Tsori, mai-lee pyysi laittamaan sen tänne.
anteeksipyyntö molemmille. eilisiltaisen olin missannut ja emon linkki tuntui niin tärkeltä, etten sitten edes kurpan jutun osoitetta kopioidessani lukenut, mitä kopioin.
toisaalta asia todellakin on niin tärkeä, että kyllä se kestää kaksikin julkituloa.
Mä vältän noita myrkkyjä parhaani mukaan. Kahtena keväänä oon suihkuttanut juhannusruusun puutarha-aerosolilla (tai joku semmonen) vattukärsäkkäiden takia. Semmosta mä en ymmärrä ollenkaan, et myrkytetään kaikki mahdolliset, listitään varmuuden vuoksi koppiaiset, toukat, hämikset jne…
…lapset, lemmikit ja ruokamme.
Kurpan 28.2 linkki todella mielenkiintoinen. Muistan edelleen minkälaista keskustelua kotona aiheuttai tämä ongelma: http://en.wikipedia.org/wiki/Yush%C5%8D_disease .
.
Siitä riitti keskustelua pitkäääään. .
.
Tämä iski vaatimattomasti 14 000 ihmiseen.
Eilisessä Maapallo Käsissämme-pätkässä oli kuva hienosta ranskalaisesta parterripuutarhasta ja ilmaistiin huoli juuri tuosta tolkuttomasta torjunta-aineiden käytöstä Ranskassa. Tappavaa kauneutta.
Ja eikös britanniassa ole se rikaton nurmi aivan sydämenasia; joka rikka hävitetään sieltä.
Jag lät alla mina maskrosor finnas,
fast de kallas som ogräs.
Men det är så skönt att minnas,
små solor i gräset när sommarn är slut. .
.
Tai jotain sellasta luki koulun ruåttin kirjassa ja soitettiin kelanauhurilta. .
Mielenkiintoista havaita, että näistä ongelmallisista torjunta-aineista ei ole olemassa suomenkielistä tietoa: http://en.wikipedia.org/wiki/2,4-Dichlorophenoxyacetic_acid
He, taas sama juttu: http://en.wikipedia.org/wiki/Paraquat
Tästä sentään jotain suameksi: http://fi.wikipedia.org/wiki/Permetriini
Töissä kuulin voikukan hävityksestä: kaivetaan ylös, jätesäkkiin ja annetaan muuttua inhaksi liemeksi. Sitten vaikka kompostiin. Onko joku muu kuullut tai käyttänyt? Säkin ilmeisesti pitää olla tiiviisti suljettu. - En nimittäin uskalla laittaa juuria kompostiin.
Merlin . Minä taas pidän voikukan lehteviä juuria erittäin hyvänä kompostiaineena. Eristämättömäss pytykompostissa ne kuumentavat mukavasti ja tulee hyvää multaa.Keräilen niitä ihan sitä varten ojan penkalta.Juolavehnää en laita mihinkään kompostiin.
…ei ne pussissa inhaksi liemeksi asti muutu, mutta voikukkaisuus kyllä häviää. usko meitä vanhoja - mummia ja minua - hänen ja minun tavallani käsiteltyinä voikukat eivät kyllä kimppuun hyökkää:-) ne pahalaiset juuret on ainakin hetkeksi hävinneet.
toinen juttu on, että uutta siementä lentää taas tontille kaikilta suunnilta ja jos et heti pieninä siementaimina kaikkia kitke, niin kaffeenkorviketta on kohta taas kasvamassa. loputon kierre, vaan sitähän puutarhailijan elämä on…
Miehillä pitää olla aina joku vempain ennen kun ryhtyvät hommiin.
Mun siippa osti joskus kymmenen vuotta sitten sellaisen kumartumatta-voikukka-juurineen-maasta -vempaimen. Muutaman kerran intoontui laitetta käyttämäänkin kunnes kiinnostus voikukkien hävittämiseen katosi.
Meikä vähän ylenkatsoi moista härveliä, joten kymmenkunta vuotta laite on saannut maata turhanpanttina varastonnurkassa.
Viime viikonloppuna, aikani voikukkaraudan kanssa kyykittyäni päätin ennakkoluulottomasti kokeilla tuota isännän ihmevempainta. Ja eikös mitä - sehän toimi! Näppärästi nousi voikukka poikineen. Jo pari voikukkajätesäkkiä on täynnä muhimassa mullaksi.
- Ei siis sittenkään hassumpi vehje varsinkaan tällaiselle jalka-/selkävaivaiselle.
Olen laittanut voikukan juuret aina kompostiin, ja hyvin ne maatuvat. Siementäviä voikukkia ei pidä kompostiin laittaa. Perennat meillä leviää pihakompostin mukana (vääriin paikkoihin :)), kun komposti on täynnä niiden siemeniä. Meillä on talouskomposti erikseen ja se on siitä ihanaa, että sen mukana ei leviä mitkään kasvit.
Ahdekaunokki, minkä merkkinen tuo voikukkavempain on? Fiskars? Vai onko merkeillä käytännön eroa?
Voikukkavempain on Fiskarsin. Sellainen musta/oranssin värinen. Muista voikukkavempaimista ei mulla ole kokemusta.
- Tänään aion kokeilla, nouseeko sillä myös niittyleinikki yhtä näppärästi.