Reseptejä sienistä

…mustaapippuria onkin osattava käyttää oikein…!!! Liika on liikaa…kaikessa!!!

Jouluiseen sienisalaattiin ehdottomasti smetanaa.

Säästän smetanan mädille;-)

Mulla mustapippurimylly kyllä pyörii aika rohkeasti, mutta meillä syödäänkin melko voimakkaasti maustettua ruokaa. En koe, että mustapippuri olisi mitenkään muuten voimakasta kuin maultaan eli sen maku tulee helposti liikaa läpi. Nää on näitä oikeita makuasioita.

Kuten sekin, että minusta oikea sienisalaatti tulee vain suolasienistä. Muistakin tulee, mutta ovat sitten jotain muuta, vaikka hyviltä maistuvatkin;-)

Kuivatut sienet ovat aika limaisen oloisia liotuksen jälkeen ja mä käytän kuivattuja (suppilot ja tatit)vain siten, että vedän sörsselin sauvalla sileäksi.

Entäs etikaan säilötyt? Oletteko niitä jatkojalostaneet? Kuivattuna mulla on paljon muutakin kuin suppiloita. Olisi se nyt hullua salattia ostaa kaupasta, kun kaappi on täynnä sieniä.

Mun pitää varmaan kokeilla sienisalaattia kuivatuista lampaankäävistä. Ne on aika kiinteitä. Suppiksiakin löytyisi.

Kokeilkaa ihmeessä ja kertokaa sitten kui käi. Voi onnistua ihan hyvinkin.

Minkälaisia reseptejä teillä olis Lampaankäävistä?

Mulla on yks paikka josta saa puolessa tunnissa kerätä ämpärittäin (20-30 kg ei l) lampaankääpiä. Toki yleensä melkein puolet menee pois, kun perkaa.

Yleensä olen vain paistanut ja antanut äitille ja siskolle isot osat saaliista.

Mutta kävisikö suolasienenä? Olisiko silloin hyvä keittää ja sitten vasta lisätä suola?

Petraaa kirjoittikin sienisalaatista kuivatuista lampaankäävistä. Mutta en ala kuivaamaan nuota.

Toissasyksynä tein lampaankäävistä suola- ja etikkasäilykettä. Koostumus on enemmänkin kuin muumia söisi, itse en tykännyt.

Parhainta on minun mielestäni leivitettynä pihvinä pannulla paistettuna. Joku kertoi käyttävänsä paistetun ja pakastetun silpun pizzan päällä. Luulen että pienenä silppuna maistuu pakastamisen jälkeen parhaiten, rakenne ei tunnu niin sitkeältä.

Meillä kuivatut lampaankäävät eivät myöskään tulleet oikein käytetyiksi, liottaminen ei helposti onnistunut ja jäivät sitkeäksi. Ne ajettiin sitten koneella lopputuloksena jauhetta ja rouhetta. Jauhe oli ihan hyvää maustetta moneen ruokaan, rouhe sopi myös moneen ruokaan.

Suikaleina omassa liemessään kypsytettynä on pakastettu. Näin ihan ok. Parasta on tietysti aivan tuoreena.

Meitsi paisto lampaankäävistä pihvejä myös. Ohuiksi leikattuja piffejä, iso kökkäre voita ja valkosipulia valupannulle tai muurikalle ja paistelee rapeiksi. Tykkään kovasti. Tein myös eräänlaista pyttipannua kuutioiduista perunoista ja lampaankäävistä. Haudutin bissellä, sekaan pippuria ja suolaa. sekin oli ihan toimivaa, jos tykkää spyttiksen tyylisestä.

Slaavilainen tattikeitto

3/4 ltr paloiteltuja tatteja (n.1dl kuivattuja)

1-2 rkl voita

pala selleriä

2 porkkanaa

2 sipulia

2-4 valkosipulinkynttä

pieni pala valkokaalia

400 g tomaattimurskaa

1 1/2 l vettä

2 liemikuutiota

1 laakerinlehti

1 tl mustapippuria, yrttisuolaa ja suolakurkku, lisänä smetanaa

Kääntele tatteja pannulla voinokareessa hetki, kattilan pohjalla suikaloituja kasviksia samoin, siis voinokareessa. Lisää kattilaan tomaattimurska,vesi, liemikuutio ja laakerinlehti. Anna kasvisten kiehua puolikypsiksi, lisää tatit ja mausteet.

Ripottele keiton pinnalle suolakurkkukuutiot, nauti smetanan ja ruisleivän kera.

Jättimäisen sienisadon innoittamana ja Nuun kyseltyä reseptiä laitan nyt tänne Nigellan käsittämättömän hyvän uunipastan, jota olemme useasti tehneet vieraillekin hyvällä menestyksellä. Ohje on sitten 16 hengelle, joten suosittelen puolittamista ettei lopu kaikki kipot, kattilat ja vuoat kesken. Suurtalouskokit voivat tehdä suoraan tämän mukaan

Paljon persiljaa (mieluummin lehti-) eli vaikka muutama puntti
Sieniä saatavuuden mukaan 750-800 g (itse olen laittanut kantarellia, suppiloita, torvisieniä ja herkkutatteja)
Valkosipulia maun mukaan
Tuoretta timjamia
Muskottipähkinää
2 litraa maitoa (+ vehnäjauhoa ja voita suurustamiseen)
Sherryä 1,25 dl
Parmesaania, paljon
3 pakettia vaikka pennepastaa

Jos käyttää kuivattuja sieniä, kannattaa ne laittaa ensin likoamaan ja sitten pikkuhiljaa pasta keittymään. Älä keitä pastaa ylikypsäksi, koska se menee vielä uuniin. Valkokastiketta tekee jokainen omalla tyylillään, mutta tässä, kuten lasagnessakin on hyvä, jos siitä ei tule kauhean paksua -> tönköttää lopputuloksen. Valmis valkokastike maustetaan suolalla, pippurilla ja muskottipähkinällä.

PIlkotut sienet paistetaan voi-öljyseoksessa ja joukkoon heitetään runsaasti persiljaa, timjami ja valkosipuli hienonnettuna. Annetaan hetki muhia ja sitten perään sherry + jos käytti kuivattuja sieniä, niiden keitinlientä jonkin verran.

Sienisoosi ja valkokastike sotketaan keskenään ja maustetaan runsaalla parmesanraasteella ja persiljalla. Jos vielä löytyy isoja astioita, nyt niitä tarvitaan: keitetty ja valutettu pasta sekoitetaan tähän kastikkeeseen ja laitetaan suurimpaan taloudesta löytyvään voideltuun vuokaan.

Parmesania vielä päälle ja sitten uuniin 200 asteeseen about puoleksi tunniksi.

Me ollaan muokattu tätä lisäämällä joukkoon pekonia tai nyt viimeksi lampaanjauhelihaa. Minusta se ei lihaa kaipaa, mutta talouden makkaransyöjän mukaan kyllä. Timjamin lisäksi laitoin vähän tuoretta salviaa, oreganoa ja basilikaa.

Tää on niiiin hyvää ja voi tosiaan muokata mieleisekseen.

Hyvää ohjetta tarvittaisiin, kanttarellille etupäässä.,säilöntään, niin että sen voi käyttää kastikkeisiin tai ihan mihin vaan,ei mitään mausteliemeen säitlöttyjä .
 Minulla on ongelma, jos kuivaan ne niin niitä saa iankaiken liottaa ja tulos on minusta huono sitkaisia koppuroita .
Jos ne omassa liemessä heittää pannulla ympäri ja pakastaa niin tanakan sitkasta tulee näinkin
Pitäis  kait syödä heti tuoreena.
Olisiko kenelläkään niksejä , hyviä toimintatapoja tmv ??

Kanttarellit sitkistyy kuivattaessa, se on tosi. Neste imeytyy liotettaessa kehnosti varsinkin, jos ovat liian kuumalla kuivattu ja onhan tuo kuivurin nappi ollut väärillä lukemilla. Leikkaamalla kuutioiksi olen saanut parempaa tulosta kuivaamalla kuin sienet repimällä suikaleiksi. Pannulla omassa mehussaan paistaessa pakasteeseen laittaessa myös on parempi hieman karkeampi kuin hyvin hieno sienisilppu.

Ja sitten , muistan lukeneeni jonkin marttojen ohjeen , ettei kannata pakastaessa ihan kuivaksi haihduttaa kantarellejä , ihan toimii , siinä liemessähän ne aromit lilluu :slight_smile:

Kiitos neuvoista, jotain siihen suuntaan ajattelin itsekkin

Tämä piirakka on aivan mielettömän hyvää

Suppilovahvero-poropiirakka

Pohja:
- 100 g voita
- 560 g vehnäjauhoja (8 dl)
- 3 ti leivinjauhetta
- 3 dl maitoa

Täyte:

- 300 g suppilovahveroita, kanttarelleja tai mustia torvisieniä
- 100 g purjoa
- 2 rkl voita
- 100 g kylmäsavustettua poroa
- 5 rkl persiljasilppua
- 200 g kermajuustoa
- 3 dl kuohukermaa
- 4 munaa
- mustapippuria (ja suolaa)
- (100 g sinihomejuustoa)

Pohja: Nypi voi vehnäjauhojen sekaan ryynimäiseksi ja lisää muut aineet. Sekoita taikinaksi ja kauli se uunipellin kokoiseksi levyksi leivinpaperille.
Niksi: Pyyhi pöytä kostealla pyyhkeellä niin leivinpaperi pysyy paikoillaan.

Puhdista sienet ja puolita ne. (minä pilkon) Puolita purjo ja pese hyvin. Leikkaa viipaleiksi. Paista sieniä ja sipulia voissa kunnes neste on haihtunut. Laita uuni kuumenemaa 200 asteeseen.

Leikkaa kylmäsavuporo pieniksi kuutioiksi ja hienonna persilja. Sekoita keskenään.
Levitä sieni-sipuliseos ja porokuutiot pohjan päälle. Raasta juusto ja sekoita se maidon, kerman ja munien kanssa. Mausta mustapippurilla ja tarvittaessa suolalla.
Kaada seos piirakan päälle ja paista noin 30 minuuttia, kunnes täyte on hyytynytja pinta saanut kauniin värin. Silppua päälle persiljaa halutessasi.

Voit maustaa piirakan sinihomejuustolla. Laita kerma-maito-juustoseoksen joukkoon.

Tuo on hyvää! Suppilovahveroita tai suppiksia ja tatteja, kehnäsientä, vähän mustatorvisientä. Yhdessä ohjeessa tuohon laitetaan maidon tilalle kermaa ja juustoraastettakin tulee yhteensä 3 dl taikinaan ja täytteeseen, kolesterolipommi on semmoinen. Savuporon tilalla voi käyttää palvikinkkua, Korpelan suussasulavat on valmiina viipaleina. 

Oi nam, kuullostaa hyvälle, tätä kokeilen oitis! Savuporoa saa muuten rouheenakin, vois olla kätevää tässä ja niksi leivinpaperin paikallaan pysymiseen tuli myös tarpeeseen:-)

Meidän kaupoissa on vain niitä savuporoviipaleita mutta kyllä se niistäkin onnistuu. Kaloreita on rutkasti mutta tyhjästä ei kyllä hyvää saa vaikka itkis. Korpelan tuotteen näin kankaanpääläisenä ovat minulle hyvin tuttuja ja mainioita kaikki. Juuri ostin Korpelan savukinkkuviipaleita leivän särpimeksi.

Keventää voi ken haluaa mutta minä panttaa kalorit jossain muujssa ja syön ihan kaikilla kaloreilla leivottua.