ensi viikon alussa ma tai ti postitan ranskattaret. trekooli ja nopsis olettehan kotona ottamassa vastaan kuoret?
Kyllä ollaan. Jos vielä kertoisit viimeiset kasvualusta/paikka-vinkit.
täällä II:lla pärjää hienosti ihan normaalissa puutarhamullassa. aurinkoisella kohdalla pihaa. - viime vuosina kun on jo syksylä lähnyt uuteen kasvuun alasleikkauksen jälkeen (marras-joulukuussa leikkaan lopulta), olen kipannut versojen päälle hiekkaa peitoksi. kovasti tuntuu tykkäävän. sinä voit varmaan jo heti aluksi sekoittaa hiekkaa kasvualustaan. ja lienee hyvä ainakin ensimmäisenä talvena asetella pari havua suojaksi, kun kasvatat sitä melko paljon tai jopa aika paljon korkeammalla kuin minä. talvenkestävä se on mutta kun on lähtöisin täältä etelämmästä pitänee vähän varoa.
Minä nostin viime syksynä oman ranskanrakuunani ylös maasta ja pistin kasvihuoneeseen talvehtimaan ja vatiin vielä peitoksi kuivuneita lehtiä. Nyt on selvinnyt talven yli. Muutaman olen joutunut ostamaan tätä ennen, kun olen yrittänyt antaa talvehtia maassa kasvupaikallaan. Sinne on aina aikaisemmat paleltunut.
Kasvuvyöhyke on II.
no voi. en edes muista, milloin omani ostin hgin kauppatorlta mutta kyllä siitä n 15 vuotta taitaa olla. sama yksilö minulla on edelleen. lähes joka vuosi siitä on nyrhitty enemmän tai vähemmän suuria paloja jakopaloiksi. tänä keväänä jo viisi ja yhden meinaan vielä ottaa ennen ensi viikkoa.
mistä muuten olet ostanut ranskattaresi? ketjussa on pitkin matkaa valiteltu, ettei sitä tahdo olla kaupan.
Täällä pohjanmaalla tarjolla on hiekkaisempi, suojainen ja aurinkoinen paikka. Satakunnassa oli multavampaa, suojaisaa, mutta ei niin aurinkoista. Tänne EP:lle sitä nyt aluksi ajattelin laittaa. Yhden olen aiemmin saanut hengiltä, enkä toista varmaa ranskatarta ole mistään löytänyt sen koommin. Joten tätä tulen vaalimaan huolella.
Kiitos mailee jo etukäteen.
Ranskatar on minulla kasvanut kasvihuoneessa ja talvehtinut hyvin ilman minkäänlaista suojaa, kuten timjamikin. Venäläinen leviää hullun lailla kasvarin vieressä ja siitä yritän päästä eroon. Kiva kuulla, että ranskalaisen voi siirtää yrttimaalle tilaa viemästä!
Minä ostin yrttiruukun ihan ruokakaupasta muutama vuosi sitten, ranskanrakuunana sitä myytiin ja selvästi se rakuunalle maistuu ja tuoksuu toisin kuin venäläinen serkkunsa. Ulos en ole sitä tohtinut istuttaa vaan se asustaa kasvihuoneessa. Voisikin ottaa siitä jakopalan tänä kesänä ja koittaa ulkosalle istuttaa.
Mai-lee, ostin Kristan vierestä olevasta puutarhasta (en muista nyt paikan nimeä) viime keväänä. Siellä oli ihan kiva tarjonta muistakin maustekasveista.
kiitos tiedosta. sitten on ainakin kaksi varmaa paikkaa, josta sitä hgin seudulla saa. osaan kertoa kyselijöille. - tuolta jo entuudestaan tietämältäni puutarhalta muuten käydään hakaniementorilla myymässä. en vaan tiedä joka päiväkö vai vaan jonain päivinä viikossa. sinne on helpompi löytää kuin mutkaisen tien päähän vantaan perukoille.
Ootkos mailee yrittänyt lisätä pistokkaista.
Meillä on puutarhamyynmälöissä ollut myynnissä rakuunaa, mutta myyjät eivät olleet edes kuulleet, että sitä on kahta sorttia, saati tienneet, mitä heidän taimensa ovat olleet.
enpä ole tainnut ranskatarta, kun siitä melkein alusta asti on ollut helppo saada noita kyljestä nyrhäistyjä jakopaloja. - haju/makutesti on kyllä pakko tehdä ennen kuin rakuunan taimesta maksaa...
No nyt täytyy sitten surffailla tännekin. Todettakoon ihan ensin, että tuolla joskus mainitsemani pistokaskokeilu meni mönkään. Kaikki kuoli. Sitten onnistuin tappamaan emokasvinkin, joten olen ihan puilla paljailla koko ihanuudesta. Nyt kokeilin vaihtoehtona Samettirakuunaa... Aika hidas ja hintelä juttu minulla tuli siitä. En ole vielä kokeillut sitä mihinkään, enkä maistellut. Nyt kuitenkin huomasin sen kukkivan.
Tällainen se siis on. Mutta jos jollakin on Ranskalaista rakuunaa, alkua, haluaisin vielä kokeilla sen hoitoa.
Vuokkis, laita hölöön nimi ja osoite niin rouhaisen sulle palasen ranskattaresta. Ensi viikon vielä lomailen, mutta seuraavalla vkolla postittelen, sopiiko?
Säilyyköhän tämä talven yli?. Luulin sen jo kuolleeksi, mutta otin kuitenkin sisälle ja kastelin. Nyt on mukavia versoja kasvanut, saahan niistä ainakin makua ruokiin niin kauan, kuin on hemgissä..
Pitäisikö ranskalainen jotenkin suojata talveksi, mikä (materiaali) olisi sopiva peitto?
rakuunasi lienee se keväällä II:lta sinne ylös matkannut. - en usko, että se tarvitsee suojaa, kun jo olette lumisuojankin saaneet. jos varman haluat tehdä varmemmaksi, laita pari tuuheata havua sen päälle.
Juu, on se uudisasukas täällä lakeuksien eteläreunalla. Havuja käyn hakemassa, kiitos vinkistä. Aivot tahmeina, ei tullut havut edes mieleen.
Näin se sitten meni... ei säilynyt tuo viime syksyn verso. Kuivui pos kokonaan, joten taas joutuu aloittamaan alusta. Hidaskin tämä on kuin mikä..
ketjussa on muutamakin juttu omasta ranskattarestani. viime keväänä siitä lähti jakopaloja maailmalle, mutta kun sitä kuulemma pitää tukistella vuosittain, että hyvin voisi, niin taitaa siitä taas paloja riittää. - outoa on minusta tuo suojaustarve ja siltikin kuukahtaa. nämä minun palaseni ovat tod.näk melko vahvaa tekoa. tietty riski voi olla siinä, jos joutuvat kovin pohjoiseen, II:lla kun ovat kasvaneet useimmiten kyllä perin vähäisen lumen suojassa ja poikkeustapauksessa saaneet havun tai kaksi nokalleen.