Hmm, pitäisiköhän sitä sitten vähän rääkätä, että suostuisi punastumaan? Jos antaisi sen reilusti kuivahtaa kastelujen välillä?
Risiini aloittelee kukintaansa.. eikä ole raukka vielä edes päässyt kunnon, suureen ruukkuun..
Avomaalla nupullaan oleva, punasteleva risiini
Paikka on melko kuiva ja paahteinen, jos tuo aurinko suostuisi lämmittämään vielä tänä kesänä...
Tässä mun risiinin kukka, mahtaakohan siitä saada siemeniä tänä syksynä!
Kertokaahan viisaammat että minkä näköisiä ne risiinin siemenet on? sain viime vuonna risiinin ja kuivatin siitä pätkän... onko ne sellaisia keltaruskeita pienenpieniä siemeniä, melkein kuin pölyä?
eivät ole kyllä pienen pieniä ja pölymäisiä… enneminkin suunnilleen pavunmkokoisia ja näköisiä…ja väritykseltään kirjavia…
Kiitos Bluedreams, no höh ehdin jo iloita että saisin laittaa niitä kasvamaan, mutta täytyypä sitten alkaa ostelemaan niitä jostain.
Mitä ne pienet keltaruskeat siemenen näköiset ovat joita minäkin viime kesänä risiinistä keräilin ? Ei kasvissani mikään kohta kasvanut n. pavunkokoiseksi jonka olisin siemeneksi tunnistanut. Liian aikaisin kerättyjä siemeniä ?
Tänään laitoin pari siementä multaan. Vuorokaiden oli liotuksessa. Saapas nähdä itääkö? Edellisistä ei kuulunut pihaustakaan, kuukauden oli ollut..( ei ollut liotettu ) Aikamoisia "Koppiaisia" nuo on. Toiseen päähän tuli pullottava möykky.
Jopas on aikaa, kun tänne on laitettu mitään. No todettakoon, että noista ei sitten viime vuonna tullut mitään. Taisin laittaa kylvö-palstalle tänä vuona idätys syteemin. Siis viilasin hieman sivuista siemeniä, laitoin märkään talouspaperiin ja muutamassa päivässä iti. Itäneet siemenet multaan vaan. Täällä nämä sitten on. Laitoin tosin vähän liian aikaisin ja joku mua varoittelikin, että on liian aikaisin ja kuukahtavat. Eivät ole vielä, tosin meinasi luupahtaa, mutta tajusin, että eivät saaneet tarpeeksi vettä. Kastelusta virkistyivät ja nyt olen pitänyt huolen, ettei lehdet pääse nuutumaan. Tosin, en ole uittanutkaan, eli tasa koteus. Tässä nämä yritykset on nyt.
Mä laitan kuvan mun avomaalla kukkivasta elokuisesta risiinistä, kesän muistolle. Näitä oli 4 kasvimaan edessä aitana punaisten dahlioiden, titonian ja krassin kanssa, ja toimi oikein hyvin näkösuojana. Yöpakkanen vei viikonloppuna, yllättävän kauan tästä sai nauttia.
Satuin ostamaan risiinintaimen kun oli niin kaunis alku - mulle ihan outo kasvi. Heräteostos kannatti, risiini kasvaa kohisten ja mitä siitä vielä tuleekaan…
juurelle istutin mitä käteen sattui, onnistunut istutus tuli
Hieno istutus. Mikä on ylimmän kuvan vihreäraitalehtinen kasvi taka-alalla, lehdet kuin nukkumaijalla/matilla?
Eikös kenelläkään ole risiinejä itämässä? Itellä viime kesäisistä tai paremminkin syksyisistä omista risiinin siemenistä ekat jo idulla. Kaun kesti, hommasin jo kaupasta uusia siemeniä, kun attelin etteivät idä olleskaan. No nyt sitten jo molemmat itävät ! Nuo siis punalehtisiä risiinejä, vihreälehtiset eivät vielä itäneet.
Siemen Vesan luettelosta löysin vieläkin punasemman lajikkeen, kait sekin pitää hakea.
Laitan vasta myöhemmin =) Siemenen viilaus auttaa itämisen nopeutumista huomattavasti.
Minä oon laittanut yleensä vieläkin aikasemmin, alkuun nopeasti kasvava, sit aina hidastuu. Ja vaikka on noinkin myrkyllinen kasvi, vihannespunkkien suurta herkkua, tai tuollaisiksi olen ne ötökät aina kuvitellut.
Fargesia, kyllä niitä on itämässä. Neljä liotin ensin vuorokauden tai tais mennä kyllä kaksikin ja sitten multiin ja patterin päälle. Nyt on kaksi kymmensenttistä piippaa pystyssä ja yksi vielä tulossa kanssa. Neljänteen purkkiin kun ei aikanaan ruvennut mitään kuulumaan niin liottelin yhden siemenen vielä lisää. Sitä tässä nyt sitten odotellaan. Impectalta tilasin siemeniä ‘‘Carmencita Bright Red’’. Ekaa kertaa kasvattelen nyt tämmösiä…
Koiruus, mulla sama carmencita exotic gardenilta, sama luettelokin niillä firmoilla, tää exotic vaan suomalainen. Ajattelin hakea täältä vielä paikallisesta Siemen Vesasta punasemman version, niin ainakin lupasivat, nimeltään Palma Cristi. Mulla ollu jo useampana vuotena varsinkin tuota perus vihreätä, on kyllä komea kasvi. Aikas tilaa vievä, sulla hyvät tilat , jos 20 pelkästään risiiniä.
Huomasin äsken multaa kopeloidessa, että mun 3.2. kylvetty Risicum Gibsonii on viimein itänyt. Ite rikoin siemenen kuorta kynsileikkurilla hieman jyrsien. Pintaan saakka ei ole vielä noussut mitään, mutta selvä juurenalku oli havaittavissa. Saas nähdä pitääkö tää kiikuttaa mökin viileyteen huhtikuussa, jos tila meinaa loppua kaupungissa. ;)
Tämmösiä niistä sitten tuli…