Retiisi, Retikka, Raphanus sativus

Mulla onnistuu retiisit aikain keväällä kasvihuoneen lämpöpenkkiin harson alle kylvettynä. Silloin niistä kasvaa nopeasti meheviä eikä kovin kitkeriä.

Hieman kitkerämmät menevät hyvin ns itkettämällä eli siivuttaa ja ripottaa vähän suolaa päälle, odottaa vartin, laittaa kannen astian päälle ja ravistaa ja syö sitten ne retiisit. Suolainen etikka-kastike (esim valmis ranskalainen salaatinkastike) poistaa jostain syystä myös sitä poltetta ja kitkeryyttä.

Parina vuonna mulla jäi retiisit avomaalle keräämättä ja kun sitten tekivät palkoja niin keräsin niitä muiden vihannesten mukana wokkiin. Ei jättänyt tarvetta kasvattaa niitä erikseen sitä varten muttei kyllä ollut mitenkään epämiellyttäväkään kokemus.

Retikkaa kylvin joskus viherlannotteeksi kun tiesin niistä kasvavan aikamoisia puskia. Ne eivät meillä ole koskaan onnistuneet syöntiä ajatellen, mutta kompostintäytettä niistä saa kyllä reilusti.

Noh, voi olla hassu kysymys mutta voisiko retiisistä saada satoa jos laittaa multaan kokonaisen retiisin? Ostin kaupasta juuri nipun retiisiä.

…hyvällä tuurilla saat runsaan siemensadon:-)

Onko retiisi ja retikka sama kasvi, otsikko vaan pisti silmiini. Olen pitänyt retikkaa semmoisena vaaleana pitkänä juureksena?

on retikoita muunkin mallisia ja värisiä. eivät ne kuitenkaan retiisejä ole

Hmm, luettuani jutut läpi, käsitin, että voisin kaiketi kylvää jo Retiisit.
Mutta itääkö siis jo nyt, jos tuolla parvekkeella on öisin n.+4-6C ja päivisin voi vaihdella PALJON, riippuen paistaako aurinko vai ei, jos ei niin n.+8-10C ja jos paistaa saattaa kohota +20C.

Mulla aikalailla samoin kuin paapelolla, jos aurinkoista, voi lämpötila nousta kahteenkymmeneen tai ylikin ja jos pilvistä, silloin kaiketi noin kymmenen, ei ole mittaria niin ei voi ihan varmaksi sanoa.

Mai-lee:Voisi sitten ehkä kokeilla parilla retiisillä mitä tulee :wink:

Minäkin nyt laitoin tulemaan ja jos ovat hirveitä, niin sitten nakkaan vesilinnuille :smiley:

Alkavat laarissa kasvavat retiisit näyttää melkein valmiilta :slight_smile: Viikon päästä ajattelin tempaista yhden ja katsoa miltä näyttää ja maistuu.

Ei jaksettu ensiviikolle odottaa, joten annoin pojan kerätä rakkaat itse kasvattamansa retiisit pois. 
Luvatunlaisia tuli, pieniä ja mietoja, hirmuisen hyviä. Ja vaikka kuumuutta oli vaikea pitää loitolla parvekkeella, niin eivät olleet lainkaan kitkeriä tai polttavia

Jesta, yön aikana tullu nuput vesimeloniretiiseihin O_O

Jesta, kukkii O_O

Siis mitä ihmettä. Harvensin vesimeloni ja diakonretiisejä, siinä mennessä maistoin molemmista yhden kappaleen. Iha hirveä polte kielellä! Kuuluuko r etiisien oikeesti polttaa kieltä, vai tekevätkö ne sitä vaan pieninä?

En laittanut retiisiä ollenkaan, koska ei niistä  ainakaan meillä saa sen makuisia, että niitä kukaan pystyisi syömään. Mielestäni viimeksi annoin riittävästi vettäkin, mutta silti jäi syömättä. En edes pienenä silppuna tahdo salaattiin laittaa.

Muistanko ihan metsään, vai oliko niin, että paahde pahentaa polttavaa makua retiiseissä?

Mutta muutenhan retiisit kyllä on muutenkin aika tujua tavaraa, ei niitä oikein sellaisenaan voi syödä, tai minä ainakaan. Ohuena viipaleena (höylättynä esim.) vähäsen kun salaattiin laittaa niin antaa kivan potkun, mutta isompana/paksumpana palana, ei kiitoksia :smiley:

Nuo minun kasvattamat oli tosi hyviä kyllä, vain hieman kihelmöi kielellä.

Nyt kaivattais niitten kommentteja, jotka ovat onnistuneet kasvattamaan mietoja retiisejä. Meilläkin oli niitä usein kesämaalla varsinkin lasten ollessa pieniä, mutta mielestäni en koskaan saanut niistä oikein hyviä. Viileänä ja sateisena kesänä olivat miedompia kuin paahteisena. Nyt vähän viisastuttuani olen päätynyt arveluun, että ongelma on sama, joka on vaivannut mm. pinaatin ja tillin viljelyäni, eli liian läpäisevä maanlaatu. Vaikka maa on ravinteikasta ja multavaa, on se kuitenkin perustaltaan hietamoreenia eli vesi horahtaa siitä läpi ihan liian nopeasti ja tietyt kasvit protestoivat maullaan tai tekemällä vähän ja pieniä lehtiä. Toiset taas tuntuvat olevan elementissään, mm. vaativat kaalikasvit pärjäävät hyvin.

Savimaan omistajat, kertokaapa saatteko parempia retiisejä. Jos olisin nuorempi, tekisin kokeita kasvattamalla retiisiä, tilliä ja pinaattia erilaisissa kasvualustoissa. Kunnen ole, täytyy turvautua kokemuksiin.       

Ne mun retiisit on savimaassa saaneet sen kauhean polttavan makunsa. Mutta kyllä savimaakin kuivuu jos ei alkukesästä lainkaan sada.

Jos olen lisännyt pilkottuihin väkeviin retiiseihin ja retikoihin hiukan rypsiöljyä, niin silloin on ‘polttavuus’ vähentynyt ja ‘retikkasalaatti’ on tullut syödyksi, vaikka ilman öljyä kyllä jäisi syömättä.

Hitsi kun jäi isoretiisin siemenet ulkovajaan pakkasen armoille, enkä tähän hätään löytänyt kaupasta kuin tavallisia siemeniä.

Oisko nuo tykänneet pakkasesta huonoa ja laitanko mullan suojaan?