Rakuuna: Ranskalainen rakuuna,Artemisia dracunculus v.sativa

Onko hän aito ranskatar vai huijari venakko? Miltä tämän kuuluisi maistua? tuoksuu ainakin hyvälle...

hinta epäilytti: 2.90

Mikäli on sitä, mitä lapussa lukee, tuoksuu ja maistuu , se toinen on kuin pelkkää ruohoa. Menin ostamaan sitä kun muutakaan ei ollut. Koko tötsän laitoin eikä kanasoosi maistunut millekkään. Ei kyllä lehtikään, jota maistoin.

Jäi tuosta pois, siis nyt minulla harjoitustehtävä meneillään ranskalaisenrakuunan kanssa. Tässä erä pistokkaita juurtumassa. Toivottavasti onnistuu, ainakin vielä ovat pirteitä, eikä yksikään ole kuollut.

No joops, se kuva vielä...

Juu, on ranskatar. Nyt täytyisi keksiä sille sitten jotain käyttöä. (guugletin kyllä, mutten vielä inspiroitunut ainakaan vahvasti. Hyvä että vaati läpäisevän maan. Huomenna iltapäivällä minulla on sitä rutkasti!hymy)

rakuunaporkkanoita kokeile: porkkanaviivaleet mikroon, ripaus hunajaa, tilkka öljyä ja rakuunasilppua.

tai osta bearnaisekastiketta pussiversiona, tee ohjeen mukaan mutta lisää tarjolle tuodessa pinalle hyvin hienoa tuoretta rakuunasilppua ja worchesterkastiketta ½ tl - tästä kun aloitat haluatkin tehdä kastikkeen ihan itse ja rakuunan menekki sen kuin kasvaa.....

Huisa, joko olet keksinyt rakuunalle käyttöä? Minä en keksi mitään ruokaa mihin sitä EI voisi panna. Kaikkiin kastikkeisiin, freesattuihin vihanneksiin, kalaan, lihaan...  Rakuunahölskykurkut ovat yksi suurmenestys. Jäätelöä en ole vielä kokeillut, pitääkin kokeilla.

Tuttava kyselee: Minkälaiset uudet versot rakuunan juurista tulee? Ruukussa kasvaneesta puutuneesta juurakosta kasvaa n. 20 cm mittaisia lonkeroita (?), joissa on hentoja pyöreälehtisiä versoja, piparkakkumaiset lehdet. Vai onko kyseessä iisoppi? Olisiko kellään kuvaa rakuunan juurakosta kasvavista uusista versoista?

Kävin tarkistamassa asian , rakuunasssani (vanha juurakko) ei yhtään uusia versoja, kevät versot  sellaisia 0,5 metrisiä puuvartisia hujoppeja. Rakuunanlehdethän ovat  yleensä ja ovatkin soikeita ei yleensä pyöreitä ?!?

Kääk! Vanhakin menee vipuun. Ostin keväällä laventelin taimia ja nyt tarkistin laventeleideni tilanteen niin totesin niiden olevan ranskanrakuunaa!!!! Voihan helvata...! 

Miksiköhän en nuuhkinut taimiani ostaessani??? Nimilappua lueskellessa ei näköjään tule hullua hurskaammaksi. Ja olishan mun pitänyt lehtien värin perusteella ymmärtää... vaan kun ei.

Kökkö sentään vihainen.

Titamiini älä sure, laventeli olisi kohta paleltumassa mutta rakuuna kasvaa ja tervehtii sinua vielä keväälläkin

Ja voithan aina pistää ranskalaisesi pakettiin ja lähettää minulle. En ole onnistunut sitä löytämään mistään ja edellinen paleltuisilmän isku

Fellow postitti mulle alkukesästä ranskiksen juurakon pätkiä ja nyt en löydä yrttimaaltani jotta mahtoiko alkaa kasvaaapea. Pitääpä vielä penkoa. Rakuuna on mieheni ehdottomasti eniten käyttämä mauste... ja kelpaa mulle kieli ulkoa.
Mullakin oli ensin sitä venäläistä rakuunaa, kunnes totesin minäkin; ruoholle maistuu, yöks.

Ähäkutti Trekooli - opettelen käyttämään sitä mausteena. Ajattelin sorvailla oman yrttimausteseoksen eri yrteistä.... Maistellaanpas ranskanrakuunaa eri yhteyksissä :)

Kirottua nämä väärät nimilaput... mutta olisko onni "onnettomuudessa"?

Porsaan sisäfilettä puolensentin siivuiksi, ja eikun ruskistaen. Purkki creme fraichea perään, loraus vettä, ja mausteeksi suolaa, valko- ja mustaa pippuria. Urheiluhenkiset heittää joukkoon reilun teelusikallisen hunajaa ja samanverran dijonsinappia. Viimeisenä kouranpohjallinen ( n. 1-2 rkl)  rakuunaa. Annetaan hautua hetki, ja syökästään pois esimerkiksi kuori päällä keitettyjen puikulapottujen kanssa. Pavut ja caesar-salaatti sopivat tälle kuin nenä päähän.

Haa - kiitos Horsma! Tuota kokeilen ilman muuta ensitilassa!

Ja jos oikein innostut, niin loraus valkoviiniä tekee siitä lauantai-iltaruoan. Se vaatii kyllä jo rosepippuriakin ripauksen. hymy

Jos joku Oulun lähellä etsii ranskalaista, niin vihjeenä voisin kertoa että esim s-monttu haukiputaalta myy sitä ihan halpahallihintaan. Haju täsmäsi, mutta myyjän katsellessa en tohtinut maistella.

nopsis, ulottuuhan kätesi tänne asti? - laitoin sinutkin "luvatut"-listalle.
ja muistaessani: trekooli, laitathan tulemaan uuden osoitteesi:-)

Ulottuukohan? Yritän kurkotella…Ja jos mulla mahtaisi jotain vaihtariksi olla, niin kerro!

naapurini kävivät viikonlopun aikana hakemassa heille menossa olleet jakopalat ranskattasesta. samalla kun vein lapion emon juureen rouhaisin siitä niin ison palan, että trekoolin ja nopsiksen tarpeisiin riittää myös. ruukutin teidän osanne ja nyt aion seurata, että ne kunnolla juurtuvat ja aloittavat kasvun. sitten pesen mullat - ylimääräiset, ettei itellaa turhaan rasiteta - pois ja pakkaan ne pieniin paketteihin teille lähtemään. toimitusaika nyt sitten jonkin verran venyy, ei vapun jälkeen heti mutta toukokuun aikana. sopiiko?