Tähän väylään tulee joskus rappuset kohti punaista ovea.
Tähän väylään tulee joskus rappuset kohti punaista ovea.
Ei voi kun jatkaa ihastuneena huokailua. On mukava kun saamme seurata pihasi kasvua.
Meidän koko talonrakennusprojektin aikana taisi löytyä kaksi suunnilleen suomenpystykorvan kokoista kiveä.. eli aika huokaillen katselen minäkin kuviasi! Ihania nuo kivet ja kiva nähdä, miten pihasi edistyy!
Kiitos huokailuista platon ja Variksenmarja. Hitaasti pihani valmistuu, koska kaiken teemme itse ja välillä on levättäväkin. Menen nyt ulos ottamaan uusia kuvia keskeneräisyydestä .
On niin suuria eroja meidän p-nettiläisten pihoissa - ihana katsella näitä kuvia. Minulla on tasaista ja multaa paljon ja katson kuviasi kuin ulkomaan ihmeitä. Kadehdin noita kiviä ja korkeuseroja...
Tuosta pihasta tulee todella kaunis kun noiden kivien päälle hiukan kasvaa kaikenlaista vihreää. Ja kun kivet vuosien päästä hiukan sammaloituvat ja puut kasvavat...voi...!
Minä kadehdin myös noita korkeuseroja. Saa helposti vaihtelevan näköistä. Istutusalueet vaativat varmasti enemmän työtä ja rahaakin, mutta ovat kyllä sitten valmiina kaiken ajan ja rahan väärti.
Ulkona sataa vettä ja isäntä katsoo formuloita, niin nyt on taas hetki aikaa lisäillä kuvia.
Meidän tontti kun ei ole koolla pilattu ja on vielä rinteessä, niin tasaista kohtaa ei paljoa ole. Nurmikkoa ei meidän pihaan tule kuin n. 4 x 10 m kaistale. Eipähän tarvitse isoa nurmikkoaluetta leikata ja sellainen "rälläti rälläti" riittää eli käsivoimilla työnnettävä ruohonleikkuri.
Tuleva nurmikkoalue talon eteläpäädyssä. Nämä lamoherukat odottavat vielä istuttamista.
Onko kuvani liian isoja?
Ei meillä iso takapiha ole, mutta yritän tehdä siitä mielenkiintoisen. Edessä siis tuleva perennapenkkini ja olen rajannut sen turveharkoilla. Terassi tulee kuvan oikeaan reunaan tuosta rappusilta olohuoneen ikkunoiden alle (syöksyyn asti) ja ison kiveen eteen. Lisäksi se jatkuu kuvan ylälaitaan ns. keinualueeksi. Pinta-ala n. 45m2.
Tässä "kottikärrypolku", joka kaartuu ylös vasemmalle. Teen polun ehkä murskeesta ja reunoille kasveja ja kiviä. Aina vaan lisää kiviä . Osastolla "pihaan pinnoitetta" olen kysellytkin mielipiteitä pinnoitteista: soraa, mursketta, kivituhkaa... yms. Valikoima tuntuu liian suurelta. Jos on ehdotuksia, niin rohkeasti kirjoittakaa.
Tässä kiviäni...
Voi kauheata tätä keskeneräisyyttä .
Tässä talon ja autokatoksen välinen alue sekä kivipenkereiden yläosa. Tuo väli tulee kokonaan puulla; etuovelta nurkan takana olevalle kodinhoitohuoneen ovelle saakka. Olen istuttanut tuohon reunaan keijuangervoja, kääpiövuorimäntyjä sekä kiinanlaikkuköynnöksen.
Kuvasi eivät ole ollenkaan liian isoja, parempi vaan että me nähdään kaikki yksityiskohdat!
Äläkä anna keskeneräisyyksien masentaa, koska pihastasi on tulossa todella upea!
Olen ihaillut Ranun pihan edistymiskuvista, miten hyvin olet ottanut asioita huomioon saman tien, kun laittelet paikkoja viihtyisiksi!
Meillä on samanlaista hiekkaa tuossa pihalla kaiken alla.
Jätäthän johonkin kohtaan alkuperäistä hiekkaa vapaaksi? Saisit upean japanilaistilan johonkin. Sellaisen, minkä aina juhannukseksi haravoisit koristeellisesti
Olen myös seurannut pihasi edistymistä, ja täytyy sanoa että kaunista tulee ja on jo nyt!
Hei Ranu!
Kun mietit tuota pinnoitusmateriaalia: sora, murske, kivituhka..., niin kannattaa ottaa huomioon se miten sen saa siistinä pysymään. Meillä on laitettu kivituhkasta käytävät ja ne saa helposti haravoitua tosi siisteiksi! Siis niin ettei ne kivet lähde sen haravan mukaan...
Ihana piha teillä
Kiitos ystävät hyvät kommenteistanne . Usko meinaa välillä itseltä loppua, kun kaikki täytyy "opiskella" kirjoista tai täältä netistä. Tosin olen kai minä jotain oppinut äidiltänikin, joka on puurtanut pihassa ikänsä. Kirjoja on tullut hankittua ja jo varhainen suunnittelu on todella auttanut asiaa. Itse olen pihani suunnitellut ja oikein paperille piirtänyt. Onneksi lyijykynällä, niin sitä on helppo vielä muokata . Täällä taas sataa, eikä taida voida ulkotöihin lähteä , ärsyttää!!!!
Tässä yksi pihani lempikivistä Kuva on vähän huono ja nuo harkot pilaa sen, mutta ei voi mitään. Kivi on varaston nurkalla tukemassa maata.
Pihastasi tulee kaunis Ranu! Tuon kiviaidan kolosiin voisi villiviinien lisäksi istutella myös jotain maksaruohoja tms. Meillä on alkuperäinen kiviaita tontin kahdella sivulla ja olen istuttanut koloihin vuorenkilpeä, keltamaksaruohoa ja kaukaasianmaksaruohoja. Jokunen mehitähtikin siellä on. Istutukset olen tehnyt noin 6 vuotta sitten, eivätkä ne kaipaa mitään hoitoa. Kuivalla & helteisellä kaudella vuorenkilvet nuupottavat, mutta virkistyvät taas kun sadetta tulee. Kukkivatkin nätisti keväisin.
Ihana piha nyt jo! Upeita kiviä ja kokonaisuuksia Ja vielä upeammaksi varmaan tulee hetki hetkeltä
Voi miten paljon ihania kiviä!! Minulla ei ole tuolla "paraatipihan" puolella yhtään ainoata kiveä.. Meillä on liikaa tasaista nurmikenttää josta haluaisin eroon enkä malttaisi enää millään odottaa että traktori tulisi kaivamaan taloon salaojia ja voisi samalla raapaista pois nurmikkoakin useammasta kohtaa. Selkä on ollut kipeä talon remontoimisesta, joten käsin lapiolla en jaksa enää alkaa uusia istutusalueita kaivamaan. Olkaa varovaisia siinä kivenpyörittelyssä, varmasti tosi kovaa työtä.
Ompa tulossa tosi ihana piha! Hurjan ihania isoja kiviä ja kaikinpuolin muutenkin kaunista!
Mistähän meille saataisiin pihaan tuollaisia kunnon kivijärkäleitä?