Rakuuna: Ranskalainen rakuuna,Artemisia dracunculus v.sativa

Tee hiekasta n. 10 cm paksuinen keko juurelle niin, että vesi valuu pois ja talvella kippaa paljon lunta päälle. Näin minä sain menemään viime talven yli.

Mulla kasvaa täällä 1-vyöhykkeella ranskalainen tosi kuivassa, lähes paahteisessa pitkässä rinteessä unohtuneena perennojen sekaan. Sillä ei toistaiseksi ole ollut mitään talvehtimisongelmaa, ei edes kevätongelmaa, vaikka tuo rinne sulaa aika varhain. Saattaa kyllä johtua siitäkin, että mäen päällä meillä vallitsee esim hallojen suhteen aika otollinen tilanne. Joskus kyllä mietin, onko ranskalaiseni valepukuinen venäläinen, mutta kyllä se ihan eriltä tuoksuu ja maistuu suussani

Minulla ranskalainen rakuuna on talvehtinut aina paremmin kuin timjami, siitä aina enimmät kuolee. Kohopenkissä ovat molemmat. En siis ole kokenut ranskalaista mitenkään vaikeaksi. Havuja ollaan vähän laitettu päälle yleensä, ei muuta. Kun ostin ranskattareni hyötykasviyhdistyksen taimipäiviltä, niin myyjä kertoi, että sillä on tapana jonkun ajan päästä pikkuhiljaa talvi talvelta hiipua ja vähentyä, että joskus on aina ostettava uudet taimet. Tämä nykyinen on ollut muistaakseni kolmisen vuotta ja tähän mennessä on vaan tullut suuremmaksi.

Oon huomannut saman, eli timjami talvehtii ranskalaista heikommin. Kumpikaan ei ole saanut talvisuojausta. Laventelit suojasin viime talvena ensimmäistä kertaa, ne kun ovat niin ihania ja jännitän niiden selviytymistä.Tähän saakka selviytyneet kunniakkaasti, paitsi nyt suojattuina heikosti… Mysteeriksi jää, olisivatko selvinneet ollenkaan ilman suojaa vai aiheuttiko suojaus niille ongelmia.

Olen samaa pohtinut, että kannattaako ollenkaan suojata. Arvelen, että suojaus on pahaksi silloin, jos talvella kesken kaiken tulee kovin lämmin. Ainakin olen tullut siihen tulokseen, että jos suojaukset laittaa, niitä on maltettava pitää tosi pitkään, koska sitten jos ne poistaa liian aikaisin, ovat mielestäni entistäkin arempia kevätahavalle.

Varmaan ovatkin, kun tavallaan eivät ole karaistuneet kovaa maailmaa vastaan… Monille kasveille se kevätahava taitaa olla just pahin vaihe. Niille vois olla hyvä laittaa suojaus vasta kevääksi, eikä niin, että hautovat suojassa pitkin talvea. Muistais vaan laittaa ne oikeaan aikaan…

Aivan. En kylläkään muista, se on melko varmaa.

Täällä V-vyöhykkeellä ovat ranskanrakuunani talvehtineet jo useamman vuoden ilman varsinaista suojausta. Lunta on kolattu päälle jos on muistettu ja jos sitä on ollut. Yksi ranskanrakuunapuska talvehti jopa puoli metriä korkeassa laatikossa ja kasvaa kovalla innolla.

Rakuunasta tietoa myös tuon linkin kautta.

Katso myös: venäläinen rakuuna

Paras huomio tälle päivälle. Ranskalaiseni ‘mal-leen kantaa’ puskee versoa vallan vimmatusti. Kohta on nam!

on teillä kevät sitten paljon pitemmällä kuin II:lla. kovasti iloinen olen, että jakopala noin hyvin on menestynyt. - toisella ketjulla tekemääsi kysymykseen vastaan: teepä haku frouville ja lue siitä kohtaa pari ennen ja pari jälkeen juttua:-)

Pääsen ensi viikolla katsastamaan onko omassa rakuunassani vielä eloa. Istutin sen “hyvin viemäröityyn” penkkiin suojaiseen ja aika lämpimään paikkaan. Taimi on penkin päässä sellaisen kiviröykkiön vieressä, jonka toivon hieman lämmittävän syys- ja kevätsäillä. Taimi ja juuristo oli niin pikkuinen istuttaessani, että olen henkisesti valmistautunut jo menetykseen.

mai-lee en ponjannut tuota haku-juttua. Tuolla mainitsemallasi haulla tuli vain Puutarhanet suosittelee-linkkejä

kokeillaan onnistuuko vanhalta frouvalta linkin teko:_)

Kiitos, hyvin luanas. Eli perennojen kanssa ei tarvitse arkailla takatalven pelossa.

Kävin viikonlopulla kauhunsekaisella jännityksellä kurkkimassa miten rakuunapurkki on pärjännyt. Siellä se on saveen kaivettuna ja ruohotuppoja päällä jo ruvennut pientä piippaa suunnittelemaan. Ihan varma olin että mitään ei tuu tästä jutusta kun viime vuonna yritin talvettaa ranskalaiseni kylmiössä. Sinne se tuupertui… eli maassa talvetus tuottaa tulosta. Vielä kun se sulaisin niin paljon että saisin purkin irti maasta sen viereen olin kaivanut suklaapiparmintun ja sekin oli hengissä. Ei huano!

Minulla on vielä lunta hirmuinen kerros siinä paikassa mihin eltsulta viime kesänä saadun ranskalaisen rakuunan istutin. Hitsit, toivottavasti se on talvehtinut yhtä hyvin kuin koiruudella.

Meillä täällä savessakin (tietysti kuitenkin parannellussa) ranskalainen rakuuna talvehtii hyvin. Paljon helpompi kuin timjami tai salvia laventelista puhumattakaan.

Lunta on meilläkin vielä rakuuna- ja kaikkien muidenkin potagerlaatikoiden päällä. Mutta jos tätä vauhtia sulaa, alkaa niissäkin varmaan jo viikonloppuna näkyä maata. Kovasti toivon, että ranskatar taas jaksaa pirteänä lähteä kasvuun ja jos vaikka leviäisikin tulevana kesänä :slight_smile: