Rikka vai kukka?

Silleen jätetyistä viimevuotisista ruukuista kasvaa monennäköistä kasvia.

Voisiko tämä olla muurikelloa?

Ja mikäköhän tämä köynnös olisi?

Tässä mun arvaukset: eka kasvisi voi olla tuo kellokukka, mutta toinen on karhunkierto. Ihan kauhean paha rikkakasvi, jos pääsee valloilleen.

Tarkoitatko karhunköynnöstä eli isokiertoa? Siinähän on kuitenkin nätit kukat. Juurimattoa vaan peliin.

Päätin sittenkin kasvattaa ruukussa.

Mikähän täältä nousee? Tunnistaisko joku huonosta kuvasta...

Toinen malvan taimien kanssa kasvanut

unikko - siperianunikko? naurua itselläni samannäköisistä tuppaa harmikseni kasvamaan peltoemäkki, rikkakasvi, jolla on pienet lilat kukat. tuossa taimivaiheessa jätän vielä kitkemättä, kun ne unikot olen joskus tyystin poistanutallapäin

Mitähän tässä on hopeahärkin kaverina?

Lehdet on hiukan karvaisenoloiset.

Vuorikaunokki? Vai onko sen lehdet karvaiset?

Ei tuo miusta vuorikaunokille näytä. Miulla on saman näköinen kasvi tekee keltaiset kukinnat, mutten nimeä tiedä.

ja minulla, olen puhutellut jonain Inula’na (hirta?)sitä

Voipi olla, voipi olla semmoinen, kiitos. Hämärästi muistelen, että olisi jostakin edellisen asukin muistiinpanoista jotakin hirvenjuuresta lukenut. Jos keltaisena alkaa kukkimaan, niin pois lähtee. Ja nopeasti :slight_smile: Onko siitä vaikea päästä eroon?

Tunnistaako kukaan tätä kasvia? Lehdet pienen nukan peitossa ja loppukesällä kukat olivat mielestäni hieman kuin leinikin vaal.sin kukat, muttaa vain ryppäässä keskellä.

Tälläisiä oli pihan laitamilla elokuussa joitakin, mutta ovat valtaamassa nyt tulevaa nurmikenttää ja osaa ojanpielistä. Onko syytä aseistautua ja lakaa eliminointi vai saanko tästä hyvän maanpeitekasvin jyrkkiin ojanpenkkoihin?

Jokin lemmikki?

Hitsi kun on tutun näköinen, ei vain tule nimi mieleen.Voisko olla luhtalemmikki, mutta lehdet näyttäis vähän kevättaskuruoholta…ei tu päähän , pitää mennä nukkumaan ;D

Puistolemmikki, joka on kylväytynyt hyvin :slight_smile: Noita alkuja voi kyllä siirtää.

Voi kun se olisikin lemmikki!

Niissä parissa jotka syksyllä näin ei ollut varttapuolta senttiä ja pienen pienet vaal.sin kukat pilkottivat ujosti letiruusukkeen keskeltä, mutta ehkäpä se oli myllerretylä pihamalla jonkin lainen esiaste.

Lemmikki kelvannee myös hyvin sinne ojanpenkkoihin. On se niin kiitollinen leviäjä ja vähään tyytyväinen. Helppo se on kitkeäkin kun vääriin paikkoihin leviää. Karvaiset ystävämme levittävät sen siemeniä tehokkaasti.

Lemmikki on tuuhean lehdistönsä takia myös hyvä esim. uuden perennapenkin välipaikkojen täyttäjänä. Alut ja mättäät on tosi helppo siirtää tai putsata kompostiin, jos niitä on liikaa tai väärässä paikassa.Itse kerään lemmikkejä kompostiin silloin, kun se juuri on aloittamassa siementämistään. Pois noston vinkki lemmikistä: etsi keskimmäinen kukkavana, nosta siitä mahdollisimman alhaalta, niin koko mätäs nousee kerralla.

Löysin muuten tällaiset rikkakasvisivut, en tiedä onko linkkiä mainittu jossain täällä aikaisemmin. Kuvat voisivat olla kyllä vähän parempiakin.