Ranun poppoon talonrakennusprojekti alkoi v. 2005. Tästä alkakoon kuvasarja, joka kertoo miten tämä meidän piha muokkaantuu.
Uskomattomasti on työtunteja tullut tehtyä (ja työ sen kun jatkuu...), sillä lähes kaikki pihatyöt on tehty itse. Kone pääsi tontille vain alkuvaiheessa ja laittoi silloin isot kivet paikoilleen. Olin tehnyt lyijykynällä ruutupaperille alustavan pihasuunnitelman, Onneksi , ennen kuin kone edes aloitti kaivamisen tontilla. Piirtämäni suunnitelman avulla pystyin ohjaamaan konemiestä, joka keräsi ja asetti minulle tarpeelliset kivet oikeille paikoilleen .Yhtään kiveä en olisi raaskinut ajattaa pois , mutta niitä oli niin paljon ettei kone pystynyt kunnolla edes työskentelemään ja konemiehellekin tuli työtunteja parin viikon edestä .
Tässä kuva yhdestä kivikasasta...
Nämä piti räjäyttää
Tontti on pieni, vain 801 m2, mutta onneksi takapiha ikään kuin jatkuu kauniissa mäntymetsässä. Ilta-aurinko valaisee sen kauniisti
Tässä talvella kuvattuna
On tosiaan kivistä maata. Onko tonttinne asuma-alueen ensimmäinen vai maalla?
Ei me täällä yksin olla, vaan taloja on noussut ympärille kuin sieniä sateella. Maalle mieli halajaa, mutta ehkä sitten joskus...
Minä halusin takapihalle rajan kohdalle matalan kiviaidan, jotta metsä ei peittyisi. Konemies innostui kauhallaan kippaamaan kiviä meille valmiiksi. Osa niistä oli muuten melko isoja eikä ne enää liikahtaneetkaan paikaltaan, kun aloin niitä ojentelemaan siistimmin. Selkä särky kerran tosi pahasti. Ajan kanssa aitaa voi vielä parannella ja siistiä. Tämä kuva on viime keväältä.
Kiviaidan reunalle olen istuttanut yhteensä viisi villiviiniä, joita ohjailen kasvamaan aidan päälle sekä pehmentämään tulevaa sora-aluetta. Noin neljä-viisi metriä tontin perästä jätettiin luonnon tilaan. Olen etsinyt ja puhdistanut paikkallaan olleet kivet esiin sekä nyhtänyt puolukan ja mustikan varvut ylös (valitettavasti). Niiden ympärille tulee sitten soraa sekä vähäisiä istutuksia.
Kiviaidan takana metsä ja edessä omaa pihaa.
Villiviini ja kataja sekä kaksi kiveä, jotka odottavat sijoittamistaan.
Tässä isojen kivien edessä on tuleva perennapenkkini. Eilen taas istuin suunnittelemassa mitä ja miten siihen ne istutan, mutta seurataan mitä tapahtuu... Meidän tontin raja on heti kivien takana vasemmalla (rakennusrojut eivät ole meidän) ja iso terassi rakennetaan kuvasta oikealle, jonne myös perennaistutukset jatkuvat.
Kiviä, perennoille multaa sekä riippapihlaja
Takapihan oikealaita näyttää nyt tältä.
Kuvassa näkyy suuri hyötypuutarhani ; luumupuu ja mansikoita. Sivussa pari maljakatajaa tulevan keinualueen lähettyvillä.
Äskeinen maisema alempaa ja multaa maanpeitekasveja varten. Olen ajatellut laittaa sammalleimua ja hopeahärkkiä. Oikeassa reunassa pilkottaa sinilaakakataja...
Tosi kauniisti olet muotoillut valtavista kivistäsi aitaa ja alueita! Kunhan nyt pidät selkäsi terveenä noiden kanssa
Kiitos Sand! Minulla on vähän huono taipumus yrittää tehdä itse myös raskaat työt ; jos ei voima riitä pienessä varressani, niin sitten sillä sisulla . Kyllä nytkin oli aivan tarpeeseen pari pakollista lepopäivää sateen takia, sillä selkä alkoi taas reistailla. Mutta kun on työhullu...
Piha näyttää aika huvittavalta, kun itsekin noita kuvia katson. Minulla on päässäni selkeitä visioita, miltä niiden kuuluisi joskus näyttää, mutta te muut katsojat joudutte näkemään vaan keskeneräisyyttä. Mutta jos saatte hyviä visioita, niin kertokaa rohkeasti .
Takapihalla kukkii jo grönlanninhankikki. Kaapeli on tulevaa valaisinta varten ja muurauspaljuun tulee vesiaihe. Tuon ison kiven halusin jättää omalle paikalleen, missä se on ollut ties kuinka kauan.
Hei teille! Olen uusi käyttäjä täällä enkä oikein löytänyt parempaa keskustelupuuta kysymykselleni. Voisitteko selvittää minulle mikä on OTK-tontti? Olen aikeissa hankkia jonkinlaisen pienen (ja ainakin halvan) tontintapaisen ja olen aivan vihreä näissä asioissa. Kunhan selvitän tuon OTK-tontin merkityksen niin sitten jatkan varmasti uusilla ysymyksillä. Toivon että joskus voisin auttaa jotakuta muuta muissa asioissa
Hei Kissankäpälä! Kysymyksesi ei ehkä tullut parhaan otsakkeen alle, sillä tämä on tälläinen minun kuvaketju oman pihani myllerryksestä. Se ei toki haittaa mitään . Tarkoititkohan OKT- tonttia (ei OTK-tonttia)? Se tarkoittanee OmaKotiTalo-tonttia. Ja tervetuloa keskustelemaan näille sivustoille
Viikonloppu tuli levättyä mökillä ja kerättyä voimia pihatöitä varten.
Tässä pylväspihlaja ja lamoherukat. Ne toivottavasti antanevat joskus pientä näkösuojaa matonpuistelutelineelle ja tulevalle varastolle (tulee tuonne perälle harkkomuurin kohdalle). Koristearoniat ovat lähteneet hyvään kasvuun ja talon seinustalla odottaa pensaat toiselle rajalle.
Tienvarteen kivipenkereen yläpuolelle olen istuttanut koivu- ja rinneangervoja sekä kääpiövuorimäntyjä.
Iso kasa kyllästettyä lautaa odottaa, jotta mieheni tekisi niistä terasseja.
Tässä kuvassa ylä-oikealla näkyy tienvarren istutukset ja ylä-vasemmalla rajapensaat. Ensimmäinen rajapensas ei olekaan koristearonia (kuten muut) vaan mongolianvaahtera . Saadaan siitä naapurin kanssa hyvä näkösuoja tiellepäin ja upea pikkupuu.
Keskellä kuvaa on vuorimänty, rinneangervo, kaksi keijuangervoa ja lusikkamaksaruohoja. Keltakukkaisen maksaruohon nimeä en muista. Tunnistaako joku? Sen lehtien reunat ovat vaaleat.
Ranu seuraa kääpiövuorimännyn vuosikasvaimia. Jos näyttävät tekevän turhan pitkiä, niin katkaise surutta. Minulla oli edelliseen paikkaan ostettu kääpiötä, mutta olikin tavallista.
Kiitos Angervo muistutuksesta . Olen jo ennen istutusta leikannut tämän vuoden vuosikasvusta osan pois ja aion jatkossakin leikata sitä säännöllisesti, ettei se rehota liian isoksi ja rumaksi.
Voi Ranu minkä homman olet jo pihallasi tehnyt! Ei tuo kivien pyörittely mitään kevyttä hommaa ole, todellakaan. Työn ohessa kannattaa tehdä "vastaliikkeitä", taivutat hiukan selkää taaksepäin niin nikamat eivät ole koko aikaa samassa asennossa. Samalla voi selkää muutenkin suoristaa ja ihailla kätten töitä!
Tuossa "maanantai, 2. heinäkuuta 2007 - klo 21. 45 (yli 22 tuntia sitten)" olevan kuvan kivimuurissa näyttäisi olevan just sopivan kokoisia koloja leimuille ja rikoille ja aju-ruohoille. Oletko suunnitellut jo koloihin jotain? Voi hurja, mahtaa piha olla mahtava sitten parin kolmen vuoden päästä.....
Kiitos Karakali kehuista . Tulin juuri sisälle mullan levityksestä ja selkää särkee. Otan nyt hyvän asennon penkissä ja annan selälle vastaliikettä, ettei se huomenna olisi niin jäykkä.
Kävelin hetki sitten sen kivipenkereen luona mitä tarkoitit ja ajattelin aivan samoin kuin sinä . Sanoin miehellenikin ääneen, että täällä on hyviä koloja maanpeitekasveille. Telepatia toimii .
Tässä sisääntulon oikeanpuoleinen reuna. Iso kivi pensaiden takana olisi pitänyt räjäyttää, mutta minä sanoin että ei me uudestaan tänne räjäyttäjää pyydetä, vaan etsitään sille pihasta paikka. Ei se kauaksi liikkunut, sillä sen verran iso se on (kuva ei näytä koko kiveä ja onhan sitä aika paljon maan sisässäkin). Hyvä se on siinä .
Rinne mikä nousee ylös on ns. kottikärry- / rollaattoripolku . Me kaikki vanhenemme joskus ja kun ei enää jaksa rappusia nousta, niin tepastellaan hitaasti polkua ylös. Sen pinnoitusta olen miettinyt. En laita siihen nurmikkoa, vaan soraa, mursketta tms. ja reunoille kasveja. Eilen käytiin mieheni kanssa soramontulla katsomassa vaihtoehtoja ja niitä oli aivan liikaa . Apua!
Tämä on samasta kohdasta kuin edellinen kuva, mutta pihan puolelta kuvattuna. Ison kiven päälle istutin tyttöni kanssa mehitähtiä ja lyydianmaksaruohoa. Pikkukivet ovat vielä vähän epäjärjestyksessä.