Rakuuna: Ranskalainen rakuuna,Artemisia dracunculus v.sativa

Mun kasvaa n. 80 senttiseksi. Voisi kasvaa paremmassakin paikassa maan suhteen, mutta talvehtimisen suhteen paikka on oivallinen. En vaihda, juurialuetta voisin vähän laajentaa, jos …

Samaa mieltä trekoolin kanssa, että on tuhti mauste kuivattuna, ei paljoa pidä laittaa, ettei mene överiksi.

T0sikko0, käyn ensin “metsästysreissulla” torilla ja kerjään sulta palan, jos siellä ei tärppää…

Mä olen kuvitellut, ettei ranskalainen rakuuna mitenkään voi talvehtia, enkä ole edes haaveillut sen kasvattamisesta. Pitänee sitä sitten kuitenkin yrittää. Tykkään rakuunasta, vaikka siihen on pitänyt kyllä vähän totutella. Eipä se kai oikeasti sitten haittaisi, jos ei vaikka talvehtisikaan, koska se varmasti tulisi kuitenkin käytettyä.

Mullakin on ranskis viihtynyt jo useamman vuoden. Potagerrempan takia jouduin laittamaan sen täksi talveksi evakkoon kasvarin laastipaljuun ja on näköjään säilynyt sielläkin (salvia ja timjami eivät näytä elonmerkkejä).

Puutarhamessuilla oli “yrttipappa” myymässä kaikenlaisia yrttejä, mutta ei ranskalaista.

Useamman vuoden on ranskalainen rakuuna talvehtinut täällä IV vyöhykkeellä. Venäläinen serkkunsa teki aikoinaan tolkuttomia juurakoita, joten siitä voisi tulla ongelma muutamassa vuodessa.

Meillä ollaan hyvinvoipia

Minulla on viime kesänä Eltsulta saatu ranskalaisen rakuunan taimi vielä pieni, en ole raaskinut siitä käyttää enkä vielä oikein edes tiedä mihin kaikkeen se sopiikaan. Äsken kävin leikkaamassa varsista pätkät ja ajattelin kuivattaa lehdet maustekäyttöön. Maistoin samalla yhden lehden ja taivas kuinka hienostuneen makuinen se on. Todella hyvän makuista ! Tätä täytyy opetella käyttämään. Olisiko kellään vinkkejä minkä kanssa se sopii erityisen hyvin (ja miten) ? Kun lehtiä on vasta vähän käytettävissä niin ei viitsisi tuhlata niitä kokeiluihin.

Oulunseudulta’n rakuunan kanssa ei olisi tällaista ongelmaa :slight_smile:

Pikkunen keväällä saatu alku mullakin kasvarissa. Missähän se muuten parhaiten talvehtisi? Lykkäsin sen silloin kasvariin kun taimivaihdosta tulin, että saan heti multaan.

Täytyy kokeilla hunaja-rakuuna-porkkanoita. Se kuullostaa niin hyvältä.

Mulla ranskalainen rakuuna on talvehtinut hyvin kivillä rakennetussa kohopenkissä, eikä maakaan mitään kovin hyvää tuolla yrttimaassani ole. Rakuunaporkkanat maistuvat varmasti hyvältä :stuck_out_tongue: Kuivattanut olen rakuunat, mutta ilmeisesti maku säilyisi parempana pakastettuna.

Ranskalainen rakuuna sopi hyvin kesäisen valkoisen munakastikkeen kanssa. Tilliä ja uutta sipulia varsineen myös.Täydensivät hyvin toisiaan.Tänään kokeiltu.

tänään tarkistin: ranskatar nousee uhkarohkeana havujen alla. välkkeelle kiitos vikkelästä vastauksesta: posti lähtee ti 14.5. - alkuviikosta, ettei vaan jää viikonlopuksi itellan jemmoihin:-)

Mulla ranskalainen on jo hyvässä kasvussa, ei mitään suojausta ollut koko talvena. Heti kun lumi oli sulanut, katkoin vanhat varret. Isokin (siis laaja)on jo vaikka viime kesänä sitä kuritin. Kiitos vaan mai-lee;-))

kiitos:-) aina tuntuu yhtä hyvältä saada kuulumisia omista lähetyksistään. - useimpina vuosina minullakin rakuuna on ilman suojaa mutta taas kun syksyllä lupasin välkkeelle jakopalan tillin siemenistä, laitoin varmuudeksi havut, etten vaan joutuisi sanomaan, että talvi teloitti…

sitä kuuluisi kurittaa vuosittain. siksi tykkään, jos jollekulle aina välillä kelpaa, kun ei kompostiinkaan viitsisi laittaa.

Kun saan mai-leen paketin, luen jälleen kerran tämän ketjun läpi, jotta osaan sitten toimia ranskattareni kanssa oikein ja saan myös minun jakopalani talvehtimaan kunnialla. :slight_smile:

Minulla myös eka onnistunut talvehdinta havujen alla.Venäläinen säilyi aikoinaan ilmankin,sitä minulla ei enään olekaan.

Mun ranskatar ei ole ollut moksiskaan talvista, jotka se on viettänyt potagerlootassa. Ihana yrtti, jota voisi käyttää enemmänkin.

Mun 2009 istutettu ranskis ei ole vielä tänä keväänä osoittanut elonmerkkejä :frowning: Toivottavasti ei ole hävinnyt penkistä. Tosin sillä on ollut koko tämän ajan aika hajanainen kasvusto, joten isä on saattanut repiä sen penkistä rikkakasvina. On nimittäin kukkapenkissä.

Kai nuo punaiset pienet alut on rakuunaa,en ole vielä siivonnut sitä muuten.Rosmariinia yritin myös havujen alla talvehdittaa ei onnistunut.