Olenkin ihmetellyt, kun aina sanotaan, että raunioyrtti on kova leviämään, mutta minulla se ei ole levinnyt ollenkaan. Taitaakin olla tätä pönäköityvää mallia eli tarharaunioyrtti.
Mä olen luullut, että kaikki raunioyrtit ovat hirmu leviäväisiä. Jos sen pönäkän tarharaunioyrtin kanssa tulee toimeen, niin sellaisesta kainosti kyselisin, jos siementä voisin saada.
Minulla on raunioyrtti puutarhassani. Todella vaikea on hävitettävä. Pienikin juurenpala jos jää, niin hetkessä kasvaa uusi rehevä kasvusto.
Mielelläni en käyttäisi myrkkyjä puutarhassani,mutta tuntuu että ainoa mahdollisuus päästä eroon.
Sama juttu, olen miettinyt myrkyn käyttöä.
Paalujuuristen kanssa on mietittävä tarkkaan istutuspaikka.
Mie tykkään kun on keväällä aikaisin jo reilussa kasvussa.
Luontoportin sivulla tarharaunioyrtistä sanotaan näin:
" Vaikka lajin kasvullinen leviäminen on melko maltillista eikä se näytä tuottavan siementä lainkaan meidän ilmastossamme, on se villiintynyt paikoin luontoomme. "
Eli siemeniä ei ilmeisesti kehity.
sinistä ja valkeaa kasvaa pihalla jo keltainen kuulostaa raunioyrtiksi suorastaan eksoottiselta.
omissa rohto raunioyrteissä en ole siemeniä havainnut mutta vaeltaa pitkiäkin (1,5 m.) vaakajuuren varassa tekemättä välille eka kesänä yhtään ruusuketta toisena kesänä pukkaa kyllä jo välille uusia ruusukkeita .
valkea tuntuu olevan hillitympi vaeltelemaan
Puhuin sattumalta tästä asiasta äitini kanssa tänään ja se sanoi, että mun isän luona kasvaa vissiin raunioyrttiä yks puska. Eikä kuulemma ole mitenkään hurjasti edes levinnyt, eli taidan käydä tämän ensin katsastamassa, jos vaikka olisi se samainen kasvi jota havittelen. Voisin siirtää sen omaan pihaan, tuskin meitin isä sitä kaipaa tai edes huomaa että se on olemassa. Jatkan metsästämistä sitten taas täällä netissä, jos ei onnannut kotona.
Kaukasianraunioyrtti eli Symphytum grandiflorum on vaaleankeltainen, ei valkoinen. Olen sitä saanut joskus vuosia sitten muistaakseni Kibulta? Kukkii kevätkesällä ja sen jälkeen kuihtuu. Kasvaa penkissä kuunliljojen kaverina, ensin kukkiin tämä ja sitten tulee kuunliljojen lehdet jotka peittää tämä kuihtuvat lehdet. Leviää kyllä, muttei mitenkään älyttömästi. Eikä ole kovinkaan korkea, semmonen 20-30 cm.
Pitäisköhän nyt hyvän sään aikana yrittää kaivaa se rohtoraunio mahdollimman vähiin. Kuulosti hurjalta nuo puolentoistametrin maavarret. Mulla on itse asiassa kolmessa kohtaa tuo raunioyrtti, kun oon sitä siirtänyt. Aina on jäänyt. Olen sitten repinyt lehdet noista kahdesta paikasta aina heti alkuunsa, kun pintaan ovat nousseet. Ja ovat nousseet monta vuotta, mutta eivät onneksi levinneet. Vähän lehdet pienentyneet. Tarharauniota pitäis sitten edelleen etsiskellä. Alangon Perennat-kirjassa sanotaan, että lisääminen olisi helpointa siemenestä. Mutta ehkä siementä kerätään myyntiinkin jossain muualla, missä se ehtii itävää siementä tuottaa.
Se mun on simmoinen vaalean keltainen. Ilmeisesti ei mikään kovin yleinen väri raunioyrtissä. Ei myöskään ollenkaan niin kaunis kuin sininen, mutta jos leviävää kasvia haluaa jotakin aluetta peittämään, niin tehtävänsä ajaa täydellisesti ;D
Tuolla Luontoportin sivuilla löytyy kuva rohtoraunioyrtin kohdalta.
Jos joku siis haluaa, niin tervetuloa hakemaan vaikka kaikki pois. Ensi vuonna sitä on kuitenkin taas yhtä paljon
Anita, onko se kuinka korkeaa? Mulla oleva keltainen on vaan semmosta noin 30 cm korkeata. Onko samaa?
Fellow, ei ole samaa. Se mun on korkea, ehkä n. 70-80 cm.
Rohtoraunioyrtti aloittelee kukintaa.
Toissa kesänä löysin tämän taimen metsästä ja istutin sen kukkapenkkiin. Sittemmin vielä jaoin sitä ja nyt mulla on monta komeaa puskaa.
Kaunishan tämä on keväällä, mutta leviää niin rutosti, että tänä vuonna kaivan nämä kukinnan jälkeen ylös ja joutavat takaisin sinne metsään!
Älä vie sitä metsään kun se on vieraslaji
Raunioyrtistä saa tosi hyvää lannoitevettä kasveille. Joko yhdessä nokkosen kanssa tai ihan itellään.
Mulla kasvaa pihassa raunioyrttiä. Olen aikoinaan tuonut sitä mukanani koulun istutuksista lähellä olevan lapsuudenkodin pihaan. 80-luvun alussa ei vielä puhuttu vieraslajeista mitään.
Nyt, kun luin täältä, että kasvilla on hoidettu murtumia yms., aloin miettiä hauteen tekoa jumpittelevaa polveani varten.
En tosin ole koskaan haudetta mistään tehnyt, mutta netistä löytynee ohje, kun kaikkeen muuhunkin löytyy.
Juu, lannoitevettä olen tehnyt siitä viime vuonna ja toimi hyvin. Nuo juurakot heitän sitten roskiin. Tosiaan unohdin, että ei sitä saa päästää leviämään.
Sain joskus Rohtoraunioyrttiä, istutin tietenkin pihaan. Sille oli liian vähän tilaa joten vein sen topiselle tontille. Siellä en sen nähnyt kukkivan mutta samoin aikoihin sinne ilmestyi vaalekukukkainen raunioyrtti. Olen pohtinut miksi vaihtoi väriään, maan laadun vuoksi ehkä, Nyt se on vähentynyt kun ruohot saa kasvaa vapaasti sen kanssa.
Taitais olla hyvä lannoite myös tomaateille. Esim. hyötytarhuri.fi sivuilla kerrotaan että
“Keräämällä kasvin lehtiä, voit tehdä niistä hyödyllistä nestemäistä lannoitetta kaikille puutarhan kasveille. Hyötytarhassa etenkin tomaatit ja perunat iloitsevat raunioyrttikäytteestä NPK-lannoitteena (typpi, fosfori, kalium)”
Näin valmistat omaa raunioyrttikäytettä:
- kerää ja silppua raunioyrtin alimpia suuria lehtiä kannelliseen muovisaaviin
- kaada päälle haaleaa vettä ja anna tekeytyä muutaman viikon ajan
- voit sekoittaa seosta välillä, mutta varoitettakoon että se haisee todella voimakkaalle ja suoraan sanoen kamalalle - niin pitääkin
- kun lehdet ovat jo hieman ruskettuneen näköisiä, kaada haiseva liemi korkilliseen puloon tai kanisteriin käyttöä varten
- laimenna käytettäessä 1:10
- voit lisätä saaviin uusia lehtiä vanhojen päälle ja täyttää saavin taas vedellä ja laittaa uuden erän tekeytymään
Lisää halutessasi samaan käytteeseen nokkosta, joka nostaa typpipitoisuutta.