Raunioyrtti, Symphytum

Avataas nyt näille raunioyrteille sitten ihan oma ketjunsa, ettei pelkästään "Varo tätä perennaa" -ketjussa puhuta. Toiset kun meistä sitä ihan tahallansa kasvattaa.

Tässä linkki yrttitarhan sivuille, jossa on vähän vertailutietoa. Eli tarharaunioyrtti on kookkaampi ja karkeakarvaisempi kuin rohtoraunioyrtti. Ruotsinraunioyrtti on noiden kahden risteytymä.

Elikkäs mulla varmaan sit tota tarharaunioyrttiä, koska on karkeakarvainen KOOKAS lisääntyjä. Kysymys tähän samaan, vaaleanpunakukkainen “joku raunio” kukkii systerin tiluksilla, onko samaa joukkoa? Kukat eivät muutu sinisiksi missään vaiheessa jos tällä tiedolla on mitään merkitystä.

kiitos nanikka:-)
minun hellävarainen kurissa pysyväni on sitten ilmeisesti rohto-.

Rohto-sellainen on meilläkin…

Näkyisikö tästä kuvasta näkyy se raunioyrtin varren karvaisuus. Edes jotenkuten?

Muistelen, etten ihan mielikseni paljain käsin kuivuneita varsia siirtele, kukkiviin en ole koskaan koskenutkaan. Tämä kuva on viime kesältä, tänä vuonna mennään vasta puolivälissä taivasta kohti.

Nurtsin puolella ajellaan leikkurilla meillä, mutta eipä se ole sinne taaksepäinkään levinnyt. Sitä kasvaa kahdessa muussakin paikassa, mutta ei ole sieltäkään levinnyt. Ehkä meidän varjoisat saunannurkat ovat epäotollisia leviämiselle.

Minusta se on kerrassaan komea perenna.

Alalehdet vain kellastuvat/ruskistuvat ikävästi . Jo kukinnan alkuvaiheessa niitä pitää leikellä pois.

Tuo sininen raunioyrtti on vallan hienon näköinen, mulla on ollut vain valkeaa versiota joka ei ole ollekaan yhtä näyttävää kuin sininen. Valkoista olenkinen repinyt ja kaivanut pois pihamaalta viitisen vuotta, mainiota kateainetta muuten :slight_smile: kyllä se onkin nyt vähentynyt jo niin, että nyt pitää jo katsoa etten ihan kaikkea nyhdä pois. Saa sitä jossain nurkassa vähän kasvaa.

Lila on tämä raunioyrtiksi äsken tuolla tunnistuksessa nimetty löytökasvini.

Ylhäällä oikealla kukkavarren alussa saattaa nähdä sitä "karvaisuutta" joka siis hieman ikävästi ikäänkuin pistelee. Ei tee mieli puristaa varresta paljain käsin.

Kuukkeloin ja tulin siihen tulokseen että tämä minun tämänpäiväinen löytöni on nimenomaan rohtoraunioyrtti, päätellen siitä miten lehti kasvaa siitä varresta silleen "jatkeena". Millekään se ei tuoksu, ei kukka eikä myöskään vihreät osat vaikka kuinka sormissa pyörittelisi.

Tuossa edellisessä kuvassa rohtoraunioyrtti aloittelee kukintaansa

Onkos tämä nyt se siipipalle, jonka perusteella voisin julistaa tämän mun raunioyrttini rohtoraunioyrtiksi?

Minun rohtoraunioyrttini kasvavat erillisessä penkissä joka on aika kaukana muista, ja kaverina vain korallikanukka, jonka toivon kasvavan varjostamaan koiratarhaa. Mitä arvelette, tappaako se korallikanukan pistokkaat, jotka ovat kyllä juurtuneet, tekevät jo uusia lehtiä.

Hieno kuva, Hydrangea. Palasin tuijottelemaan sitä useamman kerran (vaikka raunioyrttiä en pihalleni halua)

Kiitos, katajanmarja...se kasvaakin metsänreunassa, ei suinkaan kukkapenkissä. silmän iskuJa kyllä se onkin kaunis - enkä puhu kuvasta vaan kasvista. cool

Tällainen raunioyrtti tuli ostettua lauantaina. Muokkasin vähän otsikkoa, nyt kaikki Symphytumit ovat samassa ketjussa.

Vautsi!

Toivottavasti se leviää nopeasti : )

Samaa toivon :wink:

Ihan varsin uteliaisuuttani kävin tarkistamassa miten variegata on levinnyt. Näköjään leviää, mutta matala on.