Olen todella tuskastunut kyseiseen yrttiin.Kaivamalla en saa millään hävitettyä. Nyt oli ryhdyttävä järeämpiin tuotteisiin, vaikka en mielelläni kotipihallani myrkkyjä haluaisi käyttää. Jos pienikin juurenpätkä jää penkkiin,niin hetkessä revahtaa melkoiseksi pöheiköksi.
Nyt vaan mietinkin, milloin olisi siinä vaiheessa, että rohkenisin leikata pois ja kaivaa (toivottavasti tuhoutuneet)juuristot pois.
En ole koskaan käyttänyt omatekoisia lannoitteita. Kerran kokeilin, mutta oli aivan kamalan hajuista. Joten olisitko, annaw, kiltti ja kertoisit tarkat ohjeet. Meillä nimittäin tuota rohtoraunioyrttiä palstalla riittää enemmänkin kanssa. Se on oikea riesa siellä. (Ja yrittää, pirulainen, levitä pihallekin kompostimullan mukana.) Eli minkä verran niitä lehtiä ja varsia silputaan ämpäriin ja minkä verran sitä sitten lantrataan? Käykö sama lannoite myös paprikalle?
Oletko hauteeksi käyttäessäsi tehnyt lehdille mitään muuta kuin pehmittänyt? Siis lisäsitkö niihin mitään, laitoitko kangasta tai rasvaa…? Tuhat kysymystä, mutta tykkään käyttää luonnonaineita. Tieto niiden käytöstä on vaan hyvin rajallista (minulla siis).
Mie teen tuon raunioyrttiveden siten,että silppuan lehtiä sekä varsia ämpärin täyteen ja täytän vedellä. Saa seisoa ainakin viikon kannen alla.Siitä laimennan 1/10 ja kastelen sillä vedellä. Tarpeeksi kauan kun käyte käy, häviää kaikki kiinteät ainekset lietteeksi. Haju on aika paha, mutta lannoittaa hyvin. Samaan voi silputa myös nokkosta, jos on.
Kiitos, RitvaL. Pitää kokeilla ja yrittää vaan kestää sitä hajua.
- ohjeissa neuvotaan sirottelemaan liotusveden pinnalle kuivaa savea, sen pitäisi sitoa hajua
No sitä savea kyllä löytyy. Kiitos vinkistä.
Mihinkäs aikaan raunioyrtistä kannattaisi yrittää kerätä siemeniä? Meillä tuli kävelylenkillä vastaan kauniin sininen raunioyrttikasvusto, josta tekisi mieli saada alkua omallekin pihalle. Kaivelemaan noita ei voi ruveta kun kasvavat ihan kerrostalon nurkilla.
Suunnilleen noin olen menetellyt, ja haju on tosiaan aika kamala.
Mie silppuan raunioyrtin lehtiä kompostoriin, jos lämpötila on matalalla. Hyvin kuumenee tuolleen.Ja jos leikkaa kukkavarret ajoissa pos, eikä anna siementää, niin kestää aika hyvin aisoissa.
Hei! Haluaisin kovasti pihaani rohtoraunioyrtin ja nimenomaan tuon rohto-sellaisen. Mistäköhän saisi, vai onko kenelläkään ylimääräistä tainta minulle antaa?
Ja nimenomaan käytevesimatskuksi tomaateille on menossa, joten tarve sille olisi kova. Sitä en ole tästä pihasta löytänyt, mitä ihmettelen kovasti kun tietää mun papan puutarhainnostuksen, mutta ehkä on jäänyt lupiinin tai jättiputken jalkoihin aikanaan.
Q, mulla on sitä keltakukkaista rohtoraunioyrttiä niin paljon, että siitä riittää vaikka koko pentille. Se leviää hullun lailla ja itse en sitä mistään hinnasta istuttaisi mihinkään. Jos kuitenkin haluat, voin pistää sulle postiin. Tai jos liikut täällä päin, saat mukaasi niin paljon kuin ikinä haluat.
anita - nyt tuli minulle uusi tieto: keltakukkainen. kertoisitko enemmän asiasta?
q.:lle tiedoksi, että muutkin raunioyrtit (tarha- tai ruotsin, joka on rohdon ja tarhan risteymä) kelpaavat kaliumin tuojaksi joko uutteena ja/tai katteena. sain tiedon aikoinaan hyötykasviyhdistyksen anu rannalta.
Olen luullut, että raunioyrtit ovat sinisiä, alkuunsa vähän punaisia, mutta muuttuvat sitten siniseksi.
On valkeaakin.
Mulla on joku sininen (ruotsin?), sitä on paljon, oli jo valmiiks tässä pihassa, sitten on yksi violetti(rohto?), jonka olen tuonut lehtiruusukkeena, se ei ole levinnyt yhtään, nytkin näyttäis että on kuollut, kun taas sinisissä on jo hyvä kasvu meneillään.
Yhden entisen työmatkareittini varrella oli massoittain luonnonvalkoisia, ehkä vähän kellerviä, kai se oli joku alba-muoto.
Valkoisethan vois olla tosi nättejä Mä olen aina halunnut tarharaunioyrttiä, kun on komeampi kuin rohto, mutta se rohto mulla vain on. Oon sen tarkkaan yrittänyt leikellä ennenkuin siementää, jotta en joutuisi pulaan. Ei se mihinkään ole levinnyt. Mutta haluaisin vaihtaa sen suureen ja komeaan.
Lounais-Suomen saaristossa esim. Utössä joka talon pihalla kasvaa tosi komeat raunioyrtit. Reilusti yli metrisiä ja isot kukat eli olivat kai ruotsin- tai tarharaunioyrttejä. Siellä niihin ihastuin. Mutta voi olla että joutuisin niiden kanssa aivan pulaan. Utössä ne aina rajoittuivat leikattuun nurmikkoon, eikä talojen pihoilla juuri muita monivuotisia kukkia ollutkaan.
Mun raunioyrtti leviää kyllä juuriversoista, tai miks niitä nyt kutsuis. Pikkurillin paksuisia juuria kasvaa vaakasuoraan ja siitä sitten alkaa kasvaa ylöspäin uusia varsia. Ja tyhmä minä laitoin valeistutukseen tätä lavaan. Nyt se lava täyttyy varmaan kokonaan tästä rehusta.
Olen tässä miettiny, että pitäis kaivaa koko se multatila ja siivilöidä juurenpätkät pois. Mahtaiskohan saada sen häviämään, en tiedä.
Mullakin se sininen leviää juuriversoista vaikka kuinka.
Se valkoinen muoto, jota oli siellä ojassa isot määrät, ei ollut mielestäni yhtään näyttävä sillai kun valkoiset kukat yleensä, vaan aika vaisun näköinen, kelmeä ja pikkukukallinen.
Mut voihan olla useammanlaisia valkoisia lajikkeita.
Vaikea hävittää Joo, lisääntyy kyllä kovasti myös kasvullisesti. Mä oon vienyt sen just siks pihanperälle heinien sekaan. Ei ole vielä levinnyt, kun mä olen sen aika neuroottisesti aina katkonut. Voima on varmaan mennyt siihen, että on uusinut itsensä. En tiedä, miksi sen otin, kun siitä on vain stressiä ja silti haluaisin sellaisen isomman ja komeamman kuin tuo rohto :DD
rohto taitaa olla se juurillaan leviävä ja tarha se, joka vaan pönäköityy vuosi vuodelta. minun omani on tarha (siksi anu rannalta kysyin, voiko sitä käyttää rohdon tapaan. vastaus on ed viestissäni:-)) eikä leviä holtittomasti vaikka tilaa ja mahdollisuuksia olisi. sain sen aikoinaan toistametriseksi kasvavasta puskasta lohkaistuna jakopalana. minulla se ei kasva kuin alle metriseksi, koska leikkaan sitä pitkin kesää hyötykäyttöön.
edit - valkoiset muodot ovat ainakin kuvien perusteella ihan puhtaan valkoisia (kovasti kauniita), siksi ihmettelen vieläkin tuota anitan kertomaa keltaista. mikä se semmoinen on?