Delphinium grandiflorum delfix blue matala k. n 50cm.
Vähän korkeampia.
Pari päivää olin poissa ja ritarit olivat alkaneet kukkimaan ihan kunnolla.
Myös rumankaunis hirviöritari on täydessä kukassa ja jälleen vaarassa kaatua/katkeilla.
Jöötin ja maariankellon kasivärinen ritari on todella kaunis. Tykkään tästä vaaleansinisestä.
Tämä ritari on jännän värinen, melkein harmaa kukka.
Ritarit ja puutarhavahtiprinsessa
Annitaisen kuva on ihana.
Taas valkoista härmää ritareissa, kyllä tänä syksynä lähtee suurin osa niistä.
Minulta kuoli jostain syystä paljon ritarinkannuksia. Esim harmaat ja kaikki valkoiset, joista erityisesti Green Twist oli suosikkini vihertävine “silmineen”. Tumma lila kuoli jo edellisenä vuonna. Sinisen eri sävyr jaksaa edelleen, mutta nekin jotenkin kärsineen oloisina.
Muuttuuko Jaloritarinkannus King Arthurin kukka vanhemmiten violetiksi ja keskusta mustaksi vai onko taimistolla mennyt kahta eri lajiketta samaan ruukkuun? Samasta puskasta tulee siis nuo molemmat.
Ritarinkannukset olisi upeita mutta ovat työläitä kun ne pitää tukea.
Delphinium nudicaule “Laurin”
Highlander
Löysin eilen illalla penkistä tämmöisen sinisen. Ei siis ole mikään järjettömän korkea, mutta aivan mielettömän sininen. Ja lehtikin noin liuskainen. Mikä versio on hän?
Highlander Flamenco
Miten te saatte näitä ihania upeita Delphiniumeita kasvamaan? Olen kylvänyt useampana keväänä hyasinttikukkaisia, eikä niistä koskaan ole mitään noussut. Delphinium Elatum-ryhmän Guardian White F1 siemenistä ei noussut koskaan minkäänlaista tainta. Kiinanritarinkannuksen (Delphinium grandiflorum) Blue Butterflyn kanssa ainakin olen kokeillut syyskylvöäkin, enkä mitään ole saanut kukkaan asti, jos edes itivät. Onko näiden siemenet nopeasti vanhaksi menevää sorttia? Valkoinen taimi, jonka sain lahjaksi katosi. Jos ovat myrkyllisiä, niin sitten ei kai pitäisi kelvata valkohäntäpeuroille tai pupuille, joita alueella riittää, kuten myös lehtokotiloita ja espanjansiruetanoita. Täällä vain huokailen muiden ihania ritareiden kuvia katsellen. Huomenna heitän loput siemenet maahan ja katson josko niistä jotain nousisi, mutta suuria toiveita en Delphiniumeihin enää uskalla laittaa.
Jos nyt ensi kesänä jotain nousisi niin, miten härmän ilmestyminen kasvustoon parhaiten estetään?
Minä hävitin kaikki paitsi yhden valkoisen rotarinkannuksen tänä keväänä, koska olivat kylväneet siemeniä viereisen penkin täyteen, vaikka poistin kodat. ja lisäksi härmä tuli joka vuosi. Nyt onneksi se yksi valkoinen on härmätön. Minulla oli niiden joukossa kaksi ilmeisesti maatiaista. Kukka oli tumman sininen, mutta muuttui vanhetessaan violetin sävyiseksi. Oliko ne ne, jotka siemensin niin mahdottomasti vai kylväytyykö jalommatkin yhtä paljon?