Raparperi, Rheum

Veikkaisin enemminkin liian kuivaa paikkaa. Meillä kasvaa savimaassa, ja rehevimmin ihan puron rannalla + alapihalla missä tulee kesäöisin kunnolla kosteaa (purosta johtuen). En ole ikinä noita lannoittanut ja ihan kunnollista vartta kasvattavat.

Olen samaa mieltä kuin LiisiA. Omat raparperini olivat viimme kesänä liian kuivassa aikassa ja varret olivat hyvin ohuita. Syksyllä siirsin toiseen paikkaan ja nyt näyttää tulevan oiken paksuja varsia. En itsekkään niitä lannoittanut, joten vika todennäköisesti on liian kuivassa maassa.

Samaa minäkin, kuivuutta.

Paikkaa vaihtamalla sain minäkin kunnon varsia, sitä ennen olivat aivan onnettomia.

Nam nam. Illalla leivoin kevään ensimmäisen raparperipiirakan. Herkkua oli!

Äsken juuri katsoin, että niin isoja jo varret on, että voisi jo jotain niistä tehdä.

Ohhoh, onpas sinulla jo isot raparperit :0

Nyt pitää kyllä ehdottomasti lähteä palstalle tutkimaan, minkä kokoisia ne meidän raparperit jo on :slight_smile:

Minäkin pääsin tekemään ekan piirakan tänään, nam.

Meillä viime vuonna tuli ihan onnettomia heiniä raparpereistä, nyt näyttävät kasvattavan jo kunnon vartta. Lannoitettiin viime vuonna ja nyt keväälläkin hevosenkakkaa, meillä kyllä kasvamattomuuden syynä on ollut n. 10 v lannottamattomuus…

Minä kyllä kävin palstalla, mutta unohdin vilkaistakaan raparperiin päin :0

Meillä vasta nousee raparperit esiin.

Meillä kasvaa raparperi talon eteläseinustan kukkapenkissä, joten ne ovat yleensä aika aikaiseen liikkeellä. Olen miettinyt monesti, että pitäisi siirtää puska muualle, kun alkaa olla aika tilaavievä, mutta en raaski kun siitä saa aina aikaisin keväällä ekat raparperit.

Heh, katselin päivällä parvekkeelta tuohon alakerran naapurin pihalle ja siellä raparperi tekee kukkaa! Oikein on jo iso nuppu. Taitaa kyllä olla aika lämmin piha, kun liljatkin oli jo lähes kukintavaiheessa… Tuolla minun hoivaamalla pihalla vasta muutama sentti on maasta noussut nekin.

Olen tehnyt raparpereille tuommoisen kohopenkin, jossa on melko korkeat kivireunat . Penkki saa koko päivän aurinkoa. Tuolla kiehuu jo ensimmäinen kiisseli, näin kylmän päivän jälkeen on isännälle ja vanhemmalle pojalle peltotöistä tullessa kiva iltapala ja lämmike.

Nuppuja oli vaikka miten monta tuolla kuvan takarivin raparpereilla.

Ja kiisseli oli h y v ä ä .

Ei näistä ihan vielä kiisseleitä keitellä. Etualan lipstikkakin pienehköä, vielä.

Meilläkin syötiin viime viikonloppuna ensimmäiset kiisselit ja piiraat raparperistä. Aiemmin kun minulla oli raparperi puolivarjossa ei se kasvanut juuri ollenkaan. 2 vuotta sitten ostin uuden taimen ja istutin sen paikkaan jossa saa koko päivän aurinkoa ja kyllä kukoistaa.

Katkotteko te raparperistä kukkavarret? Onko sillä niin paljon merkitystä makuun ja laatuun isossa vanhassa puskassa? Ei millään raaskisi mennä katkomaan kun ne kukatkin olisi niin ihanat (nyt nupulla)..

Minä olen raparperien kanssa sekä katkonut että jättänyt katkomatta, enkä ole mitään eroa maussa huomannut.