Tänään se on tehty! Nimittäin raunioyrttien niitto. Aika reippaasti saa pyyhkäistä, mutta hyvin kaatuu vielä tuollainen 4cm paksu, kun ei ota kovin monta vartta kerrallaan. Ei ole käsivarret naarmuilla, kuten yleensä, kun kökkii siellä puskan juurella ja kaikki lakoaa päälle leikatessa.
Tuo kirjavalehtinen on soma! Viime syksynä hankin valkokukkaisen taimen, mutta kukkimaan ei vielä ole ryhtynyt, taas tuli syys odottaa seuraavaa kesää! Valkokukkaisten penkkiin toiveikkaana laitoin paikkaa jossa voisi vaikka luvallani levitä sekin.
ja kun hyödyntää raunioyrtin ei siitä ehdi tulla pihanvaltaajaa:-)
pitääkin seuraavan kerran mökillä leikellä yrttiuute muhimaan. juhannusperuna ja vielä istutustaan odottavat tomaatit kiittävät.
Tämä riesa, rohtoraunioyrtti tulee maanpinnalle joka vuosi ja leviää kuin rutto .
Tuosta saa jytäkkää lannotetta liottamalla tai voi pilkkoa suoraan kompostoriin typen lähteeksi.
…ja kaliumin. silputtua rohtoraunioyrttiä saa tomaattipenkki katteekseen ja rohtorauniovedellä kastellaan:-)
Onko väliä käyttääkö nuoria vain vanhoja lehtiä?
Itselläni kun ei vielä ole riesaksi asti mutta kesällä lehdet on niin valtavat että niitä kyllä raaskii verottaa…
nuoret on tietenkin parempia:-) itse “niitän” sen muutaman kerran kesässä 10 sentin korkeudelta. isot lehdet ämpäriin ja vettä päälle. loppu silpuksi tomaatille. ihan myöhään loppukesällä vasta saa kukkia. ei silloin enää ehdi kypsytellä siemeniään. siksi siitä ei ilmeisesti ole riesakaan tullut. ihan sopuisasti elellään pienellä pihalla:-)
Paulastiina, mistä olet löytänyt tuon kirjavalehtisen raunioyrtin josta oli viesti 1.9.2008,
olen tuollaista himoinnut vaan en tiedä kuka sitä myy, paitsi ulkomailta tietysti.
mai-lee, kiitos tiedosta
RitvaL ja Mai-Lee , tuo olikin kiva tietää, nyt vain silppuamaan koko puska.
Ei se meilläkään siemenistä leviä, leikkaan aina kukkavarret poikki, mutta juuriversoilla leviää tuhottomasti, ei ehdi repimään kaikkia pois.
Eikös rohtoraunioyrtti olekin se, jota voi käyttää viherlannoitteena?
Tästä tykkään! Terkut Korpikellolle!
Meillä raunioyrtti kukassa vanhan viljasiilon vieressä (viljasiilosta vain loppu jäljellä)
Se ainut kukkapenkki joka täällä oli muuttaessamme oli täynnä raunioyrttiä, vieläkin sitä sieltä nousee, mutta nyt olen tyytynyt repimään vain sen pois.
Noin viikko sitten revin pari kolme alkua taas pois ja tökkäsin ne paikkaan missä on huiskunauhuksia. Nyt ovat jo juurtuneet. Katsotaan, kumpi vie vallan.
Silloin kun näitä urakalla otin pois ja juurakot jäivät vailla ylimääräistä multaa. Kasvoivat vain n 30-40 cm korkeaksi ja kukinta oli samanlaista. Oli tosi nätin näköinen.
Nämä ovat niitä oikean sinisen värisiä, josta mä tykkään.
Elluk, onkohan tuo tarharaunioyrtti vai rohtoraunioyrtti? Onkohan niiden kukkien koolla eroa? Käydessäni Utössä kaikkien talojen pihalla oli pieni puska ihanan sinisenä kukkivaa raunioyrttiä, kukat oli myöskin isoja ja komeita niin kuin koko kasvit. Eivät ne kuitenkaan koko saarta olleet valloittaneet, koska kasvoi siellä kaikkea muutakin, mutta eipä siellä pihoissa juuri mitään varsinaisia kukkapenkkejä ollut. Itselläni on pihan perän takana rohtoraunioyrtti, mutta sen kukat ovat aika pienet, tosin se ei ole missään hyvässä kukkapenkkimullassa. En ole sitä pihaan uskaltanut tuoda, eikä se ole niin komeakaan, että olisi mitään hinkuakaan.
Minä olen tuon sinikukkaisen ostanut aikoinaan Jounin puutarhalta Rovaniemen seudulta nimellä ruotsinraunioyrtti S. x uplandicum. Kukat ovat kirkkaan puhtaan sinisiä ja mielestäni sopii oikein hyvin vanhempaan pihapiiriin. Tilaa tietenkin pitää olla, vaikka se pysyykin aika hyvin samassa paikassa, ainakin ensimmäiset 10 vuotta.
Luontoportissa Ruotsinraunioyrtti, Symphytum x uplandicum - Kukkakasvit - LuontoPortti sanotaan: "Raunioyrttien kukat ovat ennen kaikkea mesipistiäisten suosiossa: lähes varma tapa saada mehiläisten surinaa pihamaalleen on istuttaa sinne raunioyrttejä."
Itse leikkaan kasvit alas ensimmäisen kukinnan jälkeen ja käytän tomaattilannoitteeksi. Toinen kukinta tulee sitten loppukesällä.
Miten käytät sen tomaattilannoitteeksi? Silppuat juurelle? Liotat vedessä? Minun täytyy myös keksiä sille joku hyötykäyttö, nyt suunnitelmassa repiä kaikki juurineen ylös ja hävittää. Vie tuhottomasti tilaa ja pelkään että villiintyy.
Ruotsin-, tarha- ja rohtoraunioyrttiä on aika vaikea erottaa toisistaa, mutta luontoporttia apuna käyttäen uskon minunkin raunioyrtin olevan Ruotsinraunioyrtti.
Ei se meilläkään niinkään mihinkään leviä, mutta nousee varmasti siitä kohtaa missä sitä on ollut. Yhden puskan vein meidän koivikkoon ja sieltä tulee kukinta kauniisti esiin kun paikka on hieman varjoisampi.
Voipi olla, että Utössäkin olivat ruotsinraunioyrttejä. Yhtä komeita olivat kuin tuo Ellukin kuvassa. Sellainen olisi minusta ihana jossakin sopivassa paikassa, mutta tuo rohtoraunioyrtti, joka minulla on, on ollut pettymys ulkonäöltään.
annemamma - no ensinnäkin sen juurissa on allantoiinia, joka on iholle hyväksi, toiseksi jauhettua juurta on käytetty luunmurtumiin. lisää http://wikikko.info/wiki/Rohtoraunioyrttiä meillä ainakin pojat väittävät sen auttaneen kasvukipuihin/nyrjähdyksiin, kun lehtiä vähän pehmitettiin ja laitettiin nilkkoihin hauteeksi…
Kaliumlannoitteeksi; lehdet+varret silputaan veteen likoamaan muutamaksi päiväksi (riippuu lämpötilasta) kunnes vesi on aika vihreää mössöä. Lantrataan esim. tomaattien kasteluveteen.