Taidanpa kokeilla samaa, tahtoisin noita sinisiä pieneen penkkiini hiukan lisää… Onko näitä ollenkaan tapana lisätä juurakoita halkomalla? nimim. aloittelija kaikessa
Mä olen nyt suivaantunut koko kasviin!
Liian tuulinen paikka:( (mökillä siis)
-Saa tulla kaivelemaan, monta värivariaatiota tarjolla…
Etelä-savossa, S:linnan ja Heinäveden puolessavälissä suunnilleeen:)
Vähän liian kaukana, muuten voisin tullakin. Otin omistani nyt kuitenkin siemeniä talteen ja yritän niillä lisäystä.
Jaksaako jaloritarinkannus kukkia vielä tähän aikaan loppukesästä?
Laitoin itse siemenestä kasvatettuja taimia maahan alkukesästä; lajike taisi olla sininen Magic Fountain istutettuna valkoisen ostotaimen Galahadin(?) kylkeen joka puolestaan on istutettu samaten kesän alussa. Se kukki pitkin valkoisin kukkavanoin. Magic ei näyttänyt ihmeempiä kasvunmerkkejä ennen kuin nyt vasta parin viikon aikana ja on kehittänyt ihan nuppujakin.
Olen kuvitellut että jaloritarinkannukset ovat keskikesän kukkijoita, kukkivatko ne vielä syksylläkin?
Mulla viime kesän siemenkasvatusritarinkannukset kukkivat parhaillaan, ovat kukkineet jo pitkään.
Kiva! Toivottavasti jaksavat näyttää vielä kukkansa ennen kuin syksy tulee.
Keräsin valkoisen siemeniä talteen, kannattaako ne ripotella multiin jo nyt? Yritän mökille saada samanlaista kasvamaan.
Kyllä mullakin on joka vuosi näitä myöhäisherännäisiä, usein viime vuoden siementaimia tai muuten vähän jäljessä aikataulusta. Joskus jopa keväällä kylvetty taimi kiirehtii näyttämään värinsä samana vuonna. Täysikasvuinen ritaripuska, josta itsekylväytyneet nypitään pois, kukkii luultavasti yhtäaikaisesti heinäkuussa.
Mulla on varmaan seonnut Ritarinkannus. Se aloittaa kukinnan uudelleen.
Viskoin penkkiin kuukausi sitten siemeniä. Nyt siellä on pieniä vihreitä alkuja. Onkohan noi rikkaruohoja vai ritarinkannuksen alkuja ?
Ja miltä ritarinkannuksen 1 cm korkea alku oikeasti näyttää ? Tai miten iso sen pitää olla, että sen tunnistaa ?
Katso täältä.
Kiitos Emo tuosta linkistä, kaipasinkin sitä, kun olin hävittänyt omani:)
Kiitos. Muutama tuollainen löytyi, mutta osa on vielä niin pieniä et saavat vielä kasvaa. On tuolla muutakin kitkettävää, joten noi saa kasvaa rauhassa varmasti tunnistettaviksi.
Pitääkös noille pienille aluille nyt tehdä jotakin? Niitä on varmaan 50 kpl sellaiselle 20cm x 50 cm alueella. Ei kai ne kaikki mahdu siinä kasvamaan ? Vai hoitaako talvi asian? Eli tarviiko niitä harventaa ja milloin on sen tarve ja aika ?
Antaisin kasvaa/olla kevääseen asti ja harventaisin silloin. Ylimääräiset laittaisin jakoon, jollei itsellä oo tarvetta
Olen tänään menossa viskelemään ritarinkannuksen siemeniä maahan, kun ovat olleet jemma- nimisessä paikassa unohdettuna parisen vuotta. Mietinkin, että voiko niitä näin syksyllä laittaa, mutta kyllä täällä on muutkin laittaneet, joten uskaltaudun kokeilemaan. Ja eikös se syksyllä itsekseekin tiputtaisi niitä siemeniä…
Siemenistä pitäisi tulla jotain sinisen väristä, mutta valmiita taimia ostin valkoisena. Eivät sitten keväällä nouse, jos eivät halua.
Töpöttelin eilen kiliseviä siemenkotia tyhjäksi penkinreunaan ja uskon lujasti, että sieltä ne taimet jossakin vaiheessa itsensä ilmineeraa:-)
Kiinanritarinkannukset asettuvat minne itse haluavat, eivät kuitenkaan sinne, minne puutarhuri emotaimen joskus istutti. Väriyhdistelmistä voi olla montaa mieltä, niin huimaavaa on niiden sinisyys
Onko kaikki ritarinkannukset myrkyllisiä? Nopee tyhmä kysymys tähän väliin
jo vain ovat myrkyllisiä!
Eikä vain Delphiniumit - leinikkikasvien heimo on myrkyllistä porukkaa.
Mutta niin ovat myrkyllisiä ne innolla kasvattamasi tomaatitkin