Risiini, Ricinus communis

Vau mikä risiini! Mä laitoin kolme siementä multiin mutta yksikän ei itänyt. Vieläko ne kerkeisivät, jos uusia yrittäisin laittaa?

Minä ainakin laitoin vasta viime viikolla ja varmasti hyvin kerkiää!

Onkos noissa risiineissä tai yleensäkin kovissa, isoissa siemenissä jostain pääteltävissä, mikä itää ja mikä ei. Eli kun laittaa veteen likoamaan vuorokaudeksi, niin itävätkö pinnalle jäävät vai pohjaan painuvat. Muistaakseni nuo kaikki kolme laittamaani risiinin siementä jäivät kellumaan pinnalle, eivätkä itäneet. Vai tietääkö sitä siitäkään kelluuko vai ei?

Jos jää kellumaan niin viilaa vaikka kynsiviilalla kuorta. Mie laitoin joskus viilaamatta multaan, oottelin viis viikkoo ja märästä mullasta köykäset siemenet kaivoin esiin. Viilasin ja työnsin takaisin, viikossa nousivat mullasta kaikki.

Kyl mää niitä siemeniä olin viilannut, mut ei mitään tulosta. Täytyy viilata enemmän ja yrittää uudelleen.

Oletteko onnistuneet talvettamaan risiiniä?

Risiinit on vielä aika nysiä

On punasta ja sit vihireetä vaaleilla suonilla

ja on vihireetä oransseilla suonilla. Tää kukkii parasta aikaa

Tässä karvatuherossa ei oo muuta nättiä ku väri

Minä kun ajattelin panna kasvuun myös koriste Risiiniäkin, tuli hamstrattua Exoticilta siemeniä jokunen pussi, koska muuallahan niitä ei enää Suomalaisista verkkokaupoista ollenkaan saa.

:Noin kuin yllä olen kirjoittanut jokin viikko sitten.
Nyt on jo pakko ja korkea aika korjata paikkaansa pitämätön väite sillä kyllä Siemen Vesaltakin löytyy Koristerisiinin siemeniä, siellä oli myynnissä toinen lajike mikä on vain hyvä asia ja olen niitäkin tilannut.
Myöskin olen satunnaisilta suomalaisilta (ei ns. postimyynti firmoja vjm.) sivustoilta myös Risiinin siemeniä bongannut.

Risiinin kasvatus oli ensikertalaiselle sangen miellyttävä kokemus. Harvoin olen törmännyt noin hyvin itävään ja kiitolliseen sekä sitkeähenkiseen hoidettavaan. Nyt minulla on kauniit taimet joiden juuret eivät ilmeisesti kelvanneetkaan meillä koko kevään jyllänneille harsosääskille tai jos kelpasivat ne eivät tulleet siitä enää kertomaan (hih.) koska taimet kasvoivat päättäväisesti ja häiriöttä.
Suosittelen mutta älkää syökö siemeniä, vaikka ne todella koristeellisen kauniita ovatkin! :laugh:

Unohtui vielä ekat taimet kesän ensimmäiseen ukkosmytäkkään, joka ei ollut onneksi ihan pahimmasta päästä, täällä nähdyistä. Olin varma, että taimet ovat aamulla kaput.
Senverran salamoi ja paukkui, että en lähtenyt aamuyöllä kantamaan taimia katokseen. Onneksi olivat suht’ lähellä talon seinää, mutta itseasiassa taimet olivat aivan priimakunnossa ja ovat tällähetkellä loistavassa kunnossa ja kasvavat kauniisti. Semmoinen onnellinen tarina.

Koulin risiinit.