Ritarinkannus, Delphinium

Asarina! Sanoisin että ovat ruusuritarinkannus "Pink Sensation". Tosin minun muistiinpanoni eivät ole 100% luotettavat… tule käymään niin saat…

Kiitti tiedosta,ja ehkä joskus poikkean jos ajellaan siellä päin.

Ajattelin että olisi "Astolat", mutta onko liian lilan värinen?

Valkoinen jaloritarinkannus.

Maatiaisritarinkannuksia. Kukinnot osalla vähän harsut, mutta hyvänä puolena se, että pysyy hyvin pystyssä omin neuvoin.

Pisimmät huitelee yli kahdessa metrissä.

Ainoa sininen kannukseni, jonka säästin (kyllästyin niihin lilansinisiin), aloittelee kukintaansa. Toivottavasti ensi kesänä rinnalla kukkii ruskea/tumma Funeral Parlours F-2.

Vähän lähempää kukinto

Mulla ei ole kuin näitä, mun mielestä kauniita liloja…

Meidän äidin puutarhasta löytyy värejä enempi, valkoinen puuttuu - onkos näitä vielä muita väreja?

Tuomipihlaja, saisikohan tuosta sinun maatiaisesta siemeniä? Näyttää niin ihanan topakalta. Ainakin akileijoja löytyisi vaihtariksi, varmaan muutakin, kunhan sienet kypsyvät.

Vaaleansininen, lila ja sinivalkoinen on vuosien mittaan kadonneet, liekkö kilpailua elintilasta. Tykkään kyllä näistäkin.

Raksuli, en ole siemeniä koskaan mistään kasvista kerännyt, mutta katsotaan, jos ehdin ja onnistun. Voit kyllä vielä muistutella :slight_smile:

Tämmösii ihanuuksia mun mökillä!   Sitten muutama harva oksa hipoo taivaita ja on ihan pirruuttaan pystyssä!

Älä Irsa itke, meillä kävi ihan samanlailla :slight_smile:

Yhdyn itkukuoroon. Eilinen myrsky kaatoi kaikki ritarinkannukset pitkin pituuttaan maahan. Olivat juuri aloittaneet kukinnan. Joka vuosi käy näin, enkä ikinä saa aikaiseksi sitoa niitä… aina ajattelen, ettei se myrsky nyt tänä vuonna niitä kaada…

Kauniita nämä ovat, mutta onko niiden ihan pakko kasvaa niin pitkisi, etteivät pysy pystyssä .

Kiinanritarinkannus Delphinium grandiflorum ‘‘Summer Morning’’. Samasta siemenpussista tuli yksi sinikukkainen taimi, joka joutaa tästä joukosta muualle.

Milloin ritarinkannuksen siemenet kerätään ?

Miten niistä saa taimia (=vaatiiko kylmäkäsittelyä, esikasvatusta )? Siis miltä kerättävän kukinnon pitäisi näyttää jne. Olen tähän asti ostanut taimet valmiina, mutta nyt voisi yrittää taimikasvatustakin.

Memmmu, siemenkota muuttuu ruskeaksi ja aukeaa. Jos epäilet siemeneten kypsyyttä, voit joko kerätä jo kuivat ja ruskeat siemenkodat kokonaisina ja kypsytellä niitä sisällä lisää tai sitten voit kokeilla ravistaa siemenet suoraan kodasta esim. kertismukiin. Silloin ainakin ovat kypsiä, jos lähtevät ihan vain ravistamalla. Helpoin tapa niiden kylvämiseen on se, että laitat syksymmällä tai vaikka vasta talvella johonkin pohjareiälliseen astiaan, esim. viinirypälerasiaan, multaa ja kylvät siemenet siihen. Sitten vaan rasia ulos odottamaan kevättä. Kylmäkäsittely ei kuitenkaan muistaakseni ole välttämätön ritarinkannuksille(?), mutta sitten ne vaativat esikasvatuksen.

Paljonko noita siemeniä kannattaa ripotella yhteen viinirypälerasiaan? Siis noin 5 vai 20kpl ? Jos rasian laittaa ulos talvella, niin eikös siinä tule kylmäkäsittely samalla? Pitääkö niitä ennen kylvöä liottaa tms? Laitetaanko siementen päälle multaa 1 vai 5 cm ? Kukkiiko ritarinkannukset siemenistä kasvatettuna heti ekana kesänä?

Ritarinkannus kylväytyy hyvin itsestäänkin joten sen voi kylvää vaikka suoraan maahan. Ei sen kanssa ole kovin väliä, ei tarvitse liotusta tms. Vähän multaa/hiekkkaa päälle. Purkki ulos niin itää sitten keväällä. Voivat kukkia jo eka kesänä mutta eivät yleensä kasva ekana kesänä vielä kauhean suuriksi.

Mä keräsin niitä siemeniä jo valmiista siemenkodista ja raaat siemenkodat jätin vielä penkkiin. Taidan loput sitten vain varistaa siihen ympäristöön ja katsoa miten käy. Ja toisena vaihtoehtona teen tuon purkkiin istutuksen. Kiitos neuvoista!