Huh, no sitähän minäkin. Minä vain tuon ensimmäisen lausahduksesi ymmärsin niin, ettei sitä kosketusta tarvita. Ehkä minä sitten sitä uskallan yrittää. Hanskat kädessä
Joo, vuodesta toiseen sitä on meilläkin kasvateltu, ja tarkoitus on nytkin (vaan ei ihan vielä siemeniä multiin…). Mutta kädet suojaten - en viitsi ottaa allergiariskiäkään, varsinkaan, kun niiden tiettyjen hoitojen jälkeen olen huomannut sellaisenkin asian, että entiset “kadonneet” herkistymiset ovat taas kunnolla voimissaan (taisi siis mennä elimistöön kertyneet vasta-aineet siltäkin osin sen tien)…
Mutta arpapeliähän se usein noiden herkistymisten kanssa ilman suojautumista on muutenkin, joskus sitä reagoi, joskus taas ei…
No olinko vieläkin liian hätäinen sen kanssa? Ja niin kuin minä mielestäni pitkään jo odotin
Kyllähän nuo rankat hoidot saavat yhtä jos toistakin elimistössä aikaan ja niistä palautuminen vie todella pitkän aikaa.
Hanskat ovat minulle ihan itsestäänselvyys kasvien kanssa puuhaillessa. Muuten saisin heittää hyvästit koko harrastukselle. Allergiset rektiot kun ovat vielä niin hauskoja, että vaativat joskus ristiinreagoinnin, eli kahden yhtäaikaisen ärsykkeen. Siksi välillä saa oireita ja välillä ei. Koskaan ei voi tietää, ja kaikkien yhdistelmien selvittäminen olisi täysin mahdotonta.
A.i.k.a en minä väitä, että olisit ollut hätäinenkään…;)) Minä vain olen sen kuuluisan kantapään kautta oppinut, että jos laitan siemenet “varhain” (maaliskuussa) multaan, tulee kasveista hontelompia kuin jos kasvatan ne vasta joskus huhtikuussa ja sijoitan sitten melko pieninä jo päiväksi ulos, yöksi kasvariin ja lopullisestikin ulos “varhain”. Joskus se aikainen (???) kylvö on johtanut siihenkin, että komea alku onkin nyykähtänyt vielä sellaisena 20 - 30 cm korkeana. Se, tai jokin muu, tuntematon syy…
Kyllähän tuossa vissi järki piilee, mutta näin keväisin kylvöjärki tuntuu piileskelevän jossain vielä syvemmällä mielen sokkeloissa
Risiinistä taitaa tulla uusi suosikkini (ellen nyt sitten saa jotain kammottavaa allergista reaktiota). Valtava taimi nousee, kuin olmin värinen menninkäinen mustasta mullasta h-i-t-a-a-s-t-i.
Siirsin tänne lukuisan määrän Risiiniä koskevia viestejä jotka olivat päässeet kertymään risiinin siemeniä koskevalle palstalle. Nimesin siellä keskusteluketjun paremmin, joten jatkossa toivottavasti erehtymisen mahdollisuus ei ole niin iso. Nämä siirretyt viestit (sivun 2 alusta alkaen) ovat kaikki "tuoreita", alkuperäiset kirjoituspäiväykset ovat helmikuusta 2008 lähtien aivan näihin päiviin. Siirrettyihin viesteihin tulee päiväykseksi automaattisesti siirtopäivä, ja ne on helppo tunnistaa punaisesta "siirretty" -tekstistä.
No,höh! Onko mitään älliä olla sitten erikseen siemen-palsta? Yksi yhtenäinen palsta yhdelle kasville, suosittelisin. Eikös muissakin kasveissa ole siemenien käsittelyt yms. samalla palstalla.
Vuokkis, itse mietin ihan tuota samaa kun tässä siivousta tehdessä eilen päädyin sinne Siemen-palstalle. Itse asiassa en ollut aikaisemmin siellä käynytkään - ainakaan muistaakseni.
Tässä nyt tullaan taas sen asian eteen että pitäisikö nekin viestit sieltä kunkin kasvin osalta siirrellä siihen ns. varsinaiseen kutakin kasvia koskevaan keskusteluketjuun? Ja millaisen myrskyn sellainen siirto nostaa? Helpointa olisi jos alun alkaen ei olisi ollut mahdollisuutta kahdessa paikassa jutella samasta asiasta - toisessa niistä vain rajoittuneemmin kuin toisessa.
(välillä tuntuu pikkuisen toivottomalta tää siivous mutta ehkä lopputulos sitten kuitenkin kaikesta huolimatta saadaan toimivaksi ? toivon kovasti niin)
Onko jollakin kokemusta siitä, onnistuisiko siementen kerääminen risiinikasvista? Milloin parasta kerätä? Ymmärtääkseni ovat supermyrkyllisiä? Onnistuuko kasvattaminen näistä kerätyistä seuraavana keväänä? Kiitos avusta!
Olen kerännyt omista risiineistä siemeniä ja kerron kasvatuskokemuksianialhaalla olevassa linkissä. Itsekerätyt itävät (kuten moni muukin) paremmin kuin ostosiemenet. En syönyt siemeniä ja käsittelystä paljain käsin selvisin hengissä. Pesin kyllä käden niiden käpälöinnin jälkeen .
Kiitos Temskukka!
Sallitko tyhmän kysymyksen :-) - missä vaiheessa keräät nuo siemenet, nytkö? Otatko talteen nuo punaiset piikkipallot? Tarvitsevatko siemenet jotakin erikoiskäsittelyjä itääkseen tms?
Kiitos!
Auttakaa tyhmää, pls? Onhan jollakin kokemusta? Kiitos!
Onko kyseinen kasvi myrkyllinen?
on ja aika paljon.jotkut saavat hengitys.oireita jopa kasvin läheisyydessä
Siirsin tänne asiaankuuluvaan paikkaansa siemenissä käydyn keskustelun (6 viestiä yllä), koska jatkossa lajikeskustelua käydään vain yhdessä paikassa (matka siemenestä kasvattamisen ja varsinaisen kasvin kasvattamisen välillä on pieni). Siirretyt viestit tunnistaa punaisesta "siirretty" tekstistä, ja niihin muuttuu päiväykseksi siirtopäivämäärän päiväys.
Siirretyt viestit on päivätty keväälle 2007. Ajan tasalla olevan keskustelun viimeinen viesti löytyy edelliseltä sivulta. Siitä voi jatkaa jutustelua.
Risiiniäni ihmettelen, kun olen nähnyt kaupungin kesäkukkaistutuksissa vain sellaisia jännän punertavia kasvustoja. Tämä omani, siemen ketjukirjeestä otettu, on edelleenkin ihan tavallisen vihreä. Onkohan risiiniä siis vihreälehtisenäkin, vai punertuuko se vasta myöhemmässä vaiheessa?
Tuon verran tuli viime kesänä punaista, toissa kesänä kuistilla olivat mielestäni vihreänpiä. Siemenet kuitenkin samasta pussista, jonka kuva oli oikeinkin punainen. Samaa olen ihmetellyt minäkin...
No hyvän näköinen tuo näköjään on noinkin. Toivottavasti omani saa edes tuon verran väriä. Olikohan siinä kuistilla varjoisempaa? Tai olisikohan se jotenkin lannoituksesta kiinni? Millä olet niitä lannoittanut? Uima-allas vei oikeasti kyllä kaiken huomioni, huokaus, kuinka ihana tuollainen olisikaan!!
Kuisti on ihan etelään, mutta olihan ne korkealla laatikossa, jossa paljon suurempi multatila, kuin tuossa betoniruukussa. Siellä on pohjalla haketta, sitten kerros hevonpeetä, millaista sattuu olla ja päällimmäisenä kompostimultaa. Tai halpaa puutarhamultaa säkistä. (altaasta on ainakin huolta, vaivaa ja vastusta… osin tietty hupiakin)