Tilli85, odotteletko sen pari viikkoa että marinoituvat vai onko nuo nopeammin jo syötävissä ? (Siirsin tuon reseptisi tänne muiden sienireseptien joukkoon talteen.)
Mie oon parisen viikkoa odotellut enn kuin olen alkanut herkuttelemaan =)
(85 dl? Iso satsi
Hyvä että joku oikolukee, kiitos heksu että huomautit virheestä. Pilkku näytti puuttuvan eli 8,5 dl purkki on tietenkin kyseessä. Sienien määrästä reseptissä ehkä olisi pystynyt päättelemään purkinkin koosta jotain. Poistin sen reseptini ja laitoin uudelleen, nyt ilman kirjoitusvirhettä.
Jättiherkkusienet olivat tarjouksessa 0,99 e kilo. Ostin pussillisen (660 g) ja siitä tuli juuri passeli satsi tähän reseptiin:
MARINOIDUT HERKKUSIENET<O:p> </O:p>
- Herkkusieniä n. 600 g
Viipaloi sienet reilun puolen sentin viipaleiksi siten, että jalka jää paikoilleen keskimmäisissä siivuissa. Ryöppää viipaleet siten että laitat ne kiehuvaan veteen ja kun vesi alkaa uudelleen kunnolla kiehumaan, kaada ne lävikköön.
Marinointiliemi:
1 dl persiljaa tai basilikaa tai rakuunaa ( tai kaikkia yhteensä tuo määrä) hienonnettuna
0,5 dl ruohosipulia
0,25 dl juoksevaa hunajaa
1,5 dl öljyä
0,5 dl balsamiviinietikkaa (tein valkoviinietikasta kun oli vain sitä)
2 valkosipulin kynttä murskattuna
1 tl suolaa
1 tl sokeria
1 tl rouhittua mustapippuria
Kiehauta liemi. Laita sienet tölkkiin (n. 8,5 dl kokoinen lienee paras) kaada lähes kaikki liemi päälle. Sekoita liemi yrtteineen lusikalla kunnolla sienien joukkoon. Kaada loput liemestä pinnalle jotta sienet peittyvät kokonaan. Huom: Itse jouduin käyttämäni lasitölkin koosta johtuen lisäämään vielä hieman nestettä jotta purkki täyttyisi kokonaan, käytin tarkoitukseen 1 dl verran sienien ryöppäyslientä.
Marinointiaika lienee se normaali min. 2 viikkoa. Olen reseptin netistä kopioinut joskus, luulin että täältä pentistä mutta haulla ei löytynyt joten kirjoitin sen tänne nyt myös.
Herkkusieniin saa makua, kun laittaa vähän vaikka keitettyjä korvasieniä, kanttarellejä tai muita maukkaita sieniä joukkoon. Ei ehkä päde marinoituihin sienii,n mutta niihin muihin sienisooseihin ja keittoihin tepsii.
herkusienistä mie tykkään kaikista eniten kun ne täytetään vaikka juustoilla ja pekonia päälle kiertäen se vasta on herkkua uunissa tai grillissä laittaen
Kenellä olisi hyvän sienisalaatin ohje, sellaista kaipailisin. Rouskuja löytyy ryöpättynä pakkasesta, niistä pitäisi joulupöytään saada maistuva sienisalaatti tehtyä miniä kun siitä tykkää.
Teen suolatuista rouskuista seuraavasti:
3 dl suolasieniä
1 prk creme fraiche 12%
1 dl vatkattua kermaa
sitruunamehua tai (valkoviini)etikkaa tai molempia maun mukaan (mä laitan molempia)
rouhittua mustapippuria (ja valkopippuria)
voi koristella ruohosipuli- ja/ tai persiljasilpulla (ei välttämätöntä)
Nytkin on jääkaapissa ja sai viikonloppuna aika hyvät arvosanat. Ohje on hesarista ja saattaa löytyä vielä netistä.
Etkö trekooli laita siihen yhtään sipulia ? Muistelen että joissain syömissäni sienisalaateissa on ollut reippaastikin silputtua raakaa sipulia. Tuo ohjeesi vaikuttaa kyllä maistuvalta, säilyykö se hyvänä (maku sekä ulkonäkö) jääkaapissa muutamia päiviä ?
Minunkin sienisalaattiini kuuluu suolasienien lisäksi ehdottomasti raaka sipuli, sitruunamehu ja creme fraiche. Mitään muuta se ei välttämättä tarvitsekaan.
Reilusti raakaa sipulia joukkoon, joskus olen sipulit hieman kuullottanut voissa ensin, ei kyllä siitäkään hassumpaa tule. Itse laitan kermaviilisoosin, kun en ole rasvaisiin salaatteihin tottunut.
Nuu, suolaa ne sienet näppituntumalla (laita hienoa merisuolaa joukkoon ja sekoittele). Lisäksi tarvitset sipulia, voi olla jotain miedompaakin. Silppua sipuli ja sienet, kastikkeeksi vaikka creme fraichea tai kermaviiliä.
Kiitos kaikille, eiköhän noilla ohjeilla maistuva sienisalaatti synny
Joulun sienisalaatti!!!
3dl ryöpättyjä sekarouskuja
1dl vatkattua kermaa/creme fraichea (täydet rasva prossat!!!)
1prk kermaviiliä
mustapippuria
raakaa sipulisilppua
Hmmm, varoisin tuota pippuria - ei ainakaan liikaa kuten äitini oli laittanut.
Laitan aina sienisalaatin pakastetuista haaparouskuista. Sulaneet sienet siivilään ja lusikalla puristan nestettä paljon pois (ei tuu hyvää,jos ei purista). Sitten monitoimikoneella silpuksi. Ei saa päästää liian pieneksi silpuksi,muuten tulee sienisalaatista limaista mössöä. Raakaa sipulia silputtuna (ehkä puolet sienten määrästä, maistaen selviää). Sekaan kermaviili ja creme fraiche. Varovasti valkopippuria ja viimeiseksi suolaus maun mukaan. Vasta seuraavana päivänä on parhaimmillaan. Minusta sitruunat ja etikat pilaa koko homman.
Meillä sienisalaatti on se joulun "must-juttu".
TIETYSTI YKSI SIPULI OIKEIN HIENOKSI SILPUTTUNA, ulkomuistista nopsaan tässä töiden välissä naputtelin ja jätin tietysti toisen pääraakaaineen pois. No oneksi jo tuli muilta paikkauksia. Mielestäni sitruuna ja valkoviinietikka ovat ehdottomia mausteita, mutta kannataa lisäillä maistelemalla sopiva määrä. Saa varoa, ettei mene kieli saman tien, niin hyvää on
Olisiko salaattia mahdollista tehdä kuivatuista sienistä? Mulla on taas suolasienet pilalla.
Tuomipihlaja on oikeassa tuosta puristamisesta. Mitä kuivempi sieni sen parempi salaatti Minä kiehautan sienet sulaksi, sitten puristan ne harson (tai viinikankaan) läpi oikein kuiviksi ja sen jälkeen hakkaan laudalla kokkiveitsellä pieneksi silpuksi. Siihen suola ja sipuli pieneksi hakattuna. Sellaisenaan säilyy hyvin seuraavaan päivään, jos haluaa tehdä esivalmisteluja siis… Tunti-pari ennen tarjoilua kevyesti vaahdotettua kermaa (tai osa creme fraichea) sekaan, maun tsekkaus ja nam
Säilyy pari päivää jääkaapissa, kun ei pidä liian pitkiä aikoja lämpimässä. Yleensä otankin vain pienen määrän kerraallaan pöytään ja lisään tarpeen mukaan, silloin suurin osa on viileässä pidempään.