Ritarinkannus, Delphinium

Ostin toissa kesänä Viherpeukaloilta. Nimeksi olen merkinnyt "Vaaleanpunainen ritarinkannus" kieli ulkoa. eli että se siitä lajikkeesta...

Niitä oli useampi taimi, joista neljä on jäljellä. Ovat kaikki aika matalia eli jäävät alle metrin, en tiedä, onko kyseessä jokin matala lajike vai onko minulla multaa liian vähän.

Joo, ja minä tilasin samoja ritarinkannuksia silloin vp:lta, minulla ovat enemmän lilan sävyisiä. Hyvittivät kyllä, mutta harmittaa vieläkin kun en saanut tilaamaani väriä.

Minä kylvin tänä vuonna myöskin punaista ritarinkannusta. Kuvan mukaan pitäisi tulla kirkkaampi punainen, mutta eihän niistä koskaan tiedä. Latinankielinen nimi on Delphinium consolida.

Mun vaal.pun. ritarini on lajikkeeltaan ‘Astolat’, mutta se on jotenkin likaisenvärinen sävyltänsä. En tykkää isosti, mutta honkkarin alesta on kotoisin.

Oih, ihana tuo Römppäisen ritarinkannus. Minulla on nupulla vielä 5 kpl “Astolat” ritaria. Innolla odotan minkä näköisiä ovat.

No niin, Astolathan se on minullakin. Tuo consolida olikin yksivuotinen (eikä edes itänyt).

Minulla on myös uutukaisena tuollainen vaaleanpunainen, kolme tainta ostin ja vasta on lehdet..

Käväisin ritarinkannustani tarkastelemassa vieläkin tarkemmin ja täytyy kyllä sanoa, että lilansävyiset nuo kukat luonnossa kyllä ovat. Viereisessä penkissä kyllä taasen täysin vaaleanpunaiset (vasta nupullaan) ja samassa penkissä metrin päässä nuput ovat melkeinpä tummanlilat. Mutta lila tai vaaleanpunainen, minä tykkään.

mikähän mahtaa olla sen matalan ritarinkannuksen oikea nimi?minulla olisi niitä taimia hurumykky!ne on valkoisia.voisin lähettää niitä vaikka 50c kipale.ossain on jo nuppu,luulisin että ehtivät kukkimaan vielä tänä kesänä.

Kiinanritarinkannus?

iesteri, laitapa tikku kiinanritarinkannuksillesi tueksi, täällä jossakin ketjussa niin neuvottiin tekemään, puuhaa riittää! siemenkirjeestä sain sinisen kiinanritarinkannuksen siemeniä ja itävyys oli 110%, kiitokset vain laittajalle.

kiitti,kurpitsa!

..

Tästä sinisestä ja valkoisesta olen haaveksinut monet vuodet.

Kauniin värisiä ritareita teillä on, minulla vain tämä hailun värinen vaaleansininen on säilynyt , muut ovat kadonneet talven aikana, pituutta on kohta pari metriä ;-)

Satues, laitatko noille hujopeillesi jotain tukia? Minä viritin reunatukien lisäksi pitkän puutuen, johon kieputin jokaisen kukkavarren ympäri paksua villalankaa. Meillä tahtoovat kukat kaatuilla niin pahasti kun ovat kauneimmillaan.

Laitanpa myös omista uusimmistani kuvan. Edelliskevään kylvöjä, Jelitton New Millineum hybr. ´Green Twist´. Viime kesänä kukki hennosti, nyt runsaammin. On jäänyt toistaiseksi metrin mittaiseksi, mikä sopii penkkiin oikein hyvin. Tontin nurkassa on samanlaista kuin satues´illä, portin suunnassa sitä aivan tummaa. Noille vanhoille olen laittanut tuet, sateisilla keleillä lakoavat muuten aivan kokonaan toisten kasvien päälle.

Tiukunen, muina vuosina olet aina tukenut, mutta nyt olen varmaan ollut laiska ja se homma on jäänyt. Täällä oli kamala vesi-ja raekuuro, luulin jo että katkeavat, mutta pystyssä ne vaan jököttävät pomppivaa hymyä

Ihana tuo Merlinin valkoinen ...valkoisten kukkien ihailija.

Hui, kun on pitkä ketju…tuolla odottaisi laatikollinen ritarinkannuksia istutusta ja haluaisinkin tietää, että kukkivatko ne kunnolla lievässä varjossa vai täytyykö paikan olla aurinkoinen? Ei ole sitten vielä minkäänlaista kokemusta niistä! Ja maa;kostea? kuiva? siltä valiltä? Niiaan jo nätisti etukäteen!

Miulla on melkein koko päivän auringossa ja hyvin kukkivat. Pari talvea mennyt jopa savimaassa.