Ritarinkannuksetkin ovat jo hyvässä kasvussa.
Suurinpiirtein samalta näyttävät omanikin, vaikka hiukan pohjoisemmassa ollaankin. Tiedätkö kuinka Ritarinkannus menestyy happamassa maassa?
Meillä onkin kasvu nyt normaalia myöhäisempää syksyllä lisätyn mullan ja aika vahvan lumikerroksen vuoksi. Tuohon kysymykseesi en osaa vastata, kun meillä multaa sekoitellaan vähän niin kuin näppituntumalla - koskaan ei ole mitään tutkimuksia mullasta tehty. Tuota karikkomultaa, turvetta ja kompostia sekoitellaan ja sitten seurataan, että miten kasvu sujuu.
Ritarinkannukselle suositellaan kalkkipitoista maata. Kasvupaikan tulisi olla aurinkoinen tai puolivarjoisa. Kosteutta pitää olla riittävästi.
Ok, kiitokset Pieni Polku, sirottelin kalkkia jo lumien lähtö aikaan, mutta lisään sitten kannuksille vielä vähän!
Ritarinkannukset ovat alkaneet kasvaan aivan silmissä, vaikka on näin kylmää. Pitääpä heittää niille kourallinen kalkkia
Hyvin ovat kasvaneet nämäkin tänä keväänä, ovat jo yli puoli metrisiä.
Vanhimman ritarinkannuksen ensimmäiset kukat ovat avautuneet. Jaoin tämän nyt keväällä ja kas kummaa, kukkien väri on paljon kirkkaampi kuin ennen. Onko muilla kokemusta ritarinkannuksen kukan värin vaihteluista? (Niin, paransin maata ennen kuin istutin jakopalat, ponin parasta ja omaa kompostia.)
Kyselen tässä nyt muistaessani, että onko kukaan ritarinkannuksen siemeniä vailla. Omani leviävät sellaista kyytiä, etten ole perässä pysyä. Minulla on seos eri värisiä sinisiä ja valkoista (Pacific Giant). Parhaimmillaan ne ovat kasvaneet reippaasti yli parimetrisiksi (varpaillanikaan seisten en korkeimpien kukkavanojen latvaan ole ylettänyt sormenpäilläni). Isoja ja komeita siis ovat, olen ottanut jossain vaiheessa niistä siemeniä talteen, mutta kylvämättä ne ovat jääneet kun on komistus oman lisääntymisensä hoitanut itsekin niin mallikkaasti.
Minä ottaisin ilomielin!
Onko valkea sitä, jossa kukan keskusta on myös valkea? Oman valkeani keskusta on musta ja haluaisin kasvattaa kokonaan valkeata. Kokonaan valkean siemenistä olisin kiinnostunut.
Yllätys ,yllätys.Tämä teki viime kesänä kuolemaa,nyt on voimissaan ja kukkii ennen sinistä "ritaria".
Sade sitä kyllä on vähän koetellut.
Oi kun kaunis
Mulla on sinistä tuommoista. Haluaisiko joku valkoisen omaava vaihtaa valkoisen taimen siniseen?
Terveisiä Peukaloiselle !
Tämmöisen Japaninritarinkannuksen hankin tänään markkinoilta,oli niin ihana väri etten voinut sinne jättää.Olis varmaan pitänyt avata oma otsikko mutta jos menisi täällä ritarinkannus palstalla.
Onpas ihana toi muajussin valkoinen hurmuri!
Lajike `Black knight` luonnossa vielä hehkuvampi mitä kuvassa. Olen totaalisen myyty
Sinitalvikki, tuo ei ole ritarinkannus, näyttää minusta kyläkurjenpolvelle
Ei olekaan ritarinkannus, lehdet harhauttivat minut, siirrän kuvat oikeaan paikkaan, kiitos tiedostavaahtera 123.