raparperin juuren alla on myyrän metro. kananpaksiakaan ei metrossaan tykkää haistella. meillä söi raparperin rannassa piisami, ikkunassa mökillä kurkittiin ja ihasteltiin otusta. aamulla vasta keksittiin mitä söi ja laiturille teki lantakasan meille kiitokseksi. hyhhyh.
Huomasin eilen, kun oli ihana aurinkoinen ja lumeton kevätpäivä ja pihalla pyllistelin, että raparperini on lähtenyt jo kasvamaan. Tänä aamuna katsoin ikkunasta ulos ja totesin, että lunta on tullut raparperin päälle viitisen senttiä. Näinköhän alut paleltuu pilalle…
"- ihan ei vielä pääse leipomaan raparperipiirakkaa,
mutta mahtavan isot alut siinä jo oli." - noin olin kirjoittanut 6.2. - tässä välissähän on muutamankin kerran ollut lunta ja pakkasta, mutta ihan eläviltä näyttivät eilen. ja tänäänhän ne taas ovatkin lumen alla.
Hiihaa, ehkäpä siis toivoa on! Raparperipiirakka kyllä maistuisi jo nyt
Näin muuten viime lauantaina kaupassa myytävän hollantilaista rapskua, mutta oli niin törkysen kova hinta, että en raaskinut ostaa. Eikä ne varmaan hyviäkään olisi olleet…
raparperin päälle laitetaan ylösalaisin muovisanko, sen alla se köllöttelee ja kasvaa ja sato aikaistuu, vanhoja ikiaikaisia konsteja saada syötävää nopeammin
Raparperit kurkistelevat hangesta, mielenkiintoinen näky!
Kun minulla kasvaa sitä vähä-oksaalihappoista, niin johtuukohan se siitä, että niissä on kesäisin aivan järjettömästi kirvoja?? En ole koskaan kuullut muilta, että raparperissa olisi kirva-ongelmaa?
Toisekseen, viime kesänä ne oli täynnä myös jotain marjaluteen tapaisia mutta vihreitä. Aika lailla vaakunan muotoisia. Onko ne hyviksiä, jotka söisi kirvoja, vai pahiksia?
Kaivan kohta koko raparperit maasta ja hävitän, kun ei niistä ole muuta kuin ällötystä! :O(
Minulla on raparperin poiskaivu ja siirto edessä nyt tänä keväänä. Pihan edellinen omistaja oli istuttanut ne ihmeelliseen paikkaan, lähes keskelle nurmikkoa. Ja huomasin viime kesänä että ne metsämuurahaiset (kekosellaiset) pesi siinä raparperipenkissä. Outoa. Ei niitä missään muualla pihamaalla ollut, siinä vain.
Meillä on aivan valtavat ja vanhat raparperit, mutta ne piti nyt siirtää. Ne oli niin valtavat, että yks pala vei koko kottikärryn tilavuuden. Se juurakko oli valtava ja juuri saattoi olla käsivarren paksuinen.
Laitoin uudelle kasvupaikalle hyvin palanutta lantaa. Uskon, että raparperit lähtevät hyvin kasvuun, koska sain juurakkoa niin paljon mukaan.
En muista yhtenäkään vuonna aiemmin nähneeni raparperin siementaimia, ja tänä keväänä olen löytänyt niitä jo lukemattomia. Aika suloisia vauveleita
Meidän raparipat eivät ole koskaan edes kukkineet… Päätynevät piirakaksi ennen kuin ehtivät!?
Minun mielestäni kukkivat raparperit ovat jotenkin kivoja: Ja raparperia on tosi paljon joten ikinä ei tule syötyä kuin murto-osa.
Suunnittelen jo minne nämä vauvelit laittaisin…raparperit kun ovat niin kauniita.
Tarkoitus olisi siirtää tällä hetkellä parhaan sadon antava raparperi nurmikon keskeltä kasvimaan reunaan. Saakohan raparperin (iso, vanha rypäs) siirrettyä ihan lapio-voimin kaivamalla? Ottaako herkästi nokkiinsa jos niitä juuria katkoo?
Samaa (osittain) kysyn kuin LiisiA - vanha raparperi pois nurmikon keskeltä kasvimaan reunaan. Alkavat nostaa päätään sieltä entisestä paikastaan, siirto voidaan tehdä vasta n. 2 viikon kuluttua. Voiko silloin tehdä, vai ottaako nokkiinsa?
Paras mahdollinen aikahan nyt on, kun ne ovat jo näkyvillä, mutta eivät varret pitkänä. Hyvin kunnostettuun maahan kumpuun, monttu vettä täyteen ja loiskis.
raparperin siirrossa on hyvä pitää puukko mukana. vanhat vallan julmetut juurakot voi puukolla leikata pienemmäksi rapsimalla lahonneet kohdat pois, ja joskus löytyy reikiäkin jonkun toukan tekosina. ei ne kasvit pahakseen pistä tämmöistä palvelua. uuteen monttuun vaan ja loiskis.
Meillä on kasvanut raparperia paikassa A, kolmisen vuotta sitten perustin raparperimaan uuteen paikkaa B. Kaivoin osan alkuperäisistä juurakoista ja siirsin - no nyt raparperia kasvaa molemmissa paikoissa!
Eli raparperia nimenomaan kannattaa jakaa, ja voi siirtää kesälläkin kunhan muistaa kastelun.
Minä annan myös osan raparpereistä kukkia. Joka vuosi minulla muistetaan huomauttaa, että eikö nuo kukat pitäisi katkaista…
Raparperi on ehdoton lempparini jo yksin kasvutavan vuoksi. Keväiset pulleat elinvoimaiset versot ovat kauniita ja ensimmäinen kesän merkki. Sitten varhainen sadonkorjuu ja kukinnan kauneus. Syyspuoli jo vähän vaatimattomampi, mutta mahtavat lehdet kuitenkin.
ensi viikolla saa jo raparperikiisseliä, on ne varret jo 10-15 cm. Mielestäni eka kiisseli keväällä on aina oikea herkkuhetki.
Ei raparperi ole mikään hienohelma, sitä saa siirrellä melko suurpiirteisesti. Sen opin kun isäntä kerran minua auttaakseen siirteli traktorin kauhalla isoja raparperiani tosi ronskisti ja minä vääntelin käsiäni taustalla. Henkeni kaupalla välillä kävin kääntämässä niitä juurakoita edes oikeinpäin mutta paettava oli aina tosi vikkelästi kun kauha heilui niin vauhdilla.
Ja niin vain ne kasvavat ja tuottavat tosiaan jopa siementaimia.
Tänään jäi vielä raparperin kaivuutyö aloittamatta, josko antaisin sen olla vielä pari päivää, niin voin kerätä ensimmäisen sadon jo ennen siirtoa Oli kasvanut tosi vauhdilla, n. parikymmensenttiset lehtivarret jo! Ja koska pensaan (voikohan raparperia sanoa pensaaksi?) halkaisija on yli puoli metriä, niin siitähän tulee jo hyvä piirakka!
Mikä lie vikana rapskoissa, kun tekevät niin ohutta vartta? Samassa rinteenpätkässä kasvaa olisko 7-8 puskaa raparperia, joista käytännössä kaksi tekee senpaksuista satoa että sitä jaksaa korjata. Muiden puskien tuotokset ovat pahimmillaan vähän reilun lyijykynän paksuisia Tilanne on sama koko kolme vuotta mitä tässä on asuksittu.
En ole pahemmin noita ehtinyt lannoitella, niin kuin en puutarhaani muutenkaan. Mikä olisi hyvä ensiapu, vai onko vika lannoituksessa ollenkaan? Varsinkin kun nuo kaksi menestyvää pöheikköä kasvavat ihan samassa maassa kuin nuo kitukasvuisemmatkin.