Sain äsken elämäni ensimmäisen palasen hirveä, ja myös keittoluun. Ikinä en ole hirvestä mitään valmistanut, mutta kerta se on ensimmäinenkin. Se palanen on niin iso että puolikkaan siitä ajattelin valmistaa ja puolikkaan laittaa pakkaseen. Keittoa ainakin teen koska on se lihaisa luunpalanen jo olemassa ja lisälihaa saan siitä isosta palasta tarvittavan määrän.
Laitoin lihan nyt jääkaappiin ja huomenna alan sitä käsittelemään.
Nyt olisi hieno hetki kunkin kaivaa ne omat hirvenlihan suosikkireseptit ja laittaa tänne ! Ja yleensä käsittelyyn liittyvät vinkit, varmaan niitä on kertynyt niille jotka ovat usein hirven lihaa käsitelleet ja valmistaneet.
+x[quote][/quote]Sain äsken elämäni ensimmäisen palasen hirveä, ja myös keittoluun. Ikinä en ole hirvestä mitään valmistanut, mutta kerta se on ensimmäinenkin. Se palanen on niin iso että puolikkaan siitä ajattelin valmistaa ja puolikkaan laittaa pakkaseen. Keittoa ainakin teen koska on se lihaisa luunpalanen jo olemassa ja lisälihaa saan siitä isosta palasta tarvittavan määrän.
Laitoin lihan nyt jääkaappiin ja huomenna alan sitä käsittelemään.
Nyt olisi hieno hetki kunkin kaivaa ne omat hirvenlihan suosikkireseptit ja laittaa tänne ! Ja yleensä käsittelyyn liittyvät vinkit, varmaan niitä on kertynyt niille jotka ovat usein hirven lihaa käsitelleet ja valmistaneet.
Luun lähellä liha on maukkainta, onnittelen. Hirvenlihakeitto ei perinteisen lihakeiton reseptistä poikkea. Lopputulos on herkkua, aromi tulee kuin itsestään. Vain suolaa, pippuria, sipulia, perunaa, lanttua ja porkkanoita laittavat perinteiseen hirviseuran soppaankin, varmaankin juureksia vähemmän kuin meidän huushollissa.
Puolet possua ja puolet hirvenlihaa vuokaan, suolat ja pippurit ja juurekset sekaan ja miedolla lämmöllä hautumaan, ostan lihan liikkeestä usein valmiina kuutioina. Enkä ole koskaan ymmärtänyt maidossa liottamista riistan aromin poistamiseksi.
Isä metsästää niin mulla pelkkää riistaa lihana. Pala sorkkasakin edustajaa uunivuokaan, lihaliemikuutio, vettä, mausteita (pippuria, worchesteria, laakerinlehti) ja sipulia mukaan ja kansi päälle. Kolme tuntia 150 asteessa ja se on siinä. Halutessaan voi kerman laittaa soosiin. Tätä syötän suvulle
Meillä mies meni tänä vuotena hirviporukkaan monen vuoden tauon jälkeen. Tämä ilta meni mulla siistiessä lihoja pakastusta varten. Ekasta satsista tein aika paljon jauhelihaa ja 4 kiloa paistia vietiin savustamolle.
Pakastetuista paisteista teen todennäköisesti palapaistia sianlihan kanssa. Jauhelihasta tein jo lasagnea eikä se maultaan poikennut vähärasvaisesta naudanlihasta. Huomenna paistetaan ulkofileepihvit ennenkuin poika palaa syyslomaltaan Ouluun.
Meillä liha on pääasiassa riistaa. Hirveä, jänistä ja harvakseltaan vesi- ja kanalintuja. Minä ja mieheni metsästetään molemmat, niin lihassa pysytään.
Ainoa riista mitä kannattaa maidossa keittää (tai no vedessä, ja kermaa kyytipojaksi) on sorsalinnut, jolla saa maksaisen maun pehmennettyä. Muulloin kyllä ei kannata, ellei erikseen halua kermaista kastiketta tehdä.
Hirvenlihasta voi valmistaa ihan mitä vain, mitä tekisi naudanlihastakin. Keittoluut on hyviä niin, että luita keittää n.3-4h, siivilöi, irrottaa lihat luista. Siivilöity liemi sitten keittoon tai mitä nyt haluaa tehdäkkään siitä, ja lihat toki mukaan. Vaikka perus mustapippurisuola on hyvää, niin hirvenlihaan sopii erittäin hyvin timjami, valkosipuli, salottisipuli ja riippuen ruuasta myös paprika. Ihan ykkönen on tietysti oluella maustettu käristys, ja katajanmarjaa jos löytyy. Perinteinen karjalanpaisti resepti, mutta hirvenlihalla. Niiiiin hyvää. Nyhtöhirvi padassa, ai saakeli kuola valuu jo. Todella hyvää on myös paisti pannun kautta pataan (voita, vettä hiukan, porkkanaa, sipulia, suolaa, pippuria, timjamia, hamaralla hiukan litistettyjä valkosipulin kynsiä pari, pieneksi silputtua pekonia) ja uuniin hautumaan hitaasti 8h. Toki kaikki perus arkiruoatkin taipuu maukkaasti, jauheliharuoat jne.
Toki omat kasvikset kruunaa kaiken.
Kesänlapsi, olisko sulla tohon oluella maustettuun käristykseen ohjetta olemassa ?
Entäs toi hitaasti uunissa haudutettu paisti, mikä on uunin lämpötila jos aatellaan tollasta 8 tuntia ?
Mulla on pakkasessa kaksi sellaista n. kilon palaa ja niistä jossain vaiheessa haluaisin jotain loihtia. Keiton jo teinkin ihan ensimmäisenä, huomasin että lihassa oli pienoinen maksan maku mukana. Tyypillistä hirven lihalle ?
Käristyksen haudutus onnistuu liedelläkin, jos uunilla on muuta käyttöä. Kansi päälle ja levy pienelle. Kokonaisen paistinkin voi marinoida oluessa, jos sattuu olemaan sitkeämpi tapaus. Murenee kummasti.
Muksut söi aikoinaan ne käristelihat jo suoraan pannulta
Siis joo, käryn haudutan levyllä aina. Mulla on semmoinen raskas mikähän kivipata se nyt on, joka kestää uunia, leivinuunia ja hellaa. Ei ota pohjaan, ja on kyllä todella hyvä.
Sydäntä kun käristää pannulla oikein ohuiksi lastuiksi, niin ne on napsittu huiviin ennenkuin on ruokaa voinut tehä siitä. Joillakin ajatus sydämmestä ällöttää, mutta ei se ole muuta lihaa kummempaa. Mitä nyt siloisempaa. Menee “sihtisuillekkin”. Tuli vain mieleen tuosta suoraan pannusta syömisestä.
Meillä paljon käytetty, vuosia sitten sukulaisilta saatu ohje hirvenlihasta.
1,5 kg palapaistia n. kolmen sentin palasina
kahden sitruunan mehu ja 200 g voita nokareina lihapalojen päälle, ei muuta nestettä
3 valkosipulinkynttä pilkottuina
oreganoa ja suolaa (suolaa vain vähän, kun voissakin on suolaa)
Uunivuoka tai pata (ei huokoinen)
Päälle tiivis kansi esim. alumiinipaperista
Puoli tuntia 300 astetta, puoli tuntia 250 astetta, 2-3 tuntia 200-175 astetta
Meillä kun tehdään puu-uunissa, asteista ei mitään tietoa eikä aikakaan ole kovin tarkka.
Olipahan mielenkiintoista, siis hirvenlihasta ruokaa. Olen huono kokki. Poika toi viime vuotiset pakastehirvenlihansa meille ja saman verran veljelleen. 2017 jauhelihat toi myös, että saan laittaa ne kissoille.
Minä teen hirven ja possun lihasta paistia ja se loppupaisti (kun liemi on syöty perunoiden kanssa) se sitä parasta onkin. Tilsin lihat haarukalla mössöksi ja herkutellaan se leivän päällä. Leikkeleitä emme syö mutta tuo on herkkua, eikä ole mitään lisäaineita.
Luisista lihoista tulee hyvää keittoa kun ensin paistaa niitä uunissa(suolaa, maustepippuria, valkopippuria) ja kypsät lihat irrottelee keittoon. Isoja luita ei kannata keittoon laittaa. Muuten normi lihakeitto juureksineen ja perunoineen.
Kunnolla paloitelluista lihoista saa vaikka miten hyviä ruokia. Parempaa kuin nauta minusta.
Joskus seuroissa ei osattu paloitella lihoja mutta nykyään kyllä tietoa taitaa jo olla saatavana miten ruho paloitellaan.
Sairaanhoitaja sano mulle että hirvenliha nostaa kolesteroli arvoja.
On mielenkiintoista lukea teidän riistaruuista.
Meillä kotikotona ei tehty koskaan riistasta ruokaa, ei ole minkäänlaista ”perintöä”.
Silloin ei kaupassa ollut myytävänä hirveä tai peuraa. Ne jotka teki riistasta ruokaa, metsästi, eikä sitä koskaan ollut myynnissä. Muistan pikkutyttönä kun oltiin tädin luona syömässä, hänellä oli hirvipaistia aina tarjolla. Se oli kyllä hyvää.
Hänellä oli iso puilla lämmitettävä leivinuuni. Aamulla laittoi ison padan muhimaan ja illalla siitä syötiin
Silloin kun mieheni metsästi ja linnusti, hän toi hirvenlihaa kotiin. Ne lihat kyllä jauhettiin jauhelihaksi ja lisättiin possun jauhelihaa. Yleensä taikinasta tehtiin lihamureke tai pullia.Pari kertaa toi myös sisäfileet ja sisäpaistit.
Peuranliha meni suoraan savustamoon. Peuranliha ei maistu minulle, siinä on minulle vieras maku.
Linnut perattiin ja laitettiin joko ”kokonaisina” pakkaseen tai sitten filet ja koivet.
Harmittavan vähän on kokemusta riistasta.
Karvari, olen ollut siinä uskossa että riistassa on paljon vähemmän rasvaa kun naudassa ja possussa…
Taisi nyt kyllä hoitaja puhua omiaan …?
Mä olen kasvanut hirvenlihalla. Isä metsästi ja meillä syötiin kotona lähes aina hirveä. Muutettuani pois kotoa hämmästyin kun kaupan jauheliha olikin vaaleaa ja mautonta . Joo, paistia, palapaistia, keittoa ja lihapullia siitä pääsääntöisesti tehtiin. Äitini ei koskaan lisännyt possua jauhelihan joukkoon, me tykättiin hirvestä sellaisenaan. Niin ja yksi kissa eli hirviruokavaliolla 20-vuotiaaksi
Peura on jäänyt vieraammaksi, ihan ok, mutta ei hirven veroista. Joskus isä toi myös sorsia ja ne maistuivat oikein hyviltä. Se jotenkin vähän maksamainen olemus (tai miten sitä nyt kuvaisi) sopii mun suuhun.
Onhan siinä hirvessäkin niitä rasvaklönttejä mutta kun lihat siivotaan pakastimeen niin ne leikellään meillä ainakin pois. Mitä muuta rasvaa jää niin tuskin siitä sairaaksi tulee sen enempää kun muustakaan lihasta.
Porosta en tiedä mitään. En ole käsitelly sen lihoja kun en tykkää sen lihan mausta. Maistellut olen. Ennen ravintoloissa herrat söi savuporoa ja se haju jo öklötti taljoilijana ollessa.
Rusakkopaistia odottelen mutta vielä juoksee metsässä.
Yllätyksenä tuli mullekki,en tiiä mistä tuo hoitsu oli tiion saanu.Totuutta en tiiä,näin mulle vaan todettiin.
Joku sano että kateuksissaan sano jos ite ei saa syyäkseen hirveä
Poroa meillä syyään pääasiassa,hirveä jos jostaki pala saahaan.
Poro minusta parempi maultaan,ei oo niin “kitkeränkarkea” ku hirvi.Koko ruhoja ollaan ostettu suoraan poromieheltä raakapaloina ja siitä ite palastelty ja vakumoitu.Nyt menny vuosi välissä ettei oo ostettu,lihan syönti meillä vähentyny rajusti.Syynä tuo kalan syönti.
Porosta saa tehtyä melekein mitä vaan,sekaan ite kasvatettuja juureksia,aina on tullu hyvää.
Lihaliemikuutioita en käytä koskaan missään,inhokki numero yksi.
Kivinalle,tehään jauhelihaa enkä oo laittannu mitään muuta lihaa sekaan.Meillä tykätään näin.
Oliko minkälainen kilohinta porolla?
Me tilattiin Sallasta puolikas poro. Ukko muisteli hinnaksi n.12-14€/kg. Valmiiksi vakuumissa, ja palat nimetty. Todella helppoa, kun syksyn joutuu muutenkin käsittelemään lihaa niin paljon. En tiijä onko kallis vai halpa. Millaiset hinnat Kemijärvellä on?
Huomenna jänismettälle aamusta. Jos sais pari pupua pakkaseen ootteleen Joulua.