Keltainen retiisi “Helios” on itänyt Kylvetty viikko sitten, nyt jo monta komeaa lehtiparia näkyvissä. Uusi tuttavuus, toivottavasti kasvaa kauniita retiisejä.
Tänään laitoin ekat retiisit kasvamaan styrox lootaan. Tän ketjun luettuani kiikutankin pikimmiten ne varjoon Ehkä ens vuonna on jo sitten pieni kasvimaakin…
Mä söin eilen kesän ensimmäiset retiisit. Lajikkeena muistaakseni cherry belle. Ihania olivat. Maukkaita ja “tulisia”…
Kolmea lajia retiisejä
Littelin ylisuuria retiisejä mansikkamaan väleihin. Siinäpähän pitkänokat otavat opikseen?
Miltä rettiisi maistuu, ja onko helppo kasvattaa? http://global.ebay.com/Watermelon_Radish_Sweet_and_Delicious_Seeds-_150/170563549186/item törmäsin iibeissä tollaseen! Vesimeloniretiisi, pakko ostaa kokeiluksi
Kirpakka on, varmaan yksi helpoimpia ja nopeimpia kasvattaa.
Eikö sienestäjä ole koskaan maistanut retiisiä? Laita ihmeessä keväällä kasvamaan
Mä en tykkää yhtään retiisin mausta,…koristeena kiva!
Toinen “eikäy” on rucolasalaatti!
No tilasimpa jo ton vesimeloiniretiisin siemeniä. Jos ei mulle maistu niin annan mummulle :>
No hyi yök maistoin mummulla retiisiä, hyi.
Ei niitä pelkästään syödä;)
Me ollaan äitini kanssa mietitty että miksi retiisit lapsena oli hyviä ja nykyään ei? Oon kokeillu ainaki 3 eri lajiketta ja montaa eri tapaa niiten kasvatuksessa
En minäkään onnistu saamaan aikaan syötäviä retiisejä, vaikka kuinka kastelisin ja hoivaisin, olen jo luopunut, aina sama hirvittävä polttavan kirpeä maku, viitsi lapsia pelotella niillä.
Ukkini kokeili kerran retiisinkasvatusta, mummoa tulokset myhäilyttivät pitkään… no mitä ku ne saivat kovasti apulantaa ja kasvoivat suuriksi, olivat kovia kuin puunuijat ja kamalanmakuisia…
Mula retiisinkasvatus on onnistunut muuten, mutta kaikki meni parempiin suihin eli madot valtasivat niin retiisit kuin nauriitkin. Mikähän niihin tepsisi.
Minusta retiisin tulee ollakin polttavankirpeää:-)
Minä jo ostin niitä retiisejä sitten kaupasta tarkistaakseni, että ovatko nekin liian polttavia. Oli ne. Onkos kukaan käyttänyt niitä retiisin siemenpalkoja? Miten niitä kokataan ja miltä maistuvat?
palkoretiisi-ketju lienee vanhalla puolella
ihan vain kolme mainintaa/juttua löytyy täältä uudelta
Minusta kaupan retiisit eivt ole ihan niin väkeviä, kuin itse kasvatetut. Voisiko valo-olosuhteilla olla jotain tekemistä asian kanssa. Retiisejä voi siivuttaa jäävesikulhoon, jolloin kirpeys saattaa tuntua vähemmältä.
Minä kasvatin viime kesänä palkoretiisiä. Valtavan turvonnu juuriosa, suuret lehdet, yli metrin korkuinen kasvi ja rönskänen kasvutapa.
Ei tarvinnu sen kummempaa hoitoa, eikä kastelua.
Jos palot poimi liian pieninä, puraisi ikäänkuin tyhjää. Jos taas odotti liian kauan, jäi sambalit ja tabascot kyllä kakkoseksi. Liian isoilla myös tuntui muodostuvan sitkeä kalvo palon sisäpuolelle.
Oikeaan aikaan onnistunut sadonkorjuu ei kuitenkaan ollut mielestäni odotuksen väärtti, palko maistui rikkaruoholle. Syötiin tietenkin raakana (ei maistunut lapsille) ja kokeilin nopeaa kiehautusta ja napostelua voisulan kanssa. Siinä maistui vain voisula.
Mauttomana, hankalana kerättävänä ja tilaa vievänä en viitsi sitä enää kasvattaa. Mutta kokeilun arvoinen se kyllä oli (voi sitten sanoa, kun joku sitä hehkuttaa ja ihmettelee, että “minä tiedän” =DDD!)
Jaa, no eipä nyt innostakaan sitten :). Palkoretiisi oli nyt kuitenkin sitten eri lajike, entäs ne palot, jotka tulee ihan tavalliseen retiisiin? Meillä on aina retiisit tainneet jäädä maahan, aika röiskäleitä niistä sitten tuleekin. Joku vuosi ne oli ruusupuskan alla ja joku luuli perennaksi.