Ritarinkannus, Delphinium

Aurinkoinen paikka olisi, kunhan saisin heivattua norjanangervot ensin muualle - suunnitelmissa siis on - mutta jos ei olisi aurinkopaikkaa niin menisivätkö ne myös hieman varjoisammassa? Ihan varulta kyselen, jos en eesty pensaita vielä tänä kesänä siirtämään…lapiokin on minulta eliminoitu muualle…hih…

Minulla ovat puoleen päivään asti ihan varjossa ja sitten paistaakin aurinko suht myöhään iltaan ja hyvin viihtyvät.

Minulla on vielä varjoisemmassa kuin Alishalla ja hyvin menee niilläkin. Iltapäivällä yhden jälkeen alkaa tulla hajavaloa puiden latvojen läpi ja illansuussa paistaa vähän aikaa aurinko.

Eli siis suunnitelma B:kin onnistuisi…hyvä hyvä ja kumarrus!

Liisukalta saaduista siemenistä on kasvanut kolmen värisiä ritarinkannuksia:

Voi hyvät hyssykät! Kylläpä on upeita. Minulla näitä sinisiä. Nyt toista kesää kukkimassa. Ritarinkannukset on mun lempikukkia... ( siis näistä vanhoista )

Minä kaivoin viime syksynä liki kaikki ritarinkannukset pois ja lahjoitin eteenpäin.

Välkellä on ihanan hempeän värisiä kannuksia:) Minulla on kahta sinistä…Photobucket

Voi mitä ihania sinisyyksiä täällä onkaan! Meillä menee kukintaan vielä viikko pari keleistä riippuen. Ritarit on munkin erityis lemppareita.

Onpa teillä kauniita kannuksia! Siniset puoliauringossa olevat ovat aloittaneet kukinnan jokin aika sitten, auringossa olleet jo kukkineet. Mutta ihmettelen lehtien ruskettumista, onko se tavallista kannukselle kukinnan jälkeen ja jos on niin voiko leikata maata myöten poikki kun ovat niin rumia portin pielessä. Vai olisiko vain kasvuolosuhteissa/sateissa selitys ruskettumiselle?

Inki, sinulla on tosi upean värisiä kannuksia ! Mikä lajike tekee noin upean siniset kukat ? Ostin viime kesänä paikalllisesta puutarhasta taimia, kukkivat nyt mutta väri haalean haalean sininen.

Kukkahöperö, täytyy sanoa, että kuva vähän valehtelee - tuo vaaleampi on oikeasti vähän sellainen haalean musteen värinen, mutta tykkään siitä sellaisena. Olen ottanut siitä kuvia eri säädöillä ja jatkan yrittämistä josko saisin se oikean sävyn kuvaankin vangittua:)

Ai niin ja siis lajikkeista ei ole harmainta hajua - tumma olen joskus vuonna nolla kasvattanut siemenistä ja vaalea on saatu ilman lajiketietoja.

Minäkin tykkään näistä eri sinisenä kukkivista

Nuu, niin minäkin! Oikein komeita ja kauniita!

Mustan ritarin ´Black Knight´ väri on säilynyt aika hyvänä, vaikka koko päivän auringossa. Poimulehtiä edessä.

Sinisen sävyjä...

Ritarinkannusten keskustat näyttävät olevan erilaisia, nuo valkeat ovat kauniimpia…

Photobucket

Olisikos jollain hyviä neuvoja ritarinkannukseen liittyen. Minulla on jo muutaman vuoden kasvanut IV vyöhykkellä valkoinen jaloritarinkannus. Paikka on ollut hyvä, lämmin ja tuulelta suojattu. Jostain syystä tänä kesänä osa taimista jäi nousematta. Ne jotka kasvoivat, olivat varsin rähjäisiä. Lehdet osittain kellertäviä ja kukinnotkin vähän sinnepäin. Kesä on ollut aika viileä ja sateinen, mutta riittääkö se selitykseksi?

Tadi, ritarinkannusta koskevan viestisi löydät nyt täältä. Laitan sinulle lisäksi henkilökohtaisen viestin, lukaisepa postisi :slight_smile:

Muutaman vuoden välein jakaminen innostaa uuteen kasvuun, kun kasvaa niin valtavaksi niin pakostihan käyttää kasvupaikastaan kaiken tarvitsemansa ja ihan tyystin loppuun. kesän viileys kyllä on viivästyttänyt meilläkin, mutta nyt kukkii vettä ja uuden kasvupaikan saatuaan. (joku pahuksen etana oli syönyt kiinanritarinkannukseni miltei lehdettömiksi ja viimekesänä jaloritarinkannuksissa nakersi jokin toukka .)