Nyt, kun raparperia pukkaa tulemaan itse kultakin, olisi kiva kerätä talteen vähän tavanomaisesta poikkeavia tapoja käyttää sitä. Otin omavaltaisesti oikeuden avata uuden otsikon tätä varten.
Minä ajattelin kokeilla huomenna tätä:
Raparperi-mansikkajuoma siman tapaan 500 g raparperia 1 litra pakastemansikoita 150 g sokeria 250 g fariinisokeria 1/4 tl hiivaa 3 litraa vettä
Kuori ja paloittele raparperit. Kiehauta vesi ja sokeri. Kaada kuuma neste mansikoiden ja raparperin palojen päälle ja anna jäähtyä. Siivilöi juoma ja lisää hiiva. Anna käydä huoneenlämmössä n. 12 tuntia. Pullota ja säilytä kylmässä.
Tuo on siitä kivan oloinen ohje, että siihen saa uppoamaan aika reilusti raparperia, ja lisäksi voin hyödyntää pakastimessa vielä olevia viimekesäisiä mansikoita kohta alkavan uuden satokauden tieltä. Lisäksi pidän kovasti kaikenlaisista hapokkaista juomista (no, olutta en ole koskaan oppinut…)
anita, sulla oli joku hyvä raparperipuuron resepti. Sitä tässä olen haikaillut, kun kokeilin yhtä reseptiä, eikä siitä tullut oikein hyvää.
Perusvispipuuron ideaa käytin, mutta puolukoiden sijasta laitoin raparperia. Keitin hyvin, lisäsin sokerin ja mannaryynit ja tein normaalin vispipuuron tapaan.
Pane voideltuun mikronkestävään astiaan raparperinpalat ja puolet sokerista. Sekoita loput sokerista, jauhot ja kaurahiutaleet keskenään. Nypi rasva sekaan. Ripottele seos raparperinpaloille. Valuta siirappi päälle ja kypsennä mikrossa täydellä teholla n. 9 minuuttia. Jos mikrossasi ei ole pyörivää alustaa, kääntele astiaa välillä. Anna tasaantua hetki ja tarjoa vaniljajäätelön tai -kastikkeen kera.
Olen muutamana keväänä tehnyt raparperi-banaanihilloa, joka sopii moneen käyttöön. Itse käytän eniten kääretortuissa ja paahtoleivällä.
Raparperi-banaanihillo 800 g raparperipaloja 2 banaania hillosokeria noin puoli pussia.
Keittele raparperinpaloja hillosokeripussin hillo-ohjeen mukaan parisenkymmentaminuuttia, lisää soseutetut banaanit, sekoita hyvin ja anna kuumentua ja kiehahtaa. Purkita vähän jäähtyneenä. Säilyy hyvin viileässä (jos säilyy).
Teen yleensä kaksinkertaisen annoksen, jolloin käytän koko pussillisen hillosokeria. Olen joskus maustanut osan hillosta inkiväärillä, mikä sopii tähän tosi hyvin.
Kuori ja paloittele raparperit pieniksi paloiksi, keitä sokerin kanssa. Laita liivatteet likoamaan kylmään veteen muutamaksi minuutiksi, purista liika vesi pois ja sulata liivatteet kuumassa raparperimassassa. Anna massan jäähtyä.
Vatkaa Flora-vanilla vaahdoksi ja sekoita se raparperimössön kanssa. Kaada seos annoskulhoihin ja laita jääkaappiin kylmenemään tunniksi pariksi. Päälle koristeeksi mintunlehti ja mansikka, persikansiivu tai jotakin muuta kivaa. Ja - Nam.
Viherpiiperö, enpäs mie tiedä. En ole kokeillut juomaa aiemmin.
Se kuitenkin oli huisan herkullista janojuomaa. Jännästi “simainen” sen hiivan ansiosta, mutta kuitenkin raparperin ja jopa mansikan vivahde erottui maussa. Mahdottoman hyvää!
Täytyykin kokeilla Intopii sinun ohjettasi. Olen perinteisesti mehustanut raparperia sokerin kanssa maijassa ja kiehauttanut lopuksi mehun hetken aikaa 3-4 kanelitangon kanssa kattilassa ennen pullotusta muutaman tangon kanssa. Vaniljatangotkin varmaan sopisi, mutta ovat aika tyyriitä. Raparperinvarret on kai paras kerätä ennen juhannusta.
Kuori raparperin varret ja pilko ne parin sentin mittaisiksi paloiksi. Laita raparperit ja desi sokeria uunivuokaan (halk. n. 25 cm) ja sekoita kevyesti.
Sekoita sulan margariinin joukkoon desi sokeria, jauhot ja kaurahiutaleet. Levitä seos raparperin päälle ja paista noin 20 minuuttia 200-asteisessa uunissa.
Reseptiä voi muunnella vaihtamalla raparperin tilalle tai korvaamalla siitä osan esimerkiksi omenapaloilla. Seoksen voi maustaa halutessaan myös kanelilla tai inkiväärillä.Tarjoillaan vaniljakastikkeen tai vaniljajäätelön kera.
Aivan ihanan kuuloisia reseptejä, nami! Täytyy ehdottomasti kokeilla!
Jäin vain miettimään tuota edellisen reseptin 8 vartta = 1/2 litraa. Minkäkokoisina raparperin varret tulisi sitten kerätä? Nimittäin meikäläinen jos pilkkoo 8 vartta, niin kyllä siitä tulee aika paljon enemmän kuin 1/2 litraa…
No, selvästi ei ole. Aloin vain miettiä, että annanko omat raparperini kasvaa aina aivan ylisuuriksi, olisivatko ne jotenkin mehevämpiä, kun pienempinä käyttäisi?