Kauanko kestää risiinin siemenellä (viilattu ja liotettu) itäminen noin suurinpiirtein? Onko kenelläkään kokemusta?
Laitoin multaan siemenet helmikuun lopussa ja 10.3 olen ne koulinut. Tökkäsin vaan suoraan purkkiin, en tehnyt mitään muuta ja hyvin ovat lähteneet kasvamaan. Istutin ne sitten peräti maitopurkkiin, kun pakkas kasvattamaan vartta ja pidin viileässä, niinkuin neuvottiin vanhalla puolella.Nyt eivät ole enää, saavat aurinkoa ja lämmintä ihan kylliksi. Ja kerkiävät hyvin kasvaa. Mutta sitäkään minä en tiedä, pitääkö latvoa jossain vaiheessa, että tuuhentuisivat?
Kiitos Pirkko-Martta, mä koulin sitten pian ja siirrän mökin kuistille. Sieltä purkista pukkasi siemenet tänä aamuna, sunnuntaina kylvin eli aika vikkelä on itämään. Enkä näitä nimenomaisia kuin viilannut. Liotetut on vielä mullan alla. Eli liotus lienee aika turha toimenpide.
Varoittavana esimerkkinä. Laitoin nämä liotetut risiinit multaan 10.3., pähkien mielessäni että kovasti elottomilta vaikuttavat. Jouduin lähtemään reissuun joten vein kaikki kylvökseni viileään (noin +11°C keskimäärin) ettei lomittajalle tule niiden kanssa paniikkia. Tulin pääsiäiseksi kotiin ja katsoin ettei risiineissä ole elämänhenkeä. Jossain vaiheessa sain sen verran aikaan että toin kaksi jauhelihalaatikkoa kodinhoitohuoneeseen, ja tuumasin että tuohon kylvömultaan voisi jotain muutakin kylvää. Ja sitten, pari päivää sitten huomaan (kun otin ne taas käteen että mitähän näillekkin tekisi) että tilanne on näin. Risiini siis tarvitsee herätäkseen yli +20°C.
Ehtiiköhän enää?
Temskukka, saattaa se hyvinkin pihalla ottaa kasvussa kiinni, jos lämpöä riittää. Mullakaan ei ole vasta kuin 2 paria kasvulehtiä ilmaantunut. Viikonloppuna vien ne mökin kuistille, en aikaisemmin uskaltanut, kuistilla oli vielä vappuna alimmillaan +3 astetta.
Kerran esikasvattelin titonioita. Oli ne surkeita 15 senttisiä hujoppeja, kun tökkäsin ne paahteiseen penkkiin (10 kpl). Ajattelin että kuolkoot sitten, rääpäleet.
Loppukesästä mulla kukki 10 kpl miehen mittaisia titonioita. Niin että ei luovuteta, ei luovuteta...
Koulin nuo risiinit ja vein kasvihuoneeseen. Siellä ne ovat nyt aivan jähmettyneet, tänään olin kyllä huomaavinani pientä heräämistä.
Risiinistä sanotaan että ne "hedelmät" ovat mahdottoman myrkyllisiä. Miten on, myrkyttääkö kasvi kumppaninsakkin, kun tuumailin että voisi olla kiva aluskasvi sille sitruunamelissa...vai laitanko vain suosista alkuperäisen suunnitelman mukaisesti krassia.
Nimimerkillä yksinään innostunut risiineistä! Laitan kuvan tämän hetken tilanteesta. Viimeinen päivä huhtikuuta itivät, ja tämän näköisiä ovat noin kuukauden päästä siitä. Voivat jopa kasvaa tänä kesänä kukkimiskuntoon, mene ja tiedä?
Hyvät taimet.
Eipä sitä keväällä muistanut koko risiiniä kun siemeniä haali. Upea kasvi
Onko risiini yksivuotinen vai voiko "hänet" jotenkin onnistuneesti talvettaa? Kukkiminen ei näytä kovin todennäköiseltä tällä hetkellä. Vantteria ovat kolme veljestä, mutta pituutta noin 50 cm. Joka tapauksessa hauskan näköinen dahlioiden rinnalla.
Risiini on yksi maailman myrkyllisimmistä kasveista. Se syövyttää sisäelimet vatsaan joutuessaan, eikä ihokosketustakaan välttämättä tarvitse hakemalla hakea oireita saadakseen.
krääääähhhh tulin äsken töistä ja huomasin, että puolet risiineistä roikkuu fletkuna pitkin maata!!!!!! Olen kastellut joka päivä ja ovat kyllä niissä pienimmissä turveruukuissa ikkunan reunalla. Ovatkohan kovinkin herkkiä kuivahtamiselle tuossa sirkkalehtivaiheessa??? Kastelin ja toivon kai parasta. Tänään on kyllä aurinkoa piisannut.
mitä risiiniasiantuntijat ajattelis noista fletkuista?...kuivuus kuumuus märkyys... tai ehkä mikä vaan noista, huoh.
Täälläpä nyt ihmeissäni kyselen: Risiini on erittäin myrkyllinen… Uskallanko laittaa sitä ollenkaan? Ettei vaan lapset saa sitä käydessään. Tietty on kyllä niin suuri kasvi, että näkyis ihan hyvin kauempaakin, paikasta jossa lapset ei leiki, mutta kuitenkin… Sain siemeniä tuttavalta, joilla se on niin komea koristus.
Minusta risiinin siemenet on aika hankalasti otettavissa, ja tuskin lapset siun kukkien kimpussa ovat. Ainahan puutarhassa jotain myrkyllisiä kasveja on.
Kukin tekee niin kuin tahtoo. Minä en kyllä tuota risiiniä laittais mistään hinnasta kasvamaan. Latenlapset ovat joskus niin uteliaita ja ovelia,että pitäis sitten kokoajan kulkea perässä ja vielä silmät selässä?
Mitä Euffis tarkoitit, “ettei ihokosketustakaan välttämättä tarvitse hakemalla hakea, oireita saadakseen.”? Kääk, nyt vasta tulin risiinistä lukemaan, kun ensimmäinen on itänyt. En usko, että meillä sitä kukaan suuhunsa pistää, mutta voiko siitä siis oikeasti saada jonkun myrkytyksen ilman kautta???
A.i.k.a ei myrkytystä ilman kautta, mutta ihoallergia-reaktioita sen sanotaan joidenkin kirjojen mukaan mahdollisesti aiheuttavan.
No voi kökkö. Ja niitä allergiareaktioita voi siis saada ilman ihokosketusta, vai?
A.i.k.a … ei kai sentään pelkästä ilmasta, mutta kasvin mehu, tuoreet, kosteat siemenet…