Vautsi, täytyyköhän siihen tehdä kaivo! Muut lähimmät rentukat on puolen kilometrin päässä ja paikka jossa tämä rassu kasvaa on keskellä kohtuullisen kuivaa pihaa.
Kun vastapäinen metsä laitettiin keväällä tukeiksi, meille tuli järvimaisema. Tosin se näkyy kaupungin yli, matkaa toista kilometriä. Vapunpäivänä taivastelin että miksi rentukat kukkii jo, yleensä ne on kukassa vasta touko-kesäkuun vaihteessa. Ja samalla mietin miten saisin rentukan viihtymään meidän mäessä.
Nyt ei tarvitse enää miettiä, sillä viihtyyhän se.
Mikähän tämä on? Kokoa tällä hetkellä noin 10-15 cm. Luonteeltaan jotenkin sellainen nahkean mehikasvimainen.
Vastaanpa tässä itse itselleni. Toisesta ketjusta löysin vastaavan kuvan, josta Kibu oli ehdottanut jotain mataraa. Harvinainen rikkakasvi siis. Hienoa, että minulla on jotain harvinaista…
vaan tuostapa TaimiTarhasen rehusta saattaa pingahtaa maailman valloitukseen tyräkki
Tyräkkiä itsekin pohdiskelin vailla parempaa tietoa. Kasvutapa valitettavasti vaan on aika rikkaruohomainen. Enkä tietenkään muista, miltä kasvi näytti viime kesänä kun oltiin just muutettu.
Olkoon siis rikka tai kukka,se näyttää aika kivalta ja eksoottiselta ja ajattelin siirtää nuo parempaan paikkaan. Ihanaa kun olette olemassa valistuneine ehdotuksinenne!
kannusruoho minullekin tuli ekaksi mieleen…nahkeen mehitähtimäinen sai arvailemaan muuta
oli kumpi tahansa, siirtää voi, mutta seurauksena kaksi kasvupaikkaa
Voisikohan olla ruusujuuri? Näin nimittäin tänään taimiliikkeessä melko samannäköisiä taimia sillä nimellä. Jännää! Täytyy heti lähteä lapiohommiin - tai sitten vasta huomenna
Ei ole ainakaan ruusujuuri. Tyräkki minulle tulisi mieleen ja vielä se mainittu kannusruoho ....
mikä tämä on? en tiedä kuinka korkeaksi se kasvaisi, kun en ole koskaan antanut sen kasvaa, vaan leikannut kylmästi maan tasalle....nyt se valloittaa koko alueen...kukintojakaan en ole koskaan vielä nähnyt? osaisiko joku auttaa?
tässä vielä toisesta kuvalkulmasta kuva....
Olikos tuo se lehtohorsma, Epilobium montanum…vai mitä sanoo muut ?!
minullakin on tuota joka kesä. en leikkaa, muttei tuosta juuri ole kasvanut eikä ikinä kukkinut. mietin kanssa, että roska vai mikä.
Koko päivän olen tuon näköisiä katsellut markkinoilla. Ihan kuin ukonkello tai se toinen, valkoinen.
Vuohenkello, hitsin paha, jos leviämään päästää:)
Ei taida olla vuohenkello kuitenkaan. Lehtohorsmaa en tunne, mutta jokin kellokukka saattaa olla.
pitää varmaan nyt antaa kasvaa ja odottaa tekeekö kukkia…
Eikös vuohenkellossa ole vähän punertavat lehtiruodit?
Googlaa Epilobium montanum