Risutyöt

NooraNokkonen onkin ollut tuottelias. Itsekin olen aina halunnut kokeilla risutöitä, ja tuossa vähän ennen pääsiäistä mies kaatoi pari koivua, ja silloin minäkin sitten kokeilin. Siis yhden ainoan korin olen vasta saanut aikaiseksi. Tässä täytteenä kaupan orvokeita, vaikka olin päättänyt, etten osta orvokkeja, kun omat varmaan "jo kohta" kukkivat.

Miten tuollainen risukori aloitetaan? Lähdetäänkö siitä vaan spiraalina tekemään ympyrää? Entäs reunat? Mistään ei oikein löydy ohjeita…

Ei ollut ohjeita mullakaan, ihan kokeilemalla lähdin. Tosiaan spiraalina minä lähdin menemään, ja laitoin ensin vähemmän noita rautalankoja sidoslangoiksi, ja sitten kun ympyrä alkoi suurenemaan, niin lisäsin niiden väleihin lisää sidoslankoja. En sitten tiedä, onko oikea tapa. Minä tein niin, että tein pohjan ensin, ja aloin sitten uuden kierroksen sen uloimman pohjaympyrän päälle, ja siitä taas sitten ihan spiraalina. Heh, tuliko nyt sitten selitettyä tarpeeksi vaikeasti…

Kivan näköisiä töitä täällä!  Itseänikin kiehtoisi yrittää, mutta aika on rajallista.  Kotitalossani oli puutarhuri leikannut isot koripajut ja siellä oli pajua valtavat kasat.  Pitäisi kai käydä pelastamassa ne jos vaikka syntyisi jotain! 

Aloitus nippu
Minä päädyin kokeilun kautta tällaiseen aloitukseen. Eli nippu risuja, erimittaisia ja ohuempaan kärkeen jää pisimmälle vain yksi oksa. Se kieputetaan rautalangalla nipuksi.
loimilankojen laitto
Sitten laitoin loimilangat nipun kärkeen. 5 kpl rautalankoja . Kuvasta näkee että langat tulee kaksinkerroin ja oksa jää väliin. Näillä siis solmitaan tulevat kierrokset kiinni.

spiraalin alku
Ohuempi kärki pyöräytetään kiepille ja kiinnitetään langalla. Loimilangat jää kiepin kehälle tasavälein.
alkukieppi ja loimet
Huono kuva, mutta saa siitä sen verran selvää. Eli eka kieppi ja loimet jää kiepille, suunnilleen tasavälein.

Risunippua aletaan pyörittää kiepin ympäri ja kiinnitetään loimilangoilla pyöräyttämällä niitä puneelle.

Parin kierroksen jälkeen aletaan lisäämään oksia. Valitaan tyvestään ohut oksa ja laitetaan se seuraavan loimilangan kohdalla vaan mukaan , ehkä asetellaan vähän, ettei tyvi jää tököttämään, mutta tyven voi vaikka leikata pois myöhemmin jos jää rumasti.
Ennen kuin oksa on lopussa, lisätään oksa tai pari, jotka kiinnitetään loimilankoja kääntämällä, samalla kertaa kuin aikaisemmin kiinnitetyt risut.
Vaikea selittää ja tämä on vaan mun oman kokeilun tulos, ei mikään "oikea" ohje!

Kun työ alkaa suurentua risun/nipun voi lisätä joka loimen kohdalla, vähän sen mukaan kuin menee.

vähän matkaa tehtynä
Tällä tapaa homma etenee.
Sitten kun aletaan nostamaan reunaa ylös, niin asetetaan vaan oksa tai oksanippu kiinnityksen kohdalla vähän ylemmäs ts. vedetään sitä loimilla kohti keskusta.

Tästä tuli amppeli
risuamppeli
risuamppeli
yli jääneistä rautalangoista pyörittelin väliaikaiset narut.

Isoa työtä tehdessä on helpointa jos on piiitkiä oksia, lyhyistäkin saa, mutta sitten loimia saattaa joutua lisäämään väliin.
Kannattaa valita pitkät rautalangat loimiksi, niin ei tarvitse alkaa jatkamaan kesken työn, vaikka sekin onnistuu helposti. Uusi lanka laitetaan muutama kierros ennen vanhojen loppumista, jolloin vanhat langat ovat vielä tukemassa. (muutamalle kierrokselle tulee siis tuplalangat.)

Napakan kokoiset hansikkaat käteen, muuten menee iho rikki ja rautalankaa kärsii vetää lujemmin tiukalle kuin avokäsin. Oksaisempaa risua jos haluaa rimpsuista/oksaista jälkeä tai suoraa pitkää, jos haluaa sileää pintaa. Angervon oksatkin käy esim hyvin.

NooroNokkonen pistikin oikein kunnon ohjeet. Suurinpiirtein samoin minäkin tein, mutta selitys oli huomattavasti, öööö, puutteellisempi. Tuo amppeli näyttää kivalta, voisi kokeilla tuollaisen tekemistä seuraavaksi.

Otin tarkoituksella kuvia, kun itseä ärsytti ihan kamalasti, kun ei mistään löytynyt sellaisia konkreettisia ohjeita alkuun pääsemiseksi.

Mulla oli alkuun niin risut, langat, hanskat ja varpaat samassa sotkussa, että meinasin luovuttaa, vaan kokeilemalla oppii.

En vieläkään osaa, en sillä ohjeita laita, että olisin oikein “ammattilainen” tai jotenkin osaava, vaan laitoin ohjeen siitä miten minä olen tehnyt ja tuollaisen aikaan saanut.

Siitä voi ottaa mallia ja loput itse jokainen varmaan kokeilemalla löytää.

Se onkin just hienoa, kun olet ottanut kuvia kaikista vaiheista. Itse olen kai niin kärsimätön, että pitää vaan alkaa tekemään, eikä ehdi ajatella mitään muuta. Puutarhassakin on monessa kohtaa harmittanut jälkeenpäin, kun on tehnyt jonkin ison muutostyön, eikä todellakaan ole ottanut niitä "ennen"-kuvia, kun kuvista kuitenkin kaikkein selkeimmin näkee kaiken.

Olipa hyvä nuo kuvat, kiitos NN :slight_smile: Ei ole koskaan tullut edes kokeiltua, kerran kysyin eräältä ohjetta ja hän sanoi, että siitä vaan kieputetaan, en sit kehdannut enempiä kysellä… mut ny mä tajusin!

Niih, minäkin yritin vaan kieputella alkuun, mutta varsinaista sotkua ja sähellystä… Voihan sitä varmaan tehdä monella tapaa.

Alun teko onminusta vaikeinta, siksi kehittelin tuon nippuhomman, että saa äkkiä kasaan jotain, jonka ympärille alkaa tekemään. Sitten kun pääsee alkuun, niin ihan mukavakin tehdä.

Tässä tämän päivän risutyöharjoituksia  tuon linssiluteen pitää kokeilla tassullaan kuitenkin vähän perhosen tuntosarvea, vaikka on kielletty koskemasta… vieläköhän yrittäis tehdä jotain…

Ihanaa, suuret kiitokset kuvallisista ohjeista! Kevätrisut ei kai oo parhaita, mutta kun mökiltä lähiaikoina kaadetaan koivuja niin pääsen minäkin kokeilemaan

Onko vielä ohjetta rautalankojen päättelyyn?

Ensimmäinen risutyökokeilu eteisen lattialla oli tuhoon tuomittu. Koira asettui makaamaan risukasan päälle, kissat leikkivät rautalangoilla ja poika tanssi ympärillä ja kiekui “laita voileipää!” “laita voileipää!”. Pitää vissiin joskus ottaa vapaapäivä ja yrittää uudestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja: b…c…b

Hau-hau minä sulkeuduin saunaan ja pesuhuoneeseen ; )sain silleen tehtyä rauhassa 3 sydäntä ja perhosen… onneksi kukaan ei halunnut suihkuun just silloin… risut on roudattu nyt takaisin rappusille…

Kokeile www.risusta.fi siellä risun keräilyohjeet

Alkuperäinen kirjoittaja: Öksyksissä

Oli hienoja töitä tuolla 23.10.09 Inkin vinkissä! Nuo minun risut ovat joskus touko-kesäkuussa kaadetusta koivusta, olivat taivasalla läjässä, katkoin notkeimmat latvat. Toin työmaan sisälle kun on sääskiä, asian varjopuoli oli,että hiirenkorvat olivat hirveän pihkaisia ja murenivat lattialle,tuli paha sotku. Ainakin pajutöihin oksat katkotaan lehdettömään aikaan, pidetään pari-kolmepäivää sisällä ja pari-kolme viikkoa ulkona(jos oikein muistan).

Hairakanpesälle kotiutui äsken kiireinen asukas, sanoo olevansa tuomilinnun jälkeläisiä…näin ne ideat jatkavat sukua!

Oi, miten upea. Aivan vastaavaa ideaa (juuri tuommoinen koikkasäärinen lintu kivimunapesän kanssa!!!) olen mielessäni kauan pitänyt. Homma tyssää aina materiaalipulaan. Aivan ihastuttava, jos se keksii karata, toivon että se eksyy meille :smiley:

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami