Risiini, Ricinus communis

Keväällä uudestaan perustettu penkki vihertää reilusti. Paninkohan vähän liikaa lannoitetta. Risiini tuntuu vallan villiintyvän päästessään multaan ruukun sijaan. Olen poistanut tuosta risiinistä jo kuusi suurinta alalehteä, jotka menivät yli kukkapenkin kivireunuksesta, jonka halkaisija on 2,2 m. Korkeutta on jo yli 2 metriä. Varsi on juuresta ranteen paksuinen. Tuo varjostaa jo muita penkin kasveja. Ensi vuonna taidan suosiolla laittaa risiinejä ainoastaan ruukkuun, jossa ne pysyvät hallitun kokoisina paremmin eli reilun metrin korkuisina. :wink:

Risiini

Sain pari risiininsiementä ja kovasti tekis mieli kokeilla komiaa kasvia, mut uskallanko, kun meillä on noi kissat? Syövätkö ja heittävät henkensä? Vai haistavatko että on myrkyllinen eivätkä koske? Viime kesänä söivät mun pantaheinät ihan tappiin.

Risiinin siemenet on niin hankalasti tuon tupsun sisällä ettei varmasti kissat niitä syö.

Jotenkin kovin hitaasti tänä vuonna risiinit kasvaa. Mutta onneks kesä on vasta aluillaan niin ehtii kyllä

kuva

Täällä yksi ainokainen iti ja on nyt noin 20-senttinen.

Häthätää 20 senttinen son munki risiini

Tuo on niin komea kasvi, että pitää hankkia sellainen täksi kesäksi.

Ootteko ottaneet siemenet syksyllä siitä, ja ihan ite kylvänneet?

Mä tilasin eBaysta ja ihan omin pikku kätösin kylyvin :slight_smile:

Mistähän sitä sais valmiina taimena? Mun siemenkylvösrisiinit on niin kitukasvuisia ettei niistä taida katseenvangiksijoiksi olla. Muka nopeakasvuinen lajike, pah.

Minä siirsin omat risiinit (4 kpl) ulos viime sunnuntaina ja istutin ne lämpimään paikkaan. Tänään kun tulin töistä kotiin niin kaikki neljä risiiniä näyttivät aivan siltä kuin olisivat just vetelemässä viimeisiään. Uitin ne heti mutta ei ne kovin hääviltä vielä äsken näyttäneet. Kurjaa jos nyt kupsahtavat. Itivät tosi helposti ja kasvoivat ihan komeisiin mittoihin jo sisällä.

Riisinkin kukkaa pukkaakuva

Joko risiinin voi kylvää?

Hidashan se on. Voisikin pari siementä laittaa pyhänä multiin.

Risiinit pitäisi siirtää isompiin purkkeihin. Niissä on nyt n. 25 cm varsi ennen sirkkalehtiä. Saako ne istuttaa nykyistä syvemmälle, vai mahtavatko möksähtää sellaisesta?

Laita vaikka multaa pikkuhiljaa lisää, niin ei ongelmaa tule.

Yritä lisätä valoa tai laittaa viileämpään niin ei venyisi turhaan enempää.

Kiitos Kurppa!

Kahtena kesänä ollut risiini ja aivan mahtava on. Tänään ostelemaan siemeniä, toivottavasti löytyy. Ei sitä tällä alueella kannata liian aikaisin laittaa, kun ulos ei saa kuitenkaan ennenkuin yöpakkaset on menny.

kuva

Risiini tänään.

Onpa mahtava risiini, minä vasta viime viikolla laitoin sinulta saadut siemenet multaan. Liian aikaisin laitoin viime vuonna joten nyt en tehny samaa virhettä. Oliko se jotain kissanhiekkaa tuo ruskea mullan päällä? Estääkö harsokäspästen lisääntymisen, vai miksi sitä laitetaan?

Mutta sitten tein kyllä saman virheen kruununvuokon kohdalla, kasvavat aivan liian nopeasti, kun ei niitä saa ulos vielä pitkään aikaan.