Reunuspäivänkakkara , Chrysanthemum parthenium

Ei sekään keltalehtinen reunuskakkara mikään matala ole. hämääviä nimiä ehkä.

Iiris-kukalta saatu limelehtinen reunuspäivänkakkara talvehti ja kukkii nyt kauniisti.Kiitos vielä siitä. Siemenestä kylvin talvella 3 erilaista missä on kukkanuput.Kurpan siemenkirjeestä ottamastani lajikkeesta on kasvanut aikamoinen puska täynnä kukkanuppuja.Näistä iiris-kukan ja Kurpan lajikkeista pidän kovasti. Onko toivoa että talvehtivat vai pitäisikö kerätä siemeniä?

Asarina. Siementaimia löytyy keväällä runsaasti, joita on sitten helppo siirtää sopivalle paikalle. On mulla varmaan joskus talvehtinutkin, mutta kun antaa siementää, niin takuulla löytyy monta keväällä. Ei tarvitse siemeniä kerätä.

Nämä selvisivät viime talvesta, vaikkei olis tarvinnu kun tykkään enempi siitä jossa on terälehdet.

Kiittämätön minä :)

kuva

kuva

Hankalinille Kiitos siemenistä !

Mun ehoton suosikki,monivuotinen.

Mulla ei ole ollut reunuspäivänkakkaraa pariin vuoteen, mutta nyt kun mylläsin kukkapenkkiä, niin siementaimia on noussut joka paikassa.

Reunuskakkara käy koko kesän kirjaimellisesti reunuksena , tai maanpeittona.
Siementaimia on aivan mattona ja ne ei välttämättä ees kerkee kukkimaan.

Onpa ne ihania. Meni hankintalistalle samantien.

Minulla kasvaa näitä.

Tykkään myös reunuksista. On kiitollinen kasvaja ja kukkija. Muutama taimi meni tänä vuonna ihmeellisen sykkyrälle, joku tuholainen hyökkäs. Limeä ei vielä ole ollut, eiköhän sekin joskus ilmaannu. Mykeröiset miellyttää eniten, muistuttavat kivasti koreakärsämöä.:thought_balloon:

Snowball

Siemenkirjeestä saadut limelehtiset eivät varmaan ehdi kukkia, mutta toivottavasti talvehtivat.

Tässä taitaa olla kolme erilaista versiota.

Reunuspäivänkakkaraa kukkapenkin reunassa…

… ja lehtikompostissa  :slight_smile:

Ihania syksyn kukkijoita. Minullakin kolmea hiukan erinäköistä kukintaa pienin eroin.

komiasti kukkii nyt viime vuonna siementäneet reunuspäivänkakkarat…toisaalla varjosassa ei ole nuppuakaan näkyvissä.

Talvehtinut reunuspäivänkakkara alkaa kukkimaan Rayalta saadun loistotädykkeen seurassa :smiley:  Kyllä tykkään.

Sama puska pörhistelee verikurjenpolven kanssa

Tämä oli 100% varmasti viime kesänä yksinkertainen. Nyt osa talvehtineista tällaisia ja osa simppeleitä. Siementaimiakin löytyy riittämiin. Limelehtistä täytyy laittaa seuraavaksi.

Karvarilta siemenistä :green_heart: saatu reunuspietaryrttti/ päivänkakkara lime ilmestyi  mökillä siementaimena :+1:
Ruukutin hyvään multaan, karkoittanee itikoita