On sinulla uhkeita istutuksia! Pääskykuva on ihana, saisinpa meille pääskysiä. Etkä sinä mitään sekavia höpötä.
Siis mie en ymmärrä miten siulla kaikki Voi olla noin rehevää ja runsasta, voi hyvät hyssyrät, ei miulla vaan ole. Missä hiiessä mahut kasvattelemaankin noin mahotonta määrää kesäkukkia ja ,ja,mie en kestä, kateuvesta kalapeena täällä huokailen.
Rea, mitä ihmettä sä syötät kasvillesi . Kauniita isutuksia, juuri nuo ruukut ja kylläkin muutkin. Kateellisena katselen kuviasi......
Kiitos teille kannustavista kirjoituksista! Istutuksen yhteydessä laitan ruukkuihin kanankakaa ja muuta lannoitusta eivät saa.
Pääskysistä, eivät meillä ainakaan sotke. Ekakesänä kun tulivat tekivät pesän tuohon ikkunanpokan päälle vaikka se on tuollainen kapea lauta. Sitten laitoimme tuon telineen ja kyllä on ollut ihana niitä seurata.
Eipä meiltä keväällä näy keittiön ja leikkihuoneen ikkunoista etupihalle.
Alkutilanne kuistilla.
Kuistilta. Huono kuva.
Ihan mahtavia kuvia! Ja kukkia!! Sinulla Rea on todellakin tämä kasvatustaito hyppysissä Pakko kysyä että milloinka kylvät surfiniat?
Ja minä vaan huokailen, tulleepi suorastaan toivoton olo, byääääääääh !
Mitenkähän paljon sitä kanakakkaa pistät aina tuommoseen 20-30cm Ø ruukkuun ?? Ymmärtäsin jos Rea asus jossain lähellä välimerta, mutta kun tiiän että ei asu. Mie en kato ennää yhtään kuvvaa.
Kylvöt yleensä maaliskuulla, kun minulla ei oo kasvivaloja on luotettava noihin luojanvaloihin. Viime keväänä en pystynyt kylvämään noiden sairaala reissujen takia niin ostin paikalliselta puutarhurilta. Hän laittoi minulle taimet ja maksoivat 2€ kpl. Olin aika toivoton kun olivat mahottoman pieniä, kun samaan aikaan keväällä omat taimeni ovat yleensä jo kukassa. Kovasti kasvoivat sitten ja täyttivät kuistin kaiteet molemmin puolin.
Kakan määrää en osaa kyllä senoa, kun en ole mitannut huntannut vaan.
No, lusikalla, kauhalla, kouralla vai kahella ? Siks vaan kyselen kun en tajua kuin siun kukat VOI rehottaa noin mahtavasti, että missä se jippo tai salaisuus oikeen sitt on. Miulla männöö näköjään monta päivää äkistessä kateuksissaan Rean pihan kans.
Höpsistä Raya. Miten minä saisin sinulle näytettyä nuo minun istutukseni jotka kasvavat maassa. Suurin osa kukkapenkeistäni on saman nimisiä kukkia täynnä. RIKKIKSIÄ! Se minua harmittaa niin vietävästi, kun elämä meni takaisin tähän kottaamis vaiheeseen.
Kun katselen täällä toisten pihakuvia ihmettelen kuinka saavat rikkikset pysymään poissa.
Kakkaa laitan esim noihin kuistin parveke laatikohin kouralla siten että kattaa koko matkan mutta multaakin on näkyvissä. Nuo ruukuthan ovat altakasteluruukkuja. Välipohjan päälle ensin multaa ja sitten kakkaa, multaa täyteen ja siihen taimipotit kaivan. Aluksi kastelen ruukkujen päältä että kakka sulaa ja maistuu.
Tuo meidän kuisti on pitkäsivu etelään ja sisäänkäynti länteen.
Minulla on noita kukkaistutuksia siten että esim takapihalla paviljongin vieressä on penkki jossa kasvaa vain kuolan pioonia ja pohjois päädyssä piiitkä penkki röyhytataria ja välissä oranssia päivänliljaa.
Eli siis ihan reippaasti, hyvä tieto , kiitos. ( mutt oon mie silti katteellinen, elä yhtään yritä lepytellä.)
Katoppa tuolta edeltä ojanpenkkakuva jossa sammal leimut kukkii. Tässä kuvaa samasta penkasta viime kesältä. Käykö kateeksi?????
No ei pahalta, samanlaista "luonnon-niittyä" on itelläkin ja saa ollakin.
Kaikkein isoimpia voikukkia kaivelen joskus pois. Näitähän on varmaan jokaisella, mie kajehin noita siun kesäkukka juttujas.
Mutta........miepäs otan lannottamisen suhteen vähän eri otteen tulevana keväänä. Mie ilmottelen sitt vuojen päästä miten kateus jaksaa vai onko helepottanu.
Rea, kaunista katseltavaa. Ruukkupuutarha on ihan yhtä hyvä ratkaisu, kuin tavalliset kukkapenkit maassa. Itse myös suosin entistä enemmän ruukkuja, amppeleita ja parvekelaatikoita, kun en pysty ruohomaan, edes nuin istuallani. Rikkaruohot rehottaa juurikin sammalleimujen seassa että heikottaa, mutta minkäs teet!
Ja ikkunan edustatakin näyttää samalle kuin meillä keväällä:) Häävin läpi näkee
Hatunnoston arvoinen kontaten kitketty puutarha! Katsoin ensin, että on puutarhapatsas tekeillä, mutta onkin elävä malli kuvassa. Monikin meistä menisi huutaen sisään hyttysiä ja mäkäräisiä pakoon näkäräisen pariin, mutta sie vaan siirrät paffia&peffaa.
Huomasittekos tuon kitkijäkummituksen jalkaa kuinka isossa paketissa on. Muovipussi päällimmäisenä. Kantapäässäni oli syvä sormen mentävä reikä jota lääkäri sanoi makuuhaavaksi. Tuossa kantapäässä oli pykimä joka paheni. Jokaviikko monen kuukauden aikana piti käydä tkssa haavahoitajalla. Senkin takia oli kitkettävä “persetanassa”.
Just tuo kitkeminen on itelläkin se vaikein homma kun selkä ja lonkka ei tykkää, joka kesä liikata lenkutan kun oon yrittäny pitää kasvimaata ja kukkapenkkejä siedettävinä.Nyt olen päättäny että ensikesänä en laita enää kasvimaata ja piste. Jostakin on luovuttava mut kukista en.