Rikkakasvien yms. torjuntavälineet ja -tarvikkeet

Töissä oon käyttäny. Ei oo elukan raatoja ainakaan näkynyt.

Kuoliko rikkikset ? Tehosiko aine ?

Vuohenputkea ei ollut, mutta kortteeseen tehosi.

Minä annoin tuota isolle vuohenkello kasvustolle, tehosi.

Itse en oo käyttänyt mut positiivista palautetta oon tuosta tuotteesta kuullut.

Huomena sitten kauppaan , maksoi mitä maksoi, kokeiltava on. Kiitos vinkeistä .

Mitä mieltä olette rikkojen polttamisesta kaasukäyttöisellä polttimella? Toimiiko. Olisi ehkä luomua?

Olen soralta yrittänyt polttaa tohottimella, mutta ei siitä meillä juuri ole hyötyä, koska rikkikset soralla on monivuotisia. Kahden päivän päästä ovat taas juuresta kasvattaneet uutta kasvua. Tietysti jos tohottaa usein huolehtien että kasvit eivät juuri pääse yhteyttämään, niin kuluuhan niiden voimat juuristosta loppuun. Mutta ei minusta ole siihen varsinkin kun hommassa tulee selkä kipeämmäksi kuin kitkemisessä. Tohotin on siis liian matala minulle. Myöhemmin satuin lukemaan sitten ohjeenkin, joka tuli tohottimen mukana. Siinä sanottiin, että se on tarkoitettu yksivuotisille rikoille. Ne on helppoja muutenkin, eikä meillä niitä juuri olekaan.

kiitos. Tätä pelkäsinkin että näin siinä voi käydä. Minulla on myös monivuotiset ongelmana, juolavehnä, voikukka ja vuohenputki sekä rönsyleinikki. En siis hanki ko. laitetta.

Minulla on tohotin ja ne mitkä 2 viikkoo sitten kärtsäsin on edelleen poissa… pitää vaan jatkaa kun pikkutohottimen kaasupullo menee ns.jäähän niin tauko on paikallaan.

Meillä samantyylisiä kokemuksia Tuomipihlajan kanssa rikkaruohojen polttamisesta betonikivien väleistä; Kasvi ei tuhoudu kokonaan, joten hyöty on sama kuin katkaisisi kasvin käsin. Kitkeminen käsin on mielestäni nopeampaa, ja hyvällä tuurilla joku rikka saattaa tulla juurineenkin mukana.

Itse koen juuri nuo kivetyksellä olevat rikat (lähinnä voikukka ja juolavehnä) ongelmallisimpana meidän pihalla. Niihin on kokeiltu liekittämistä, kiehuvaa vettä ja etikkaakin. Toistaiseksi käsin kitkeminen on tehokkainta, mutta niin ärsyttävää... Myrkkypulloon en ole vielä tarttunut.

Miraemmi, liekität ilmeisesti yhtä kohtaa tosi pitkään? Missä rikkasi kasvavat? Onko ympärillä kiveä, jonka saat lämpeämään, jotta juuretkin kuumenevat?

Viime syksynä tein taas duunia vuohenputken nirhaamiseen. Eli ihan perinteisin keinoin, varoen revin juuria, etteivät olisi katkeilleet. Yllättävän hyvin lähtivät kun kyse on lehtomaisesta metsästä, jossa maaperä on pehmeää... Toki vielä iso alue kitkemistä varten. Vuosien saatossa vuohenputki on vallannut lehtomaista metsäaluetta ja tappanut kaikki luonnonkasvit. Aiemmin nämä paikat olivat täynnä vuokkoja ja metsämansikkaa, oravanmarjaa, metsäorvokkeja ja tuollaista vastaavaa. Kun palasin kesäpaikkaani, niin ei ollut enää kitketyssä alueessa vuohenputkea, mutta samaa aluetta kattaa nyt rönsyleinikki... Nyt kysynkin jos jollain kokemusta, että jos ja kun alan seuraavaksi kaivaa ylös leinikin, niin olisiko vinkkejä mitä istuttaa sen tilalle... Siis onko aivan mahdotonta palauttaa takaisin sellaiseen luonnontilaan. Vai olisiko parempi, etten siirrä sinne mitään muutamaan vuoteen, vaan keskityn rönsyleinikin kukoistamiseen ja toki minulla on aika iso plantti tuota vuohenputkea, joka uhkaa näitä luonnon kauniita kukkia...  Kiitos vinkeistä. Harmittaa kun ennen tuossa kukkivat valkovuokot. Toisaalta valkovuokkojen juuret eivät ole mihinkään kadonneet... 

Onko sillä alueella jotenkin muuten olot muuttuneet, valoisuus, kosteus, ravinteet tms? Luonnossa on tietysti oma kiertokulkunsa ja esimerkiksi lehtipuuvaltainen lehto muuttuu hiljalleen kuusikoksi. Rönsyleinikin kanssa pärjäävät vain sitä korkeammat kasvit, mitään pientä ei kannata laittaa, jos ei ehdi olemaan pelastustehtävissä jatkuvasti. 

Hyvä pointti. Varmasti paikka on aikaisempaa pimeämpi. Tarkoitus olisi toki kaataa useampi vanha puu tältä alueelta… jotta aluskasvillisuus saisi enemmän valoa ja koko tontti… Mutta kitken kuitenkin tuon rönsyleinikin… ja yritä pysäyttää myös vuohenputken loputtoman vaelluksen… Jos en niitä jotenkin yritä tainnuttaa, ei kohta ole enää mitään luonnonkasvia jäljellä…

Niin no, kyllähän vuohenputki ja rönsyleinikki taidetaan laskea alkuperäisiksi lehto- ja rantakasveiksi, vaikka enimmäkseen leviävätkin ihmisen mukana.

Valkovuokon juuria on neliönkin alueella valtavasti. Toimisiko niiden kaivaminen esim neliön alueelta ja siirtäminen laatikkoon kasvamaan, vuohenoutket ja rönsykeinikin pienetkin alut pois nyppien? Siementaimia ilmestyy kuitenkin. Kaivelupaikan peitto paaaaksulla sanomalehtikerroksella ja hiekalla ja painoilla.

Muutenkin kannatan sanomalehdillä alueen peittoa ja hiekkaa kuorm(i)a päälle, luonnonkasveja sitten taimina siirtäen tilalle. Rönsyleinikki on viheliäinen, vuodenputki ei tykkää ruohonleikkurista, mutta rönsyneinikki vaan mataloituu ja kasvattaa rönsyjä...

Tuo peittäminen varmasti ainoa tapa tällä hetkellä. Ensin pitää saada ne rikkaruohot tainnutettua, muuten ei ole mitään järkeä tehdä suuria istutuksia. Hyvä idea se, että keräisin valkovuokon juurakot talteen ja kasvattaisin toisaalla. Voisi sitten joskus ehkä siirtää takaisin… Joka vuosi kun näen kuinka se putki valtaa tilaa altaan, niin en voi antaa tämän vaan olla! Rönsyleinikki taitaa onneksi lähteä suht hyvin irti maasta vielä… mutta kylläpäs se ärhäkästi levisi, ihan uskomaton tahti!!! Eli siis kerään nyt pahimmista paikoista vuokot talteen ja siirrän ne parempaan paikkaan ja kitken ja kitken, pienen palan kerrallaan. Ja sitten sanomalehteä tms. painon kanssa päälle!!!

En oikein tiedä, minkä otsikon alle kysymykseni kuuluu… Mutta mitäpä luulette, onnistuisikohan jonkin kate-/maisemointikankaan asennus jo olemassa olevien puskien alle? Kun mulla on nuo kymmenkunta vuotta vanhat norjanangervot, eikä niitä aikoinaan tullut mitenkään katettua tyveltä (myöskään juurimatto ei olis ollut yhtään pöllömpi käyttää…). Nyt on alkanut ottaa päähän, tai oikeammin häiritsemään, juurella kasvavat rikat + nurmikko tietysti. Nurmikon hoito = leikkuu on aika hankalaa, etenkin kun tässä asunnon puolella pensaiden ja lätäkön väliin jää alle metri. Ei tahdo niittokoneella mahtua.

Tarkoitus on ens keväänä, ennen lehtien puhkeamista, vetää norskit kannoille, kun ovat jo niin rumia. Saisikohan kankaan siinä vaiheessa viriteltyä puskien juurelle?

Onnistuuhan se milloin vain. Jokin maisemointi tms kangas pensaiden alle ja haketta päälle kymmenisen senttiä. Hakkeeseen tulee yksivuotisia rikkiksiä, mutta ne irtoavat helposti, eivätkä niin paljon idä kuin mullassa.

Muoks. alkukesän kukkijat voisi leikata tapeille jo nyt kukinnan jälkeen, niin ehtivät kasvattaa oksia jo tänä vuonna ja kukkia ensi vuonnakin. Samalla maan parannus pensaiden tyvelle, jos näin neuvomaan äidytään:)