välke, kiitos tiedosta:-) ja niin kuin noista edellä olevista jutuista selviää, laita havut päälle pariksi ens talveksi. pahempi kuin pakkanen, on kevään ahava. sitä voi torjua vaikka risalla (vaalealla) muovikipolla tai resuisella pyyheliinalla.
onnea tillin ja persiljan syyskylvöille. minä aina kasvatan persiljan purkkikylvöllä kevättalvella. se itää niin hitaasti, etten malta odotella vaan huitasen haratessani koko viljelmän tuhoon:-)
Mulla oli varmaan venäläinen rakuuna kun kasvoi valtavaksi puskaksi, kaivoin ylös ja paiskasin kompostiin. Täytyy hommata ranskalainen yrttitarhaan, vaikken tiedä tuleeko paljon käytettyä!
Ranskalaisesta rakuunastakin on isokokoista ja kestävää kantaa olemassa. Itselläni huitelee ranskalainen rakuuna puolentoista metrin hujakoilla ja talvehtii suojaamatta täällä vitosella jopa polvenkorkuisessa laatikossa mikä jäätyy talvella, ollut jo vuosia. Ja ihan oikeaa ranskalaista on, mm. Inga Nuojua on sen tarkastanut. Ja kyllähän sen mausta erottaa onko ranskalainen vai venäläinen.
Nyt sitä ei ehkä enää kannata istuttaa mutta jos joku keväällä haluaa niin siitä kyllä useammalle saa jakopaloja.
vasemmalla on ranskatar - kohtuullisen muhkea matami. sitä pitäisikin vuosittain jakaa. vielä ei ole kukaan pyytänyt ensi kevään palasia. tämä II:lta lähtöisin olevakin varmaan pärjää pohjoisempana, kun varmuuden vuoksi ens talvina suojaa vähän
Ranskalainenrakuuna voi toki kasvaa jopa lähelle puoltatoistakin metriä, mutta ei koskaan yhtä suurena kuin mauton venäläinenrakuuna. Joka kaikin tavoin muistuttaa rotevaa pujoa… JOTE EIPÄ SILLÄ TEE YHTÄÄN MITÄÄN!
Oulunseudulta!! Mulla on venäläistärakuunaa, kun en ole edes tohtinut ajatella ranskalaista, kun ajattelin ettei tarkene meidän korkeudella(pohjanmaalla). Minä ilolla kasvattaisin ranskalaista, jos keväällä sovimme kuinka vaihtaisimme ja mitä. Minulla on huonosti kasveja, mutta jos jotain keksisimme.
Mulla on vaan venäläinen rakuuna jonka kasvattelin keväällä siemenistä. Jonkin verran olen sitä käyttänyt ja on mun mielestä ihan ok, mutta mielelläni kasvattelisin myös ranskalaista rakuunaa. Eli jos jollakin olis keväällä heittää pieni jakopala ranskalaisesta rakuunasta ottaisin sen mielelläni vastaan ehkäpä minulta löytyy jotain sitten vaihtoon.
Vähis, muistuttele keväällä, Satu-71 samoin.
Jos vain julkean ruinata, niin muistutan.
Oulunseudulta, mahtaisiko riittää pikku alku tännekin!? Olisi tosi mukava kokeilla ranskalaisen kasvatusta, olen aikoinaan lukenut muistaakseni jostakin ettei tämä mene talvea Suomessa, hyvin kuitenkin näyttää menestyvän! Laventeli pärjää hyvin täällä meillä, samoin timjami, jospa tämäkin saataisiin viihtymään. Vaihtarit tai muut korvaukset sovitaan!
Siho, muistuttele sinäkin keväällä. Kyllä siitä pitäisi useammalle riittää, niitä on kaksi tosi isoa puskaa.
Palataan siis keväällä asiaan, hyvä juttu!
ania, asia ookoo. - kevät alkaa meillä vapusta, jos ei mitään kummaa satu. siinä kahden pyhän välillä ruukutettu pala ehtii kasvatella hyvät uudet juuret. kun mullat pesee pois, ei paketista silti kovin iso tule. versot kun voin minä leikata (istutuksen yhteydessä sinun olisi kuitenkin hyvä tehdä se: juurtuu varmemmin uudelleen) ja paketoida mukaan pätkinä. ovat puoli kuivia sitten jo sinulle ehtiessään:-)
ja muillekin tiedoksi: samoin kuin oulunseudulta sanoo, kyllä tuosta minunkin matamistani riittää useammallekin kuin anialle.
Voi kiitos, kyllä muistuttelen heti kun kevät koittaa. Ehkä minulta löytyy sitten jotain vaihtoon
Meidän kestäväksi osoittautunut ranskalainen rakuuna on ihan vain marketin vihanesruukusta, söin versot ja juuret istutin maahan. On hyvää bearnaisekastikkeessa (pussikastikkeeseen lisään) ja rakuunaporkkanoitahan ei koskaan voi olla liikaa aterialla.
Porkkanoihin minäkin sitä rakuunaa eniten käytän
Mai-lee:
Oui, bienvenue à madame! (Googlen kääntäjällä ranskannettu.)
Matamilla on jo paikka valmiina.
onpa selkeästi todella tervetullut, kun buduaari jo nyt valmiina odottaa:-)
Kuinkahan kaupassa tykkäävät, kun asiakkaat räpeltävät rakuunoita… Parempi olisi, että rakuunoiden luona olisi kyltti ovatko ranskalaista vai venäläistä laatua…