Riistaruokia

Poro on hyvää mutta sitä ei etelässä saa kuin pakasteena. Hyvin harvoin on kaupassa muuten myynnissä.  Jäniksen lihasta en tykkää, en kovin montaa kertaa ole sitä syönyt mutta sen maussa on jotain josta en pidä. Muuten siistin näköistä ja rasvatonta  sen liha, tai ainakin on sellainen muistikuva!

Poronliha on mielettömän hyvää. Meillä ei sitä saa edes huippulihakaupassa. Tai saa jos tilaa ja sitten saa odotella.
Kauppias sitten soittaa kun voi noutaa… ei ihan tee mieli tilata kun pitäisi jollain tavalla suunnitella ruokia päiville.
Kauppias ei tiedä koska tulee, jos tulee.
Kun ollaan tehty jotain porosta, se on sitten sitä siivutettua vakuumipakattua ja järjettömän hintasta.
Joku tolkku sentään.

Jännä kun niin moni sanoo ettei tykkää jäniksestä. Vaikuttaako siihen se, että on niin söpö? :thinking: Jänis on sellainen ruoka, jota pitää valmistaa hyvin hitaasti. Muuten ei oo hyvä. Ja minusta vaatii melko hyvän maustamisen muutenkin. Pelkkä maustepippuri suola combo ei ole riittävä. Velipojalle tarjosin jänispataa, ja hän tuumasi, että on parasta mitä on koskaan syönyt. Vaikka etukäteen oli hyvin epäilevä tunnontuskissaan. :smile:

Kolusin nettiä vesi kielellä, tämmöinen kuin Deliporo.fi on mulle ihan uusi tuttavuus. Poronlihaa voi tilata verkkokaupasta, hinnatkin linkissä. Toimitus noutopisteisiin listattuihin eri puolille maata. Noutopisteet  ja reittikuljetus jouluun asti joka toinen viikko.  Noutopisteistä voi hakea pakastetut tuotteet. Neljä reittiä kulkee pohjoisesta etelään neljää eri reittiä, läntistä, itäistä ja kahta keskeltä (tietty päivä ja kellonaika). Kaloja, hillaa, sieniä, ja kuningasrapujakin näkyy listalla olevan. Pitänee kokeilla

Parasta riistalihaa mitä minä olen syönyt on orava. Ei mikään pikkuinen pihkaisia käpyjä syövä punaturkkinen kurre, vaan amerikkalainen pähkinöitä ja tammenterhoja ravintonaan käyttävä isompi harmaaorava. Metsästimme niitä USA:ssä ja paistoin oravat samaan tapaan kuin anoppini teki rusakosta. Palasina uunipataan ja voinokareita päälle runsaasti. Paistetaan miedolla lämmöllä, kunnes luut irtoavat lihasta.

Monenlaista riistaa karhusta oraviin on tullut kokkailua ja syötyä, mutta viime vuosina on saalis ollut lähinnä raitista ilmaa. Nyt alkaa pakastin täyttymään hirvenlihasta ja toiveissa on saada metsäkauriskin tänä syksynä. Minullakin on metsästyskortti, mutta taitaa taas metsästykseni tällekkin kaudelle jäädä vain pariin rusakkojahtiin. 

Eikö kukaan muu, kuin minä vaan, ruskista lihojen pintaa ennenkuin laittaa pataan.
Ruskistan lihan pinnan joko pannulla hellalla tai kovaan lämpöön laitan pellille uuniin. 
Sittä vasta maustan ja laitan nesteen ja lihat pataan hautumaan kypsäksi.
Hyvää tulee jäniksestä mutta rusakosta vielä parempaa.
Myös possun ja hirven lihapalat ruskistan pannulla pienissä erissä ennen pataan laittoa.
Samate ruskistan kokonaisen uunipaistin pinnan ennen kuin laitan muhimaan loppukypsennykseen.

Kesänlapsi,en tiiä tämän hetken hintaa täälä.Ku ollaan otettu poro pakkaseen ollaan ostettu se minun serkulta,just tuolta Sallan suunnalta.Viimeksiku otettiin hinta oli muistaakseni tuo noin 13 euroa.Nyt ei oteta poroa,pitää syyä nuot entistet ensin pois.

Tuohon lähemmäks Karvarin hintaa on joskus tullut poroa tilattua, paloteltuna, nimettynä ja umpijäässä, matkahuollon pikarahtina. On saanu vielä esittää toiveen minkä ikäistä elukkaa. Eikä ollu aitauksessa juoksutettua “ressilihaa”.

Ruskistan lihat aina ensin paistinpannulla. Keitin kattilallisen hirvenjauheluhasoppaa. Hyvää on.

Minä olen yleensä ruskistanut pataan laitettavat lihapalat ensin pannulla. Varsinkin crock-potilla se on tarpeen, kun siinä kestää lihan lämpeneminen muuten niin kauan. Semmonen omalla lämmitysvastuksella oleva haudutuspata on kyllä kätevä, kun padan voi jättää päälle moneksi tunniksi ja touhuta samalla muuta. 

Taas on mennyt kaksi iltaa leikatessa ja valmistellessa hirvenlihoja ruuanlaittoa ja säilöntää varten. Metsästä tuotu liha ei todellakaan ole patavalmista ilman aikaa vievää työtä varsinkin, jos ei ole taidoiltaan ammattimainen lihanleikkaaja. Onneksi mieheni on porukassa, jossa ruhon paloittelun tekee henkilö, joka leikkaa lihaa myös työkseen, niin palat on helpommin jatkojalostettavia. Tänään jauhoin kolme kiloa ihan punaista jauhelihaa, leikkelin kissoille saman verran kalvoisia paloja kuutioiksi ja pakkasin neljä kiloa paistin paloja savustamoon vietäviksi. Tästä erästä jätin pari kiloa paistia pataan laitettavaksi. Pahimmat jänteiset osat annoimme yhdelle metsästyskaverille koiraa varten jauhettaviksi. Tämä taisi olla viimeinen erä hirven lihaa tältä kaudelta, mutta on tuota jo tullut ihan tarpeeksi pakastimeen.

Pojan hirviseura on palkannut nyt kaksi vuotta ammatti lihanleikkaajat. Maksaa, mutta he ovat nopeita, kun on taitoa, metsästäjät saavat lihansa valmiiksi paloiteltuna ja siivottuna.

Minäkin eilen kauriin paistia paloittelin. Katsoin netistä ohjeita. kauriissahan on aika vähän lihaa. Ihan sopivasti onnistui. Tinteille kelpaa rasva.Nuorenahan sitä sikaa on paloiteltu ja olen vasikankin nylkenyt. Nykyään liha tulee kaupasta

Löysin  “jotain maukasta” blogin jossa oli mm. paljon reseptejä hirvenlihalle. Hirvenlihapullille siellä suositeltiin kaveriksi puolukkachutneytä perinteisen puolukkasurvoksen sijaan.  Kopioin reseptin ja laitan tänne jos joku haluaisi hirven kanssa sitä valmistaa.  Muscovadosokerin varmaan voi korvata jollain tavanomaisemmalla jota löytyy kaapista ?

PUOLUKKACHUTNEY

4 dl puolukoita (n. 250 g)
0,75 dl punaviinietikkaa
1/2 dl punkkua
1/2 punasipulia
1 dl muscovadosokeria
5 katajanmarjaa
1 laakerinlehti
kanelitanko

Keittele aineksia reippaalla lämmöllä kasaan, kunnes saat aikaan hillomaisen chutneyn. Poista laakerinlehdet ja kanelitanko. Jäähdytä ja vie tarjolle talven riistaruokien kanssa.

Appiukko tekee ite mustaherukka hyytelöä. Ai että se on hyvää hirven kanssa. 

Kesänlapsen mustaherukkahyytelö hirven kanssa löytyy tavallaan myös tästä reseptistä:

METSÄINEN HIRVIPATA (jotain maukasta –blogi)
1.    1,2 kg hirvenlapaa
2.    6 dl punaviiniä
3.    4 dl vettä
4.    2 rkl riistafondia
5.    2 rkl soijaa
6.    10 katajanmarjaa
7.    10 mustapippuria
8.    4 laakerinlehteä
9.    n. 1 dl karpaloita
10.    kourallinen kuivattuja mustatorvisieniä
11.    2 porkkanaa
12.    pala lanttua
13.    pätkä purjoa
14.    4 pientä helmisipulia tai shalottisipulia
15.    4 rkl vehnäjauhoja
16.    1/2 prk mustaherukkahyytelöä (n. 1, 5 dl)
17.    pari tl hunajaa
18.    voita
19.    ruohosipulia
Valmistusohjeet
1.    Leikkaa lapa reilunkokoisiksi paloiksi. Pilko vihannekset pieniksi kuutioiksi, pienet sipuli puoliksi. Paista voissa lihapaloihin ruskea pinta, sekoita joukkoon vehnäjauho ja laita palat pataa. Kaada päälle punaviini ja lisää pilkotut vihannekset sekä soija, hunaja, katajanmarjat, pippurit, laakerinlehdet, karpalot ja kuivatut sienet. Sieniä ei tarvitse liottaa etukäteen.
2.    Hauduta pataa uunissa vähintään 4-5 tunnin ajan uunissa kannen alla 150 asteessa. Puolituntia ennenruokailua ota pata uunista, sekoita joukkoon mustaherukkahyytelö. Mikäli liemi on vetistä, lisää vielä vähän vehnäjauhoja nesteeseen sekoitettuna.
3.    Nosta uunin lämpöä viimeiseksi puoleksi tunniksi 175 asteeseen ja anna padan porista ilman kantta. Näin kastike saa hyvän koostumuksen. Tuo pata pöytään tarjolle, ripottele vielä päälle silputtua persiljaa.

Olen yleensä sekoittanut jauhettuun hirveen possua, kun olen tehnyt lihapullia. Äitini vinkkasi, että possun sijasta voi käyttää smetanaa. Eilen tein lihapullia oheisella ohjeella ja ne oli kyllä parhaita mitä olen koskaan itse mistään lihasta tehnyt. http://www.jotainmaukasta.fi/2015/12/11/hirvenlihapullat/

Tein eilen kahdesta hirvipaistinpalasesta (n. 1,5kg) karjalanpaistin uunissa. Huomasin samalla, että peura on lihana rasvaisempaa kuin tämä hirvi. Edellisestä hirviateriasta olikin jo useita vuosia. Paistoin oheen paketillisen silputtua amerikanpekonia. Reilun kahden tunnin jälkeen lisäsin kuullotetun sipulin ja porkkanat. Mausteina käytin laakerinlehteä, suolaa, rosmariinia, kanelitangon ja lopuksi rouhin mustapippuria. 

Setti kypsyi erityisen mureaksi kannen alla 150°C noin neljän tunnin aikana. Näin jälkikäteen ajatellen sekaan olisin voinut laittaa kuivattua luumua, joka olisi tuonut mukaan hienostunutta makeutta. Sitä ei löytynyt tällä erää kuivakaapista. Lisukkeena rosmariinilla ja suolalla maustettuja maalaislohkoperunoita. Oli hyvää.
. .

Kuulin tänä syksynä, että liharuoka on parempaa ilman sipulia. Sipuli tekee lihan vanhan makuiseksi.  

Hei onko kellään ideoita mitä tehdä hirvenluista? Noissa on aika paljon lihaakin. Yleensä olen tehnyt noista lihakeittoa, mutta se tulee jo korvista. Onko kukaan kokeillut tehdä noita luisia lihanpaloja uunissa? Ajattelin vähän sellaista nyhtölihan tyyppistä.