Ritarinkannus, Delphinium

No joo, mut poikahan ei kasvariin mene… Enemmän mä niiden kasvien puolesta pelkään :smiley: Tiedän vaan asettaa penkkiin taaemmas ja toki meinaan opettaa ettei mitään kukkasia saa laittaa suuhun… :smiley:

Aivan, tomaatit saisivat varmaan kyytiä ennen kuin ensimmäistäkään satoa olisivat tehneet… :slight_smile:

Ritarinkannukset taitavat kuulua sinne takariviin muutenkin (korkeutensa puolesta) ;).

Vaikka ei nyt tän tiedon varaan kannata tuudittautua, mutta monet kasvit olisivat kyllä niin kitkeriä/karvaita, että todennäköisempää niille olisi tulla syljetyksi kuin niellyksi :smiley:

Opetetaanhan lapsille pienenä ettei tupakantumppeja syödä kadulta, samaan sarjaan menee sekin ettei mitään kasveja tms. Laiteta suuhun.

Tosin ollakseni looginen olen sitten istuttanut syötäviä kasveja vain kasvimaalle ja opettanut pienestä asti mikä kasvimaan tarkoitus on.

Nyt kun lapset on jo isoja, eksyy väliin yrttejä kukkamaahankin ja kasvihuoneessa kasvaa myös ei syötäviä mutta sovittu on, että jos ei satavarmasti tunne kasvia, siihen EI kosketa, vaan kysytään aikuiselta ensin.

niin ja onhan raparperinkin lehtien vihreä osa myrkyllinen… samoin perunan vihreät osat… jne…

Ei Kiinanritarinkannus on erilainen kun jaloritarinkannus tai ritarinkannus ei niin korkea kukinta erilainen ym.

ei, (jalo)ritarinkannuksen ja kiinanritarikannuksen ero kerrotaan aika hyvin tässä puutarhaunelmien sivun jutussa->
"Jaloritarinkannukset ovat perinteisiä perennoja, jotka tekevät kukkapenkistä huomion keskipisteen. Toista metriä korkeat kukinnot ovat täynnä sinisiä, valkoisia tai vaaleanpunaisia kukkia. Sähkönsinisenä kukkiva kiinanritarinkannus sen sijaan on hento, alle puolen metrin korkuinen kivikkokasvi."

Ovat muuten erinäköisiä jo taimena :wink: Kiva seurata, kun on useita lajikkeita ja lajeja taimina. Ja seuraan liittyi vielä pari viikkoa sitten Delphinium ‘Misty Lavender’ nimellä siemenkirjeestä saatu yksi siemen, josta kasvoi taimi. Se ei olekaan monivuotinen, sillä kasvulehdet on samanlaiset Consolida’lla :wink:

Kiinanritarinkannusta on myös valkoinen ja vaaleanpunainen tai pinkki ja en kyllä tiedä onko kivikko kasvi mulla kasvaa ja kukkii ihan puolivarjossa normaalissa penkissä savi/multa eikä nyt niin kovin hento vaikka onhan hento jos vertaa jaloritarinkannukseen haarottuva kavutapa kiinanritarinkannuksella kasvu tyyli myös aika lamoava.
Samaten Jaloritarinkannuksia on väreissä vaikka kuinka harmaata, valkoista, pinkkiä, vaaleanpunaista, lilaa, violettia, sinisen eri sävyjä, myös punaista löytyy

En minäkään sitä aivan kivikkokasviksi miellä, mutta pihassani olen sijoittanut sen hieta ja hiekkapitoiseen multavaan rinteeseen, johon vesi ei taatusti jää. Aurinkoinen paikka ja maaperä on hieta&hiekkapitoisena myös lämmin (ei äärevä) kasvupaikka.

Varsin hörhelöinen jaloritarinkannus.

Komea…!  Ritarikannusten aadelia

Jösses mikä ritarinkannus Jatuulilla :slight_smile:

katselen ja huokailen, ehkä joskus tulevina vuosina pensaiden kasvaessa täälläkin jaksaa taas koittaa noita korkeita ihanuuksia :slight_smile: Olen huono tukemaan, eikä ritarinkannukset muutekaan oikein minusta tunnu tykkäävän joten tällä uudella pihalla en ole edes kokeillut (vielä :wink: ). Onko muita tukea kaipaamattomia kuin perus-kiinanritarikannus? Siinä on niin ihana sini, että mielellään heitä harrastaisin, mutta kuuluvat tuohon minusta tykkäämättömien joukkoon nekin. Harmi! Unelmointiketju siis tämä keskustelu :slight_smile:

Tyttären pihassa tämän hörhelön kuvasin, kun kävin kukkia kastelemassa. Omani ovat näitä tavallisempia :slight_smile:

Hyvä tavaton, niitä on tuommoisia röyhelöpaitaisiakin! :smiley:

Kerrassaan ihanainen Jatuulin ritarinkannus!

Tämä ei oikein osaa päättää, että olisiko sininen vai valkoinen

oikein suomi-ritarinkannus

kauni kuin possu pienenä! ota siemeniä talteen siitä … varsinkin noista kaksi värisistä kukista :O))

Puuhamaalla kukkii nämä.