nopsis,lisäätkö sinne vaniljatangon,vai jotain muuta?
ehtisitkö sen verran, että pätkit raparperin varsia karkkipurkkeihin vaikka ja tuuppaat sitä alkukesän mehukasta ja maukasta satoa muuten jo melkein tyhjään pakastimeen? sitten syksymmällä teet sekamehua oikeaan mehustusaikaan. raparperi/karviainen/punaherukka/marja-aronia etc. valitse sekoitus:-)
edit sannakaisalle: ei vaniljaa mutta mintusta tai sitruunamelissasta "vihta" mehumaijaan höyrystymään marjojen mukana.
Minä lisään mansikoita sinne mehumaijaan raparperin sekaan ja nassikat tykkää.
En ole laittanut vaniljaa. Raparperikiisseliin laitan usein Väinönputkea, se tuo jännän lisän raparperin makuun.
Minä olen raparperia mehustanut syksylläkin korjatuista varsista. Tulee vähän vähempi litroja, mutta muuten minusta ihan ok.
juuh,mai-lee.täytyy kokeilla:)viimesyksynä tein raparperi-porkkahilloa ja on hyväää!
Raparperisimaa tehdään keväällä, maistuu raikkaalle puutarhatöiden välillä hörpättynä - siman ohjeella muuten mutta pararperipaloja.... enemmän kuin kahden sitruunan verran mutta vähemmän luin ½ litraa... Ja puutarhatuolissa lusikoituna jäätelöä ja sokerin kera keitettyä raparperia. Miksihän muuten en kaivanut raparperin juurakkoa syksyllä kylmiöön? Olisin voinut maaliskuussa hyötää tuoreen tuskaani raparperiä, kokeilematta on vaikka aina uhoan vielä kerran kokeilevani.
Valtsun mainitsema Raparperisima on hyvää raikasta janojuomaa. Tekeytyy itsekseen. Ja ohjeenhan olen tietysti löytänyt täältä pentistä
Mehua varten on perinteisesti kasvatettu keltavartista raparperia. tietääkö kukaan mistä saa siemeniä???
Raparperipiirakan kaipuussa tulin taas tälle ketjulle. Kasvitaudit ovat vielä täysin vieraita, joten taas neuvon tarpeessa. Mikä viime vuonna vaivasi raparperiamme? Olen tottunut, että mökillä se voi hyvin ja tuottaa piirakkaa yhteen putkeen koko kesän. Siirsimme heti alkukeväästä kotitalon raparperin uuteen paikkaan. Paikka on aiemmasta poiketen puolittain varjoisa, kostea, lähellä syreeniä ja viinimarjoja. Lehdet eivät tahtoneet nousta maasta vaan olivat maata myöten. Seuraavaksi iskivät reiät. Yritin katsella olisiko ollut etanoita, mutta en ainakaan itse nähnyt. (Tosin syksyllä puutarhassa oli niitä pilvin pimein, yök.) En nähnyt muitakaan elukoita.
Missä siis vika lörpsyille lehdille ja rei''ille?
Olisikohan siirto verottanut voimia?
Entä nuo reiät?
En osaa sanoa niihin mitään.
Epäilen etanaa, jos eivät ilmestyneet raekuuron jälkeen. Munkin raparperin lehdissä on muutamia reikiä, mutta en ole antanut niiden häiritä.
Munkin raparpereille kävi heikosti viimme kesänä. Kova märkyys niitä vaivasi. Lehdet makasivat maassa ja lehtien varret mätänivät. En keksinyt muuta kuin irroitin lehdet pois ja siirsin raparperit kuivempaan paikkaan. Loppukesästä taas alkoivat kasvaa, mutta ei niistä enään satoa saanut.
Joo, huonosti kävi niille meilläkin…
Tämä lohdutti, naapurin raparperi kun oli neljän metrin päässä suurena ja upeana. Se oli tosin siinä jo aiemmin. He eivät koko kesänä keränneet siitä satoa ja minä katselin epätoivoisena. Pöh.
Mulla iti siemenet nopeasti. Seitsemästä siemenestä on itänyt viisi. Ovat menneet 06 vanhaksi eli aikas hyvin kuitenkin ovat kunnossa. Piirakkaa saan tosin vasta haaveilla ensi kesänä.
Raparperin reikiin syö yökkösten toukat reikiä ja joskus juurakoihinkin .... siirron jälkeen asettuu ensin paikoillee. Kyllä se siitä ja hyvät piirakat on taattu!
jees, kyllä se kevät on tulossa: Raparperin alut puskee jo maasta.
Mulla jäi viime telvena osa raparpereista istuttamatta ja ruukkuun, mutta hyvin on talvehtinut hangen alla kaatuneessa ruukussakin, kun nyt jo lehtiä puskee. :-) Maassa vain yksi on nousemassa. ;-) Liian märkä paikka???