Kumpaakohan plaatua mahtaa olla nuo vihannesosaston rakuunat? Nuuhkin niitä tänään niin innokkaasti, että sain jo kummastelevia katseita. Tuoksua en kyllä erottanut.
Yleensä kai venäläistä?
Mietin kerran samaa ja laitoin tuottajalle viestiä. Jopa ilmestyi nopeasti pussiin teksti "ranskalainen rakuuna", ja yhä näkyy olevan. Pyydä kauppiaalta lupaa maistaa lehti, ranskalaisessa on makua, venäläisen sanotaan maistuvan heinältä mutta mielestäni se on pelkästää kitkerää.
Kiitos Valtsu!
Noinhan sitä saa varman vastauksen, kun kysyy. En uskaltanut isossa marketissa alkaa maistelemaan, siellä kun ei kauppiasta edes ole olemassa.
Voisin kuvitella, että venäläistä, sillä ranskalaista ei voi lisätä siemenistä.
Samaa mieltä kuin trekooli, että lähes aina venäläistä. Yhden kerran olen löytänyt ranskalaista rakuunaa kaupasta spesiaali yrttiesittelyssä, hintakin oli paljon kalliimpi ja pussissa myös luki ranskalainen rakuuna.
Myyjäkin oikein esitteli, että meillä on nyt tätäkin… Mutta ehkä tänne pohjoiseen ei aina kaikkea riitä
olen nähnyt molempia myynnissä yrttinä… ranskalainen on yleensä ollut huomattavasti kalliimpi taimi!
No höh. Jos kaupoissa on venäläistä ja ranskista ei voi lisätä siemenestä, niin mistä ihmeestä löydän ranskalaista rakuunaa.
Se Ranskalainen rakuuna on ilmeisesti jonkinlainen jakamalla tms. saatu yksilö, ja lisätään tällä tavalla. Kaupan rakuunasta sinänsä ei voi tietää onko Ranskalainen tai Venäläinen, ellei sitten joku maistamalla tunnista, tai sitten on tekstiä pakkauksessa.
En itsekkään tiedä mistä tämä Ranskalainen rakuuna on alkunsa saanut.
ja tuoksusta erottaa selvästi…kun hieraisee varoen lehteä, niin ranskalaisesta irtoaa tuoksu kun taas venäläinen (pistokkaasta/jakamalla lisätystä) ei irtoa juuri mitään!!!
Ropsu, Tammelan torilla muutama kesä sitten ainakin myytiin ranskalaista rakuunaa. Se koju, joka on joka vuosi aika lähellä grilliä, niin sil on hyvät yrttitaimivalikoimat. Mul on ranskis savimaassa talvehtinut vuosia.
Nyt olen tosin siirtänyt aurinkoisempaan paikkaan, josko saisi isomman sadon. Vähän huoletti syksyllä, että ehtikö se siihen uuteen paikkaansa juurtua kunnolla. Jamie Oliverilla on tosi hyvä rakuuna-rypäle-punasipulisalaatin ohje, ja lissää pittää ranskalaista saada, jotta riittää noita lehtiä salaatin pohjaksi.
Kiitos vinkistä T0sikk0! Täytyy mennä torille katsmaan, josko ranskalaista olisi vielä saatavilla. Ostin kaupasta nipun, ja se ei todellakaan maistunut millekään, tai no ruoholle kyllä.
Ja jos se mun kasvi on menestynyt uudella paikallaan, niin kyl mä siitä voin jakopalankin antaa, etenkin jos tori vetää vesiperän.
Ranskalaisessa rakuunassa on vahva maku ja tuoksu. Venäläinen on tosiaan vaan pelkkää ruohoa, sitä ei ole mielestäni mitään mieltä kasvattaa. Talvikäyttöön kuivatussa ranskiksessa on niin vahva maku, että sillä helposti ihan ylimaustaa ruokansa.
Mä tykkään ranskalaisesta eritoten tuoreena, en sitä juurikaan kuivattele, sillä minusta se menettää kuivatettuna sen parhaimman arominsa.
Mulle kelpaa kyllä kuivattunakin, maustaa mainiosti mm. porkkanat. Pitää vaan kuivata miedossa lämmössä, että aromit pysyvät paremmin tallella. Venäläisestä en välitä.
Tuore rakuuna on hyvää, mutta kyllä sitä aina kuivatankin talveksi. Ihan vaan huoneenlämmössä. Maku säilyy hyvin.
Pitänee kokeilla huoneenlämmössä kuivaamista rakuunan kanssa. Pakastimeen olen versoja kerännyt, ja ne on aika hyvin säilyttäneet makunsa, mut pakastin täyttyy kaikesta muusta jo, niin ei ole järkevää siellä pitää tavaraa, joka on helppo kuivattaa.
Mun mielestäni kuivattu ranskalainen rakuuna maistuu varsin voimakkaalle. En käytä kuin muutaman kuivatun lehden ja silti ruuasta maistaa rakuunan selvästi.
Meillä käytetään paljon ranskalaista rakuunaa. Sitä kasvaa pihassa muutama iso puska, korkeutta pitkälti toista metriä, toinen puska taitaa yltää puoleentoista metriin. Vaikka ahkerasti syödään ja pakastetaan ja käytän kompostoriinkin hyvän tuoksun antajaksi niin silti vain murto-osa sadosta tulee käytettyä. Yleensä ranskalainen rakuuna on paljon matalampaa, meillä oleva kanta on kestävää ja tosi isoksi kasvavaa. Ja epäilijöille tiedoksi että se on oikeaa ranskalaista, useampi puutarha- ja yrttialan ammattilainen on sen varmistanut. Kun pitkään epäilytti itseäkin.