Rakuuna: Ranskalainen rakuuna,Artemisia dracunculus v.sativa

mai-lee, tämä huutaa heti HEP. Kaupoista ei saa kuin venäläistä :frowning: Laitan sulle hölöä!

Mai-lee, olenkohan alkujaan saanut sinulta ranskattaren alun? Hyvin se on pärjännyt suojaamattomana täällä kolmosellakin, on sitten ollut lunta tai ei. Luulisin kyllä ettei tykkää talvimärkyydestä, mulla se on aika hiekkaisessa lavankauluspenkissä, ei joudu seisomaan vedessä missään vaiheessa.

Fellow se taisi mullekin luvata sitten mai-leeltä peräisin olevaa teräksenvahvaa alkua. Näkisitte kuinka pompin. Kun ei ole rakuunaa, ei ole sienipiirakkaa, pastaa, broiskua, tai yleensä yhtään mitään. Onneksi ole joka kesä kuivattanut sitä talveksi ja se on ihan eri makuista kun pussimausteet.

Ei sitä rakuunaa neuvottu peittelemään, tein sen ihan varoiksi että pakkanen ei veisi. Joka kevät leikkasin sen ihan maata myöten ja se kasvoi aina uudelleen isoksi pensaaksi, paitsi sitten yhtenä vuonna kun ei tullut lunta ja havut ei kai suojanneet.

taisi se noin olla. pyysin fellow:ta lähettämään minulle ensin maistiaisen omastaan ja kun sain sen, haukuin heinäksi:-)

kestoa on nyt sitten vielä paranneltu yhden kasvuvyöhykkeen verran.

eltsun taimi pääseekin ihan leutoihin oloihin.

Mulla on mai-leen kantaa. Syksyllä tein hiekasta keon päälle ja nyt on kinos lunta suojana. Tarina jatkuu tuonnempana…

Mai-lee, ei mulla ole kyllä ennen tuota ollut mitään mitä olisin edes rakuunaksi kutsunut tai sinulle lähettänyt =) Mutta oli mistä hyvänsä, niin ihana mauste se kuitenkin on.

hyvä kun vahvistit epäilyni. oli kaksi vaihtoehtoa ja pieleen meni muistini. pitäisikö oikein mennä vanhalle puolelle tarkistamaan, onko edes toinen muistissani ollut nimimerkki oikea? se joka ne heinät lähetti.

Täällä ranskanrakuuna on nyt kolmatta talvea ja ainakin edelliset talvet on pärjännyt hyvin. Havuja ei riitä suojaksi mutta lunta on kolattu aina päälle. Meillä on savimaa mutta yrtit ovat hiekkaisessa kohopenkissä. Saas nähdä nouseeko vielä tulevanakin keväänä.

Sitä en tiedä mitä alkuperää ranskanrakuunani on, TiinaH:lta sen aikoinaan sain.

Jep, tällä pihalla olen ajatellut varata monivuotisille yrteille yms. pihan parhaimman paikan, ranskatar pääsee myös siihen :slight_smile: Muutenkin, kun ollaan vyöhykkeellä 1b, olosuhteet lienevät aika hyvät!

fellow, annatko anteeksi kun sotkin teidät keskenänne? tämä kopioitu vanhalta puolelta ->"vertaileva tutkimus on tehty ja - anteeksi aapa - niinhän se venakko oli kuin olis heinänkortta purru."
ja trekooli olisit todella kiltti jos muistaisit kertoa, miten kävi. joskus tuntuu ihan hassulta, kun ei mitään palautetta lähetetyistä saa. tulee tunne, että on epäkelpoa tavaraa lähettänyt toisille kiusaksi.

Mai-lee, eihän sitä millään voi kaikkia muistaa, sinähän olet meitä muita ilahduttanut vaikka millä vuosien varrella! Joskus vuosia sitten kasvatin rakuunaa siemenistä, mutta se pehko jäi entisen rivarikämpän takapihalle. Heinä mikä heinä =)

Ranskalaiseni pukkaa hiekkakeon läpi versoa, nam

kiitos, ilahduin todella sekä siitä että ranskatar osoittautui kelpo yksilöksi että varsinkin tästä, että muistit kertoa.

eltsu, minun emoranskattareni on ihan hengissä myös. kerrohan, milloin haluat saada palasesi.

Mai-leen ranskatar muutti meillekin viime vuonna. Nyt kynsiä purren seuraan, nouseeko. Oli todella mahtavan makuista. Täällä ei tosin olla vielä kovin pitkällä pihan vihertämisessä, joten ei hätiä mitiä. Kait. Trekoolilla jo pohjoisemmassa versoo? Paniikki!

Muistaakseni, toivottavasti, annoin jo pikku jakopalan kaverille viime kesänä ajatuksena, että jos jommalta kummalta kuolee, voidaan kanta elvyttää. Toivon todella, että muistan oikein! Monta pikku jakopalatölkkiä sinne ainakin vein, kunpa, kunpa se yksi olisi ollut rakuunaa!

Voisikohan tuon rakuunan jo nimetä Mai-leen kannaksi? :O)

mai-lee, juuri eilen mietin, että jokohan kohta voisi ranskattaren siirtää :slight_smile: Pitäisikö minun tehdä jotenkin erikoinen paikka sille jo valmiiksi?

Voin tulla käymään tai voidaan sopia treffit Lohja-Espoo-Hesa-Vantaa -linjalle. ihan kuin vain. Olen edelleen päivätkin kotona, joten aikaa on… ja kulkupelikin :slight_smile:

Ranskattareni on herkkähipiäinen, ei ole tykännyt talveswta ennenkään. Hankin taas uuden marketista ruukussa, syön ensin osan rakuunaporkkanoiden muodossa ja istutan kesäksi potageriin.

Tuo brutaali venäläinen sortti kyllä talvehtii meilläkin, jos niin haluaa. Olen muutaman kerran saanut ranskalaisen taimia luonto-opistolta, mutta ei puhettakan talven yli säilymisestä. Kellari on monesti taas niin kostea, että siellä talvehtiva kasvi yleensä homehtuu. Enkä yleensä viitsi värkätä kellariin raahattavien kanssa. Kohta koko puutarha pitäis siirtää talveksi kellariin. Mikä ei pärjää, olkoot pärjäämättä.

eltsu, heti ylihuomenna ruukutan palan sinua varten.

tack mai-lee! Sovitaan sitten treffit ranskattaren kanssa :slight_smile:

Jos minä saan ranskiksen nyt talven yli, niin siitä on varmasti sitten syksyllä jaettavaksi. Jännitys vain on melkoinen täällä IV-vyöhykkeellä. Pitänee pistää rakuuna nukkumaan mukavasti :slight_smile: