallinen (auto)market ja ruokaosasto, valtakunnallinen markettiketju, taitaapi niitä elefantteja käyttää mainoksissaan, keittiön ikkunalla hieman suuremmassa ruukussa yritän pitää hengissa ja seuraavalla ostosreillulta loppuunsyöty saa sitten kaverin kaupasta. lehtisalaattia samalta kasvattajalta kaupoissa, nimessä iso vesistö ja kylä...
Toooosi vaikea arvattava.