Ranun kivipiha

Kannustuksenne saavat minut hymyilemään. Lisää vaan ideoita, sillä ne saavat minun "visuaalisen näköni" iloiseen laukkaan naurua. Olipa ihana eilen illalla päästä edes pariksi tunniksi ulos töihin sateen hellitettyä.

Meillä kasvaa kiviä jo ruukuissakin, heh heh

Mikä kivien paljous! Syvä huokaus!

Ihanaa, kaunista...... jatkakaa samaan malliin.

Ihanan kuvagallerian olet avannut! Oikein kivifanin unelmapihaaurinko

Minä kadehdin tuota hiekkaa...meillä kun vaan savea!

Takana on sellainen työrupeama, etten ole koneelle ehtinyt enkä jaksanut. Kaivettiin miehen kanssa 28 metriä ojannetta (50x50) pensasaitaa verten. Ja arvaatte vaan, että oliko helppoa kaivaminen tässä kivimaassa ärtynyt. Maata ja kiviä kärrättiin sinne tänne ja multaa tuotiin tilalle, rinne pengerrettiin turveharkoilla ja verkkoaita viritettiin. Työtunteja tuli neljän päivän aikana yli neljäkymmentä. Jouduimme tekemään työn käsivoimin, kun emme päässeet naapurin kanssa sovintoon yhteisestä pensasaidasta eikä meille enää mikään kone mahtunut. No nyt sen on valmis!

Rantavehnät ja isorikon pieni alku ja aivan ihanat kivet

Takapihan rinne sai viime viikolla maanpeitteet. Aika autiolta ja resuiselta vielä näyttää surullinen. Siinä on maksaruohoa (punanahka), sammalleimua, hopeahärkkiä, isorikkoa, suikeroalpia, sinilaakakatajia ja yksi sininata. Saas nähdä tuliko lajeja liikaa, mutta tulipahan laitettua ne ainakin maahan ja niitä voi sitten ensi kesänä siirtää

Perennapenkin turveharkkoreuna (näkyy jossain aikasemmin liittämässäni kuvassa) vaihtui kiviksi. Harmi vaan kun kivet on vähän eriparia, mutta sopiva kirjavuushan elävöittää reunan

Tähän tulee mm. perhoangervoa, keltapäivänliljaa, siperiankurjenmiekkaa, verikurjenpolvea, peittokurjenpolvea, jaloangervoa, kuunliljoja, väriminttua... Isotuomipihlajan istutan tuohon vasenpaan reunaan, joka sitten mukavasti vähän varjostaa muuten niin valoisaa pihaa. Ison kiven oikeassa reunassa on pylväskataja. Risut litteän kiven päällä odottavat poistumistaan meidän pihalta

Tämä kiinanlaikkuköynnös saa laskeutua alas kiviä pitkin sydän

Kivaa, saatiin lisää kuvia ihasteltavaksi! Voi, hitsi kun tulisi jo ensi kesä niin näkisi miten komeaksi on Ranun piha kasvanut.... Mieletön homma tuossa kyllä on ollut ja hommia varmaan vielä on lisää tiedossa. Vinkinä voisin sanoa, että peruskallion tai vaikka ison kivenlohkareen päälle voi muurata sementillä kiviä istutus"kaukaloiksi". Tavalliselle maalle pitää tehdä routaeristykset, mutta kallio tuskin mihinkään routii.... joten siinä ei ole pelkoa muurauksen murenemisesta.

Ihana kivipaljous naurua Sinilaakakatajat on ihania sydän Muistatko lajikkeen? Mulla on yksi ainokainen ja sekin varjossa, `Blue carpet` nimeltään. Aika kivasti kasvaa mittaa kesässä.

Kiitos Miikos! Joudun odottamaan malttamattomana, että sinilaakakatajani ' Wiltonii 'pääsee valloilleen rinteessä.

Kyllä minulla sentään yksi kukka antaa vähän väriä pihaan

Kukkii täällä myös vielä hentoinen valkomaksaruoho ja joku keltainen (?) lakije.

Nämä perennat ovat  jo saapuneet meille ja odottavat hellää käsittelyäni.

Hee, on siinä siula Ranu näpräämistä! Itellä oli reilu viikkos itten myös aikas monta pikkupurnukkaa pihalla odottamassa maahan tökkimistä.Omasta kasvarista ihan kannoin, toki, ihan minitaimia, mutta jospa ne näin sateisena kesänä hyvin kasvaa ja juurtuu

Mut eikös oo kivaa puuhaa! Ja ihana pihastasi tulee, tai oikeastaan on jo!

Sormet syyhyää kans pihapuuhiin, mutta en uskalla mennä, kun en osa lopettaa sitten ollenkaan. (On nääs yksi kurssi meneillään ja se teettää hommia. Lokakuussa loppuu)

Wau, tuossa riittää tekemistä hetkeksi Juuri palasin istutushommista itse naurua On se vaan niin rentouttavaa kun ei ota vakavasti.

Jep! Näpräämistä riittää ja kyllä se hauskaa on nauruanauruanaurua. Minä oikeasti nautin suunnittelusta ja toteuttamisesta. Istun monet illat ja aamut puutarhakirjojen äärellä ja yritän oppia perusasioita. Välillä miehen mielestä liiankin kanssa silmän isku. Paljon on vielä opittavaa, mutta uskon, että työtä tehdessä parhaiten oppii. Olen siis vasta puutarhakouluni ensimmäisellä kurssilla hymy.

Osa tällä hetkellä odottavista taimista on ostettuja ja osan äiti on minulle antanut (ketoneilikka, verikurjenpolvi, väriminttu, rönsyleimu). Olen myös itse laittanut pistokkaita maksaruohoista, sillä ei niitä kaikkia voi ostaa (sehän tulisi aivan liian kalliiksi).

Kiitoksia kommenteista! Ja on mukavaa olla penttiläinen kukkanen

Kääpiövuorimänty ja keijuangervoja. Näitä on pihassani enemmänkin.

Lamoherukassa kauniin punaiset marjat