Ostin 3 kiloa silakkafileitä. Suurin osa menee 200 g. annospusseissa pakkaseen mutta jotain hyvää silakkasapuskaa meinaan kokkailla tänään. Mm. erilaisia juureksia löytyisi kaapista. Onko kellään suosikki-silakkareseptiä tarjolla?
Nuu, tämän tyyppisiä mureita ja kirpakan etikkaisia herkkusilakkarullia äitini usein tekee http://www.hs.fi/ruoka/reseptit/artikkeli/Silakkarullat/1135244637451
Valkosipulisilakoita kermaviilissä, muistaakseni etikkaa käytetään ensin marinointiin ja sitten hujautetaan valkosipulit ja kermaviilit. Kesän voisin elää näillä silakoilla ja uusilla perunoilla. Ja muutkin vuodenajat.
Herttuansilakat on myös namia, uunissa ja tomaattikermakastikkeessa haudetettuna. Netissä lie molemmista montakin ohjetta.
silakkapihvit ovat hyviä
Yritin kuukkelilla etsiä herttuansilakoita, mutta en löytänyt
Currysilakat:
Rullaa 500g fileitä vieriviereen voideltuun uunivuokaan.
Silppua päälle yksi tillinippu + 1-2 tl mustapippurirouhetta.
Sekoita keskenään 2 dl kermaa, 2dl kermaviiliä, 1rkl hunajaa, 2tl suolaa, 2tl currya ja kaada vuokaan kalarullien päälle.
Uunissa 25-30 min, 200 C
Voi syödä kuumana tai kylmänä. Hyvää.
(äitini mielestä suolaa on liian vähän ja pippuria liikaa)
En löytänyt nyt itekään netistä herttuan silakoiden ohjetta. Mutta silakkatartar löytyi, yksinkertaistan tätä ja lykkään muovikantiseen lasiastiaan tarjolle laittoa ja säitytystä varten. Eihän tämä pitkään säily, joku syö…
Oopperakellarinsilakat on varmaan yksi parhaista.
Rapusilakat ovat hyviä myös kylmänä ruisleivän tai hapankorpun kanssa. Olen korvannut pyreen omalla tomaattikastikkeella.
Silakkalaatikko, perunaviipaleita, silakoita, sipulia ja siansiivujakin, pippuria ja suolaa, mitä muuta ?Ruisleiä, piimä suolakurkut ja suolasienet. Käytän muokaten vuoden 52 keittokirjan ohjetta, munamaitoa en löträä mihinkään, vähän lihalientä sitä jossa ei ole natriumglutamaattia.
muoks tuo Kurpan rapusilakoiden ohje kulkea herttuan silakoiden nimelläkin, maistuu luettuna samalta
Kaipailisin vinkkejä hyvistä kalaruoista, joihin ei tule runsaasti kermaa, voita tai muuta kovaa rasvaa.
levität fileen päälle pestoa ja rullaat uunivuokaan. Ilman kaloreita ja kolesterolia suoraan uunivuoassa uuniin. Jos kestä kaloreita ja kolesterolia, niin juustoraastetta päälle.
Itse tykkään savustetusta kalasta kermaviilikastikkeen ja keitettyjen vihannesten kanssa.
Tuo pestovinkki kuulostaa hyvältä, basilikasta kun meillä kovasti tykätään. Savukalasta en niin kovin pidä, mutta kesäisin mökillä sitäkin joskus tulee syötyä.
Siksi näitä vinkkejä nyt “kalastelen”, kun meillä ei toteudu se “kalaa kahdesti viikossa” -suositus. Suurin ongelma on kyllä se, että meillä käydään kaupassa vain pari kertaa viikossa, mutta kala pitäisi valmistaa heti tuoreena. Sitä ei voi ostaa jääkaappiin kuten vakuumilihoja, periaatteella “valmistan sen sitten muutaman päivän sisällä, kun joudan”. Täytyy nyt yrittää tsempata ja suunnitella etukäteen.
Meillä menee kaupaksi savukala kuten kurpitsakin tuossa kuvaili.
Samoin uunilohi. Tyrkkään ison lohifileen lasiseen uunivuokaan, pintaan merisuolaa ja jotain pippuria (esim. sitruunapippuri). Uuni alle 200 astetta kun jostain luin että kalaa ei saa laittaa liian kuumaan ettei nesteet valu kaikki ulos.
Sitä voi syödä perunan tai riisin ja kasvisten kanssa. Lisäksi voi tehdä kastikkeita jos kaipaa. Jos lohta ei paista pilalle se on mehukas ja sellaisenaan maukas.
Olen huono käyttämään muita kaloja kun niitä lapset aina nyppii ja kääntelee ja yrmii. Itse olen huono antamaan esimerkkiä kun syön kalani pieninä muruina ettei vain tule ruotoja
Paistetut ahvenfileet ja kuha samoin on kyllä hirmuisen hyviä jos ei ruotoja pelkää. eikä ne kaipaa paljon rasvaa. Pieni nokare voita pannulle ja nopeasti paistaa kypsäksi.
Kalakeitto on hyvä tapa syödä kalaa useamman kerran viikossa.
Itse teen aina 10l kattilan kerralla ja 6 henkinen perhe syö siitä helposti pari päivää. Kalasoppaan upotan yleensä tuoretta lohta ja sitten jotain valkoista kalaa (yleensä ihan sellaista pakasteversiota) sekä katkarapuja.
Jos keittoa ei tee kermaan se on ihan vähärasvainenkin.
Meillä menee arkiruokana perinteiset silakkapihvit uunissa, itse laitan kermaviilikastikketta, mutta lapset ei sitä kaipaa, ja jogurttikin käy siihen takoitukseen. Jos ei pelkää marinadeja, niin sitten käy ne kirjolohisuikaleet, niissä on päivämäärää turhankin paljon. Mutta sopivat esim. tagliatellen kanssa hyvin. Graavi säilyy myös jonkin aikaa, sitä laitan salaattiin tai leivälle, mutta sitä ei kyllä syö meillä kukaan muu.
Meillä oli joskus höyrykeitin ja sillä tein joskus lahnaa, johon tuli mausteeksi currya, oli kyllä hyvää. Lahnaa en kyllä ole kovin usein kaupassa nähnyt.
Kurkkuahvenet (tai muu valkoinen kala)
500g ahvenfileitä
150 g kurkkua (olen laittanut enemmän)
1 tl suolaa
3 rkl etikkaa
2 dl kermaa
voita
- suikaloi kurkku, ripottele päälle suolaa ja sekoita, odota 10 min, kaada etikka päälle ja odota 30 min
- paista ahvenfileet voissa kauniin ruskeiksi
- kaada kurkut liemineen pannulle ja nostele kaloja varovasti lastalla
- kypsytä kannen alla muutama minuutti miedolla lämmöllä
- lisää kerma ja muhita ilman kantta miedolla lämmöllä 10 min
Reseptiin ei kuulu tilli, mutta luonnollisesti räpsäys tillisilppua lopuksi sopii kuin ahven suuhun ;). Hyvien pottujen tai muusin kanssa aivan mahtava ruoka!
Viimeinen viritys teemasta , mitä tehdä ns. roskakalasta.
Perkaa kalat. Keitä vesi kiehuvaksi. Ota pois liedeltä Laita kalat veteen. Pidä niin kauan että ruodot irtoavat lihoista. Kalan koosta riippuen 5-10 minuuttia. Ota pois ruotoja maun mukaan. Esim. selkäruodot ja kylkiruodot. Tämäkin riippuu kalojen koosta.
Sekoita tätä massaa haarukalla hiukan “juoksevammaksi” ja napsi silloin tällöin mahdollisia isompa ruotoja pois. Tähän massaan valkopippuria, suolaa ja habanero chiliä yksi tai mielummin kaksi ( tai no!) Reseptin ainut välttämätön mauste on tuo chili ( kalan lisäksi) joka koukuttaa syöjänsä. Laita massaan jotain joka pitää pihvit koossa, esim. pari kananmunaa ja jotain jauhoja.
Muotoile uunipellille pihvejä ja paista uunissa esim. 150 astetta tunnin verran. Itse tykkään hiukan kuivahtaneista.
Syön pihvit leipien välissä kylmänä jonkin vihreän kera.
Jos on käytössä lihamylly tms., kahteen kertaan jauhetusta kalasta tulee hyvät pihvit. Esim. pienet virvelihauet, onkiahvenet, särjetkin just ja just.
Löysin tämän ketjun kun katselin silakkafileille ohjetta.Olen tehnyt ne purkkiin ,ensin marinoin etikkavedessä,sitten laitan tillin kanssa kerroksittain ja päälle sinappikastikkeen ,sinappia ,öljyä ja mausteeksi hieman suolaa.Olen kopsannut jostain kirjasta joka on muinoin tullut lahjaksi lehtitilauksen mukana.
Muikkulaatikkoa teen näin,muuten kuin silakkalaatikko,mutta silakan tilalle pieniä suolamuikkuja,ns.Kitkan viisaita.päälle sian sivua,sitä kastikelihaa,Hidas muhitus uunissa ja herkkua on.Ja ei sitten suolan lisäystä mihinkään.
Meillä menee kalaa aikapaljon,lohta,muikkua ja kesällä sitten mitä saa järvestä.
Näin joulun alla kysely.Syöttekö,käytättekö lipeäkalaa.
Ostin kalakauppiaalta ja aion taas kokeilla. S-marketin ja ehkä muidenkin,vakuumilipeäkalaan en enää lankea.Jos osaisin ja jostain saisin,niin omatekoinen olisi parasta.