Reseptejä villiyrteistä

Voikukka  on todella monikäyttöinen.

Tässä kuitenkin resepti voikukannuppukapristen tekoon:

50g (1-2dl) tuoreita voikukan nuppuja ilman varsia

0,5 tl merisuolaa

2,5 dl valko- tai omenaviinietikkaa

Karkeaa merisuolaa

Lado nuput lasipurkkiin, lisää suola (se puol tl) ja peitä viinietikalla.

Laita jääkaappiin ja anna vetäytyä 1-2 viikkoa.

Siivilöi viinietikka pois, anna nuppujen kuivua hieman vaikkapa talouspaperille levitettynä.

Laita puhtaaseen lasipurkkiin sentin verran karkeaa merisuolaa, sitten sentti voikukannuppuja, sentti suolaa, sentti nuppuja jne. Viimeiseksi kerrokseksi suolaa.

Anna olla huoneen lämmössä 3 kuukautta.

Tähän käy myös pehmeät krassin nuput (jos joku niitä raaskii ottaa…).

Tämäkin ohje on Hyötykasviyhdistyksen Pähkylästä. Minä pidän kapriksista, joten tätä ohjetta on ihan pakko kokeilla, sehän on lähes ilmainen ja varmasti luomua, kun omasta pihasta kerää voikukan nuput.

Alkuperäinen kirjoittaja: tagetes

Voi ihanaa, että laitioit tuon ohjeen:D!

Katoin tänään sitä kokkiohjelmaa ja siinä tehtävä antaja juuri mainitsi kotimaisen kapriksen:D!

-Nyt sitten vaan haalimaan saasteettoilta mailta voikukan nuppuja!

Löysin vahingossa sivun, jossa on helppoja villiyrteistä tehtäviä salaatteja ym, yksinkertaisia ruokia.

Linkki

Löysin tällaisen sivuston. En ehtinyt vielä tutkimaan, mutta vaikuttaa lupaavalta. Asiaa villiyrteistä ja reseptejä niistä. http://www.hortoilu.fi/

Muistakaahan kokeilla nokkoskeittoa kun maasta alkaa nousta uusia, tuoreita nokkosen lehtiä. Kerää nokkosia noin litran verran (enemmänkin saa olla, keitto vie kielen mennessään!), älä mielellään ota varsia. Kannattaa ottaa kumikäsineet ja keittiösakset ja niillä siivota varret pois jo keruupaikalla.

•1 l pieniä nokkosen lehtiä ja versoja
•vettä
•2 rkl voita
•3 rkl vehnäjauhoja
•2 dl nokkosten keitinlientä
•1 kasvisliemikuutio
•3 dl maitoa tai ruoanvalmistuskermaa
•ripaus suolaa ja valkopippuria

Huuhdo nokkosenlehdet ja kiehauta ne vedessä n. 5 minuuttia. Kaada keitinvesi ja nokkoset siivilän läpi, ota keitinvesi talteen. Silppua tai hakkaa nokkoset hienoksi.

Sulata voi kattilassa. Lisää jauhot sekoittaen ruskistamatta. Sekoita edelleen ja lisää ensin kasvisliemikuutio ja keitinliemi. Sekoita, kunnes liemikuutio on liuennut. Lisää sitten maito tai kerma. Sekoita joukkoon nokkossilppu. Mausta ja kiehauta.

Jos haluat, lisää keittoannoksen pinnalle puolikas keitetty muna.

Voin vakuuttaa, että jos pitää pinaattikeitosta, niin nokkoskeiton maku on potenssiin kymmenen! Niin herkullista se on.

Leskenlehden lehtiä on voi käyttää  salaatteihin ja kääryleisiin ihan kaalin ja salaatin tapaan. Tässä  yksi resepti: 

Leskenlehtikääryleet

Kiehauta puhtaat lehdet  pehmeiksi. Valmista täyte ryyneistä (riisi, ohra tai kaura), sipulista, nokkosesta ja tillistä. Käristä ryynit ja silputut sipulit ja yrtit  kevyesti pannulla. Keitä käriste puuromaiseksi maidossa,  suurusta korppujauholla tai perunajauholla ja munalla. Mausta oman maun mukaan. Halutessasi voit lisätä mukaan  soijarouhetta tai jauhelihaa. Kääri täyte leskenlehtiin kaalikääryleen tapaan ja paista uunipannulla kypsiksi.

(resepti Toivo Rautavaaran kirjasta Mihin kasvimme kelpaavat)

Teittekö tagetes ja Irsa noita kapriksia? Miten ne säilyvät, suolassako…?

Ajattelin itse kokeilla tätä ohjetta: Mun idoli? – Voikukkakaprikset | Perjantaikokin blogi

Tein ja voi että ne on/oli hyviä! Hiukan on vielä jäljellä, odotan sopivaa hetkeä nauttia niistä =), ennen uusien tekoa.

Ohhoh, vai voi leskenlehtiäkin käyttää ruuaksi! Minä olen luullut niitä myrkyllisiksi.

Reseptejä ajankohtaisesti karhunlaukasta löytyi:
Bärlauch Rezepte - die besten Rezepte 2024 | Chefkoch

Ja siitä käännetty KARHUNLAUKKADIPPI
10 lehteä tuoretta karhunlaukkaa
250 g rahkaa
100 ml kermaa
1 hienonnettu valkosipulinkynsi
suolaa
Tehosekoittimella pyreeksi. Sopii grillatuille juureksille ja perunalle.

Tällaisen löysin, en ole tehnyt.

Nokkosohukaiset:

1 1/2 dl kuivattua ja jauhettua nokkosta
5 dl maitoa
4 dl hiivaleipäjauhoja
2 kananmunaa
1 tl hedelmäsokeria
2 tl merisuolaa
1 rkl öljyä
Sekoita jauhot ja 2 dl maitoa hyvin. Lisää sitten loput maidosta ja muut ainekset.
Anna taikinan seistä noin tunti ennen paistamista. Paista kuumalla ohukaispannulla
pieniä lettuja ja tarjoa puolukkahillon kanssa.

Kävisköhän jauhoiksi tattarijauhot?

Vahvistava tee:

Keitä 1 rkl kuivattua nokkosta teekupillisessa vettä 5 minuuttia.
Juodaan kaksi - kolme kupillista päivässä.

Tagetes, millaiset nuput siihen voikukkakaprikseen kerätään? Ihan vihreät nupun alut vaiko sellaiset vähän isommat joista ehkä jo pikkuisen keltaista pilkottaa? Vaiko vielä isommat muttei vielä kuitenkaan auenneet? Nyt on kaikkia noita variaatioita ja meinasin kerätä satsin, mutta tuota tietoa kaipailen ennenkuin siirryn keräilyhommiin.

Kyl mää keräsin ihan vihreät (eli ei yhtään auki) ja sit niitä, joissa pilkotti ihan just havaittavaa keltasta.

Ne jo vähän enemmän keltasta -nuput on hyviä kevyesti voissa paitettuna, varsinkin ku ei jätä yhtään vartta, ettei tuu karvasta makua niinpaljon. Ku sitten taas ne jo kunnolla melkein auki nuput ja tietysti kukat ei pysy kasassa paistaessa. Tosin ne menevät hyvin salaatissa, siis se keltanen osa.

Kiitos tiedosta ! Ei muuta kuin keräämään :slight_smile:

Olen kanssa viimepäivinä ajatellut Tagetesin kaprisreseptiä, mutta on vielä ajatuksen tasolla. Vähän liikaa hommaa taas, että ei meinaa kerkiä tollaisia tosi mukavia juttuja. Voi, kun menee aika ihan liian nopeasti! Kerro sitten Nuu, tuliko hyviä kapriksia. Voi kuitenkin olla, että jää minulla vain haaveeksi.

Tällaiseen reseptiin törmäsin:

Kesäkurpitsa-voikukanlehtisalaatti

noin 4 dl ohuita kesäkurpitsaviipaleita
1,5 dl voikukanlehtisuikaleita
1 dl vihersipuliviipaleita
2 tl viinietikkaa
1 tl sokeria
1 dl kermaviilia tai ranskankermaa
suolaa, pippuria, kuminoita

Kesäkurpitsa kuoritaan ja leikataan mahdollisimman ohuiksi viipaleiksi. Viipaleet nostetaan kuivumaan talouspaperin päälle noin tunniksi. Voikukanlehdet huuhdellaan, keskiruodit poistetaan. Lehdet suikaloidaan. Kaikki aineet sekoitetaan salaatiksi

Tuomipihlaja tossa kyseli niistä voikukannuppukapriksista joita tein. Vastaus vähän viipynyt :slight_smile: Ne ei minulla onnistuneet, olivat niin järkky suolaisia ettei voinut syödä :frowning:

Äitienpäivänä mulle tulee tänne vähän sukua vierailulle ja kahvittelemaan ja aattelin että olis kiva tehdä jotain missä on nokkosia mukana. Leivon jotain makeaa ja jotain suolaista. Siihen suolaiseen vois käyttää nokkosta. Onko hyviä ideoita ?

Eiköhän nokkosta voi laittaa ryöpättynä melkein mihin vaan suolaisen piirakan täytteeseen mukaan.

Minä tykkään eniten nokkoslätyistä ja nokkoskeitosta. Ne nyt ei kuiten mitään leipomusta ole. Hmmm... tämä on ainakin tosi hyvä (jos haluaa lihaisan, niin kana on aika pop):

Pohja:

100g maustamatonta tuorejuustoa

100g voita

3dl jauhoja

1tl leivinjauhetta

Täyte:

150g pinaattia tai nokkosta

2 munaa

2dl kermaviiliä

2 valkosipulin kynttä

150-200g fetaa

+Mausteita (esim. suola, timjami, mustapippuri)

Päälle:

kirsikkatomaattia, paprikaa

juustoa (esim. lampaanmaito)

225 asteessa 15-20min